شناسهٔ خبر: 55750144 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خطرات پیک هفتم در سویه BA5/ پنجره طلایی واکسیناسیون را جدی بگیریم +نقشه

تسنيم

گویا دنیا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را فراموش کرده است در حالی که برگشتن به رعایت این شیوه‌نامه می‌تواند در کنترل کرونا در هر موجی از بیماری مؤثر باشد.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: مطالعات بسیار پیچیده ریاضی نشان داده است که اگر واکسن کرونا نبود، مرگ‌ومیر بیماران کرونا بسیار زیاد بود، در مطالعه‌ای اخیراً مشخص شد که اگر جمعیت دنیا براساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در زمان غلبه واریانت دلتا، ۴۰ درصد واکسینه شده بودند، می‌توانست از مرگ‌ومیر ۲۰ میلیون نفر جلوگیری کند.

اُمیکرون مرگ‌ومیر بالایی نسبت به سویه دلتا ندارد، اما ابتلا به اُمیکرون بسیار بیشتر و حتی ۵ تا ۶ برابر دلتاست که این قدرت سرایت اُمیکرون و هجوم بیماران در سراسر دنیا به مراکز درمانی، فشار زیادی را به سیستم درمانی کشور‌ها وارد می‌کند. در زمان حاضر مرگ‌و‌میر‌ها نیز نه به‌خاطر رفتار ویروس بلکه به‌خاطر سایر بیماری‌ها و ابتلا به کووید ۱۹ در افرادی که مستعدند و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و در این مراکز به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، مقداری افزایش یافته است.

مطالعات اولیه در شروع پاندمی کرونا نشان داد که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست‌وشوی دست‌ها، تهویه مناسب در اماکن مسقف و پرهیز از تردد‌های غیرضروری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر داشته باشد، اما متأسفانه گویا دنیا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را فراموش کرده است در حالی که برگشتن به رعایت این شیوه‌نامه، می‌تواند در کنترل کرونا در هر موجی از بیماری، مؤثر باشد.

واکسن‌های موجود در کاهش آمار بستری و مرگ‌ومیر بیماران کووید ۱۹ همچنان مؤثرند؛ پنجره طلایی واکسیناسیون در یکی دو ماه آینده، خیلی مهم است چراکه در ماه‌های آینده شاهد بازگشایی مدارس و راهپیمایی عظیم زائران در ایام اربعین حسینی (ع) هستیم؛ زائران اربعین حتماً واکسیناسیون خود را به‌ویژه اگر ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته است، تکمیل کنند. قبل از کرونا هم در مسافرت‌ها، برخی بیماری‌ها به‌همراه مسافران بود، اما در شرایط کرونا حتماً قبل از سفر به‌ویژه در ایام اربعین که جمعیت میلیونی در راهپیمایی عظیم حضور دارند، واکسن نوبت یادآور تزریق شود.

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان اصفهان/ ثبت ۴ فوتی و ۲۷۸ ابتلای جدید

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۹۱۱ مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۵۱۱ هزار و ۱۹۹ نفر در استان اصفهان شناسایی شدند. موارد نمونه گرفته شده در ۲۴ ساعت گذشته (احتمالاً بیمار) ۷۹۹ نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی ۲۷۸ مورد و چهار فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۲۱۴ هزار و ۴۱۸ نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها ۴۴۷ نفر است و تعداد بیماران بستری ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۹۰ نفر است که از این تعداد ۷۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند. ۱۱ هزار و ۸۹۵ نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار و ۸۶۸ نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

خراسان رضوی/ بستری ۴۴۰ بیمار در بیمارستان‌ها

محمد پهلوان رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت:هم اکنون ۴۴۰ بیمار مبتلا به کرونا دربیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که از این تعداد ۳۰۹ بیمار در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت مراقبت قرار دارند و این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۶ شهرستان دیگر را زیر پوشش دارد.

وی افزود:شمار بستری‌شدگان جدید بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های خراسان رضوی، طی ۲ روز گذشته ۶۳.۵ درصد افزایش یافته است. طی این مدت تعداد بستری‌شدگان جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی از ۹۶ مورد در ۲۹ مرداد ماه به ۲۱۳ مورد در ۳۰ مرداد رسیده است که از این تعداد روز گذشته ۱۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شدند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: هم اکنون ۱۰۸ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که ۸۹ نفر آنان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه بستری و تحت درمان هستند. روز گذشته ۶۶۱ بیمار سرپایی مبتلا یا مشکوک به کرونا به بیمارستان‌ها و پزشکان مراکز ۱۶ ساعته خدمات سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کردند.

استان کرمان/ بستری ۷۴ بیمار در بیمارستان‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ۲۹ مرداد، تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز استان کرمان از ۳ مورد به ۱۲ مورد افزایش و تعداد شهر‌های با وضعیت نارنجی از ۱۶ شهر به ۵ شهر کاهش یافته است؛ همچنین تعداد شهر‌های با وضعیت زرد از ۴ شهر به ۶ شهر رسیده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹، تا روز گذشته، اظهار داشت: ۷۴ مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد ۴۹ مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۵ مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، یک مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۲ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۱۴۷ نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۳ مورد و مجموع جانباختگان کرونا در استان به ۵ هزار و ۷۷۹ نفر رسیده است.

استان بوشهر/ بستری‌ها ۲ رقمی شد

حسن ملکی‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه ۳۰ درصد شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند اظهار داشت: در رنگ‌بندی جدید کرونا شهرستان‌های تنگستان، گناوه و دیلم در وضعیت قرمز و دشتستان و دشتی در شرایط نارنجی و ۵۰ درصد دیگر شهرستان‌های استان از جمله بوشهر در وضع زرد قرار دارند. اکنون تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۹۴ نفر کاهش یافته است. در شبانه‌روز گذشته ۴۲ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند اکنون ۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۷ نفر در وضعیت حاد قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به مرگ ۲ هم استانی دیگر به سبب ابتلا به کرونا گفت: ۲ آقا ۷۰ و ۷۱ ساله با سابقه بیماری قلبی و ریوی در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را به سبب ابتلا به کرونا از دست دادند. از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۲۱۲ بیمار کرونایی در استان بوشهر فوت کرده‌اند.
 
خطرات پیک هفتم در سویه BA5/ پنجره طلایی واکسیناسیون را جدی بگیریم +نقشه

برچسب‌ها:

نظر شما