شناسهٔ خبر: 55750856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پرونده ویژه "برای مردم"

تخصیص 52 هزار میلیارد تومان در 31 سفر استانی/ پرداخت 30 هزار میلیارد دیگر تا آخر شهریور

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه این دولت در بازه زمانی کمتر از یک سال ۳۱ سفر استانی و ۷ سفر موضوعی را انجام داده است، تصریح کرد: ‌ ۹۱۰ فقره توافقنامه با دستگاه های مختلف اجرایی در ۳۱ استان را داشتیم که در مجموع طرح ها و پروژه های مد نظر ۵هزار و ۳۰ طرح عمرانی بوده است و تعدادی قابل توجه هم طرح اقتصادی بوده است و در سفر های استانی به موضوع مسکن هم پرداخت شد‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، سیدصولت مرتضوی معاون‌اجرایی رییس جمهور صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری خود ضمن تسلیت به مناسبت ایام‌محرم گفت: در ایام هفته دولت هستیم ، هفته دولت مزین است به نام دو شهید بزرگ، مرحوم شهید رجایی رییس جمهور شهید و مرحوم شهید دکتر باهنر. هفته دولت را به تمام خادمان‌ملت تبریک‌می‌گویم و یاد و خاطره این دو عزیز را گرامی‌میدارم. 

وی ادامه داد: راهبرد دولت با رسانه، راهبرد ارتباط مطلوب و حداکثری است و دولت در مواجهه با خبرنگاران خود را پاسخگو میداند و بر این عهد دولت استوار است‌.

دولت معتقد است باید امورات با همکاری مردم‌تمشیت شود‌

مرتضوی گفت: یک سال از عمر دولت می‌گذرد، اساس تفکر این دولت اعتلای ارزش های انقلاب اسلامی و اتکای به مردم و حل مشکلات جامعه با همکاری مردم است. دولت معتقد است باید امورات با همکاری مردم‌تمشیت شود‌. 

وی خاطر نشان کرد: تعامل عزتمندانه با دنیا را دولت در چهارچوب سیاست های عزت مصلحت و حکمت را در پیش گرفت. توجه و اتکا به ظرفیت های داخلی کشور و استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان و اتکا به اقتصاد دولت وعبور از شرطی شدن اقتصاد از ویژگی های دولت رئیسی است.این دولت توفیقات خوبی به دست آورده است و در امر واکسیناسیون  و تولید واکسن به خودکفایی رسیدیم. 

معاون اجرایی رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه در مدیریت منابع دولت به رغم‌ مشکلاتی که از گذشته بود و بدهی هایی که ایجاد شده بود به سلامتی عبور کردیم و به خلق پول و استقراض اتکا نکردیم، تصریح کرد: در مدیریت انرژی در کشور دولت توفیقات‌ مطلوبی را به دست آورد و در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی سیاسی و منطقه ای این دولت ارتباطات وسیعی را با کشورهای دنیا برقرار کرده است. 

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه این دولت در بازه زمانی کمتر از یک سال ۳۱ سفر استانی و ۷ سفر موضوعی را انجام داده است، تصریح کرد: ‌میانگین هر سفر حدود ۹ روز است و به تمام استان ها سفر کرد و با تمام ظرفیت کارشناسی وارد کارزار شد و برای اجرای  مصوبات این سفر ها دولت یک سری برنامه ریزی های قبل سفر داشت که مبتنی بر نظام مسائل استان، مزیت های استان و شاخص های توسعه ای استان استوار بود‌.

احصای پروژه ها و برداشت میدانی کارشناسی قبل از سفرهای استانی

مرتضوی خاطرنشان کرد: احصای پروژه ها و برداشت میدانی کارشناسی قبل از سفر انجام‌ می‌شد. در حین سفر هم رییس جمهور در قبل از نوروز با مردم امکان ارتباط به لحاظ شرایط کرونا نداشتند و با نمایندگانی از مردم و اقشار مخالف دیدار می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه این سفرها با کیفیت بسیار مطلوب شروع شد و ریاست جمهوری بحث رفع تنگناها و عبور از گلوگاه ها و گره گشایی از طرح های اقتصادی و عمرانی متوقف و طرح های نیمه تمام را اولویت قرار دادند‌، بیان داشت: ‌میانگین هر سفر حدود ۹ روز است و به تمام استان ها سفر کرد و با تمام ظرفیت کارشناسی وارد کارزار شد و برای اجرای  مصوبات این سفر ها دولت یک سری برنامه ریزی های قبل سفر داشت که مبتنی بر نظام مسائل استان، مزیت های استان و شاخص های توسعه ای استان استوار بود‌.

مرتضوی افزود: احصای پروژه ها و برداشت میدانی کارشناسانی قبل از سفر انجام‌میشد . در حین سفر هم رییس جمهور در قبل از نوروز با مردم امکان ارتباط به لحاظ شرایط کرونا نداشتند و با نمایندگانی از مردم و اقشار مخالف دیدار می‌کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار داشت: این سفرها با کیفیت بسیار مطلوب شروع شد.ریاست جمهوری بحث رفع تنگناها و عبور از گلوگاه ها و گره گشایی از طرح های اقتصادی و عمرانی متوقف و طرح های نیمه تمام را اولویت قرار دادند‌.

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: مجموعا ۹۱۰ فقره توافقنامه با دستگاه های مختلف اجرایی در ۳۱ استان را داشتیم که در مجموع طرح ها و پروژه های مد نظر ۵هزار و ۳۰ طرح عمرانی بوده است و تعدادی قابل توجه هم طرح اقتصادی بوده است و در سفر های استانی به موضوع مسکن هم پرداخت شد‌.

مرتضوی افزود: منابع این طرح از چند محل پیش‌بینی می‌شد یکی منابع عمومی و دیگری منابع داخلی و دیگر منابع استانی است البته از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت این طرح ها تامین‌منابع شد.

وی در خصوص ۱۷سفر استانی رییسی در سال ۱۴۰۰ گفت: برای این ۱۷ استان بالغ بر صد درصد از محل منابع عمومی تخصیص اعتبار داده شد و به ۳۱ استان تا امروز بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد تومان تامین منابع شده و تخصیص داده شده است و ما تا اوخر شهریور از محل منابع عمومی تخصیص دیگری خواهیم داشت. و بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار میلیارد دیگر تخصیص میدهیم.مصوبات سفر رییس جمهور ۴ ساله است تا به فضل الهی با تمهیدات به عمل آمده بتوانیم به این وعده ها عمل کنیم و چیزی از تعهدات باقی نماند. 

معاون اجرایی رییس جمهور  تاکید کرد: حدود ۶۷۵ طرح در حوزه آب و خاک کشاورزی است و ۴۷۲ طرح در حوزه بهداشت و درمان است و ۱۴۲ طرح در حوزه زیر ساختی صنعت و‌معدن است و ۹۰۰ طرح در حوزه اشتغال و رفاهی  و در حوزه آموزشی فرهنگی هزار و ۱۰۱ طرح و درسایر حوزه های انتظامی و قضایی ۱۶۲ طرح‌محصول سفر های استانی رییس جمهور بوده است. 

پیش بینی 70هزار میلیارد وام ازدواج در 31استان

مرتضوی بیان داشت: در حوزه ازدواج ۷۰ هزار میلیارد تسهیلات وام در ۳۱ استان پیش بینی شده است. تعهدات سال ۱۴۰۰ صد درصد انجام شده و تعهدات سال ۱۴۰۱ برایش برنامه ریزی شده است.

رویکرد متفاوت دور دوم سفرهای استانی

وی درخصوص دور دوم سفر های استانی رییسی گفت: دور دوم سفر های بعد از یک دور تنفس و ابلاغ تمامی مصوبات شروع خواهد شد.رویکرد ما این است که در سفر های دور دوم رویکرد متفاوتی اتخاد شود اگر این ویروس کاهش پیدا کند پیشنهاد کارشناسان این است که از حضور آقای رئیسی در اجتماعات عمومی بیشتر استفاده خواهد شد‌. اساس دور دوم سفر ها نظارت میدانی و رصد اجرای مصوبات دور قبل است.

۱۲۲ درصد اعتبارات تعهد شده پرداخت شد 

معاون اجرایی رییس جمهور افزود: ۱۲۲ درصد اعتبارات تعهد شده تضمین، تامین پرداخت شد و سایر منابع هم نزدیک به صد درصد تامین شده است. هدفگذاری دولت برای رشد اقتصادی ۸ درصد است و در بازدید ها از استان های مختلف آستین همت بالا زده شده است و امیدواریم به این رشد ۸ درصدی برسیم‌.

وی درخصوص رسیدگی به مطالبات و نامه‌های مردمی در سفرهای استانی گفت: این‌نامه ها جنبه های مختلف دارد تعدادی متقاضی ازدواج بودند که تمامی آنها به دستگاه مر‌بوطه ارجاع داده شدند و یا وام را دریافت کردند و یا در مرحله دریافت هستند. تعدادی هم متقاضی مسکن بودند که آنها هم به دستگاه‌های مربوطه ارجاع داده شدند. تعدادی دیگر هم تقاضاهای کمک های موردی داشتند که برای هراستان بستگی به جمعیت و درخواست، منابعی در اختیار دستگاه ها حمایتی قرار می‌گیرد.بخش قابل توجه نامه ها ابزار احساسات و پیشنهاد و انتقاد و بیان دیدگاه است و پس از جمع بندی به دستگاه های مختلف اجرایی‌مطرح می‌شود. 

بهره برداری از 516طرح نیمه تمم در هفته دولت

مرتضوی گفت: در هفته دولت از این ۵هزار طرح نیمه تمامی که برای آنها تامین منابع شده است ۵۱۶ طرح به بهره برداری می رسد و در امسال و سال‌های آینده فراخور زمان برای تخصیص اعتبار برنامه بهره برداری هم داریم. از زمان عقب نیستیم.

معتقد به اجرای صد درصدی مصوبات هستیم

معاون‌اجرایی رییس جمهور خاطر نشان کرد: معاونت اجرایی وظیفه دارد که دستورات را اجرا و مصوبات را پیگیری کند. مصوبات متناسب با منابعی که امکان‌تحقق دارد پیش بینی شده است پس از ابلاغ مصوبات جلسات پیگیری‌مصوبات را داریم. تمام قد معتقد به اجرای صد درصدی مصوبات هستیم. اگر مصوبه ای هم ضمانت اجرایی نداشته باشد حتما اعلام خواهد شد.

مرتضوی گفت: سفر های استانی با نگاه کارشناسی انجام می شود و در راستای اجرا و برای رفع مشکلات مردم‌است. این دولت متعهد به اجرای تعهدات و ایفای وظایف خود است و تمام ارمان‌ما حل مشکلات مردم‌است.‌

مصوبات سفرها در طول چهار سال باید تکمیل شوند 

مرتضوی تصریح کرد: مصوبات سفرها چهارساله است و در طول چهار سال باید تکمیل شوند و منابعی هم که پیش بینی شده، از چند محل بوده است از محل منابع عمومی بالغ بر ۱۷۹ هزار میلیارد تومان برای ۳۱ سفر تخصیص یافته است و معادل آن تعهدات دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها در ماده ۵۶ و تهاتر نفت است که با قوت و قدرت پیگیر هستیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ به ۱۷ استان سفر شد و ۱۴ استان در ۱۴۰۱ انجام شد. متناسب با زمان پیش می‌رویم و با توجه به گذشت یک سال از عمر دولت جدید ۵۲ هزار میلیارد تومان‌ تخصیص اعتبار و تامین منابع شده و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر از منابع تامین می‌شود.

دولت موافق تفکیک وزارتخانه صمت است

معاون اجرایی رییس جمهور در رابطه با تفکیک وزارت صمت گفت: مجلس طرحی را در رابطه با انتزاع بازرگانی از وزارت صمت به تصویب رساند که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان‌ مواجه شد و تامین‌ منابع و بار مالی از جمله ایرادات بود ولی دولت اعلام‌ کرد که با این طرح موافق است و علی القائده ایراد قانونی برطرف می‌شود و‌ مجددا موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در همین راستا افزود: دولت بر این باور است که این دو وزارت خانه از هم‌تفکیک شوند. دولت و مجلس در حال گفت و گو هستند و اگر طرح‌ مجلس ضمانت اجرا داشته باشد حتما دولت عمل می‌کند و اگر ضرورت داشته باشد که دولت لایحه بدهد این موضوع قابل بررسی است‌.

مرتضوی در خصوص مصوبات استانی در حوزه آموزش و پرورش و ورزشی گفت: در حوزه آموزشی فرهنگ و ورزشی،  101هزار طرح داشتیم که متناسب با آنها منابع تخصیص داده شده است.

معاون اجرایی رییس جمهور در رابطه با نقش بسیج در اجرای مصوبات سفرهای استانی گفت: دستگاه‌ها یاری‌گر و کمک‌کننده هستند و بخشی از طرح‌هایی که بسیج انجام داد از مهم‌ترین آنها احیا و لایروبی قنوات است، در حوزه مناطق سیل زده و زلزله‌زده بسیج کمک‌های خوبی را داشته است. در حوزه احداث مدارس کمک‌های ویژه‌ای شده است و همواره بسیج در خدمت مردم و اقشار آسیب دیده جامعه بوده است‌

ادامه دارد...

آیا این خبر مفید بود؟
0 1

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 1 رای مخالف

نظر شما