شناسهٔ خبر: 55745678 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

احمدرضا احمدی:

سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است

احمدرضا‭ ‬احمدی‭ ‬شاعر‭ ‬معاصر‭ ‬در‭ ‬توضیح‭ ‬علت‭ ‬برجسته‭ ‬شدن‭ ‬سینما‭ ‬به‭ ‬رغم‭ ‬وامداری‌اش‭ ‬از‭ ‬ادبیات‭ ‬بیان‭ ‬کرد‭: ‬در‭ ‬ادبیات،‭ ‬مسائلی‭ ‬مثل‭ ‬جایزه،‭ ‬پول‭ ‬و‭ ‬شهرت‭ ‬وجود‭ ‬ندارد‭. ‬یعنی‭ ‬همان‭ ‬چیزهایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سینما‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬منظر‭ ‬سینما‭ ‬صدمه‭ ‬بزرگی‭ ‬به‭ ‬ادبیات‭ ‬زده‭ ‬است؛‭ ‬براین‭ ‬اساس‭ ‬آن‌قدر‭ ‬که‭ ‬عباس‭ ‬کیارستمی‭ ‬در‭ ‬دنیا‭ ‬مطرح‭ ‬شد‭ ‬احمد‭ ‬شاملو‭ ‬مطرح‭ ‬نشد‭. ‬وی‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭: ‬کیارستمی‭ ‬تا‭ ‬آن‭ ‬اندازه‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دنیا‭ ‬معروف‭ ‬شد،‭ ‬فیلمساز‭ ‬برجسته‌ای‭ ‬نبود‭. ‬فرانسوی‌ها‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬برجسته‭ ‬کردند؛‭ ‬همچنان‭ ‬که‭ ‬زمانی‭ ‬جری‭ ‬لوئیس‭ (‬کمدین‭ ‬و‭ ‬کارگردان‭ ‬آمریکایی‭) ‬برایشان‭ ‬برجسته‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬زمانی‭ ‬آلفرد‭ ‬هیچکاک‭ (‬کارگردان‭ ‬آمریکایی‭) ‬را‭ ‬برجسته‭ ‬کردند‭.‬

صاحب‌خبر -


>‭ ‬سرانجام‭ ‬ادبیات‭ ‬به‭ ‬سینما‭ ‬می‌رسد

مولف‭ ‬کتاب‭ ‬‮«‬میوه‌ها‭ ‬طعم‭ ‬تکراری‭ ‬دارند‮»‬‭ (‬نشر‭ ‬ثالث‭ ‬1393‭) ‬با‭ ‬تاکید‭ ‬بر‭ ‬مولفه‭ ‬مهم‭ ‬دیگری‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬واسطه‭ ‬آن‭ ‬سینما‭ ‬از‭ ‬بدو‭ ‬تولد‭ ‬بر‭ ‬ادبیات‭ ‬سیطره‭ ‬یافته‭ ‬است،‭ ‬گفت‭: ‬موضوع‭ ‬دیگر‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سینما‭ ‬زبان‭ ‬بین‌المللی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬جوانان‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬آن‭ ‬می‌روند‭ ‬که‭ ‬خیلی‭ ‬زود‭ ‬مشهور‭ ‬شوند‭. ‬به‭ ‬رغم‭ ‬تمام‭ ‬این‭ ‬عدم‭ ‬توازن‌ها‭ ‬اما‭ ‬ادبیات‭ ‬میدان‭ ‬وسیع‌تری‭ ‬برای‭ ‬عمل‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬بخت‭ ‬نسل‭ ‬جدید‭ ‬برای‭ ‬درخشش‭ ‬در‭ ‬ادبیات‭ ‬و‭ ‬شعر‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬شاعر‭ ‬دو‭ ‬صفحه‭ ‬کاغذ‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬قلم‭ ‬کافی‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬سینما‭ ‬کار‭ ‬گرانی‭ ‬است‭. ‬سرانجام‭ ‬زمانی‭ ‬اینها‭ ‬مساوی‭ ‬خواهند‭ ‬شد‭. ‬یعنی‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬ادبیات‭ ‬هم‭ ‬افزایش‭ ‬خواهد‭ ‬یافت‭.‬


>‭ ‬سینما‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬قلابی‭ ‬است‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬پایه‭ ‬ندارد

بنیان‌گذار‭ ‬سبک‭ ‬موج‭ ‬نو‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬1340‭ ‬خورشیدی‭ ‬در‭ ‬توضیح‭ ‬این‭ ‬مطلب‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬هنر‭ ‬برای‭ ‬به‭ ‬عرش‭ ‬رسیدن‭ ‬باید‭ ‬از‭ ‬دل‭ ‬آن‭ ‬جامعه‭ ‬بیرون‭ ‬آمده‭ ‬باشد،‭ ‬گفت‭: ‬سینما‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬قلابی‭ ‬است‭. ‬چرا‭ ‬که‭ ‬پایه‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬مال‭ ‬ما‭ ‬نیست؛‭ ‬هنر‭ ‬اصلی‭ ‬ما‭ ‬فرش‭ ‬و‭ ‬شعر‭ ‬است‭. ‬غربی‌ها‭ ‬دوربین‭ ‬را‭ ‬اختراع‭ ‬کردند‭ ‬و‭ ‬کار‭ ‬تصویر‭ ‬در‭ ‬مملکت‭ ‬و‭ ‬فرهنگشان‭ ‬سابقه‭ ‬داشت،‭ ‬ضمن‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬تئاتری‭ ‬قوی‭ ‬داشتند‭ ‬و‭ ‬سینما‭ ‬سال‌ها‭ ‬تحت‌تاثیر‭ ‬این‭ ‬تئاتر‭ ‬بود‭. ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬وضعیت‭ ‬سینما‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کشورها‭ ‬هنری‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬قدم‭ ‬به‭ ‬قدم‭ ‬شکل‭ ‬گرفت‭. ‬وی‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭: ‬در‭ ‬بین‭ ‬آثار‭ ‬تصویری‭ ‬در‭ ‬ایران،‭ ‬مستند‭ ‬را‭ ‬قبول‭ ‬دارم‭ ‬و‭ ‬آثار‭ ‬ابراهیم‭ ‬گلستان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬داستانی‭ ‬و‭ ‬مستند‭ ‬بسیار‭ ‬می‌پسندم‭. ‬احمدی‭ ‬با‭ ‬تاکید‭ ‬بر‭ ‬تخصص‭ ‬متفاوت‭ ‬ملت‌ها‭ ‬در‭ ‬عرصه‭ ‬سینما‭ ‬خاطرنشان‭ ‬کرد‭: ‬فرانسوی‌ها‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬کوتاه‭ ‬بسیار‭ ‬خوب‭ ‬هستند‭ ‬اما‭ ‬لزوماً‭ ‬در‭ ‬ساخت‭ ‬فیلم‭ ‬بلند‭ ‬موفقیتی‭ ‬ندارند،‭ ‬همچنان‭ ‬که‭ ‬آمریکا‭ ‬در‭ ‬ساخت‭ ‬فیلم‭ ‬بلند‭ ‬موفق‭ ‬است‭. ‬مستندها‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬فیلم‌هایی‭ ‬قابل‭ ‬قبول‭ ‬و‭ ‬موفق‭ ‬بوده‌اند‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬کوچک‭ ‬و‭ ‬قابل‭ ‬جمع‌شدن‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬ما‭ ‬آن‌قدر‭ ‬موضوعات‭ ‬مهم‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬سوژه‭ ‬فیلم‭ ‬مستند‭ ‬بی‌پایان‭ ‬است‭.‬


>‭ ‬داشته‌های‭ ‬نسل‭ ‬امروز‭ ‬قابل‭ ‬انکار‭ ‬نیست

نامزد‭ ‬دریافت‭ ‬جایزه‭ ‬هانس‭ ‬کریستین‭ ‬اندرسن‭ (‬1388‭) ‬در‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬پرسش‭ ‬که‭ ‬چرا‭ ‬در‭ ‬نسل‌های‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬وی‭ ‬صاحبان‭ ‬سبک‭ ‬یا‭ ‬بدعت‭ ‬گذارانی‭ ‬نبوده‌اند،‭ ‬گفت‭: ‬پیدا‭ ‬می‌شود‭ ‬نباید‭ ‬ناامید‭ ‬بود؛‭ ‬نسل‭ ‬شما‭ ‬به‭ ‬موضوعاتی‭ ‬اشراف‭ ‬و‭ ‬تسلط‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬نسل‭ ‬ما‭ ‬نداشت‭. ‬سینما،‭ ‬تلویزیون،‭ ‬برقراری‭ ‬ارتباط‭ ‬لحظه‌ای‭ ‬و‭ ‬حجم‭ ‬فراوان‭ ‬ترجمه‭ ‬به‭ ‬فارسی‭ ‬چیزهایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬ما‭ ‬نبود‭. ‬در‭ ‬زمان‭ ‬ما‭ ‬فقط‭ ‬تعداد‭ ‬محدودی‭ ‬مترجم‭ ‬و‭ ‬ترجمه‭ ‬بود‭ ‬مثلاً‭ ‬به‌آذین‭ (‬محمود‭ ‬اعتمادزاده‭ - ‬1293‭-‬1385‭ - ‬نویسنده،‭ ‬مترجم‭ ‬و‭ ‬فعال‭ ‬سیاسی‭).‬به‭ ‬گزارش‭ ‬ایرنا،‭ ‬احمدرضا‭ ‬احمدی‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬برجسته‌ترین‭ ‬شاعران‭ ‬صاحب‭ ‬سبک‭ ‬معاصر‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬می‌آید‭ ‬که‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬سرودن‭ ‬شعر‭ ‬به‭ ‬اموری‭ ‬چون‭ ‬نویسندگی،‭ ‬گویندگی‭ ‬و‭ ‬نقد‭ ‬هنری‭ ‬نیز‭ ‬اهتمام‭ ‬دارد‭. ‬وی‭ ‬بنیان‌گذار‭ ‬سبک‭ ‬موج‭ ‬نو‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬1340‭ ‬خورشیدی‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬معاصر‭ ‬ایران‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نیمه‭ ‬دوم‭ ‬این‭ ‬دهه،‭ ‬موج‭ ‬نو‭ ‬تبدیل‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬حرکت‭ ‬مدرنیستی‭ ‬در‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایرانی‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬داستان،‭ ‬نمایشنامه،‭ ‬تئاتر،‭ ‬سینما‭ ‬و‭ ‬نقاشی‭ ‬تاثیر‭ ‬گذاشت‭.‬

نظر شما