شناسهٔ خبر: 55725023 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

آرش دادگر:

اعتراض، عنصر اصلی کارم است

آفتاب‭ ‬یزد‭ - ‬گروه‭ ‬فرهنگی‭:‬‭ ‬تئاترهای‭ ‬صحنه‌ای‭ ‬با‭ ‬موضوعات‭ ‬نمایشی‭ ‬خاص‭ ‬برای‭ ‬هر‭ ‬تماشاگری‭ ‬درخور‭ ‬توجه‭ ‬است،‭ ‬خاصه‭ ‬اگر‭ ‬مخاطب‭ ‬با‭ ‬ادبیات‭ ‬کشور‭ ‬خودش‭ ‬و‭ ‬دیگر‭ ‬کشورها‭ ‬آشنایی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬بتواند‭ ‬ارتباط‭ ‬احساسی‭ ‬و‭ ‬همذات‭ ‬پنداری‭ ‬گونه‭ ‬با‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬نمایش‭ ‬برقرار‭ ‬کند‭. ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬مفهوم‭ ‬تمام‭ ‬بخش‌های‭ ‬نمایش‭ ‬پی‭ ‬برده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬مقصود‭ ‬کارگردان‭ ‬از‭ ‬به‭ ‬صحنه‭ ‬بردن‭ ‬نمایشنامه‌های‭ ‬خاص‭ ‬پی‭ ‬می‌برد‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬وصف‭ ‬می‌توان‭ ‬بیان‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬کارگردانان‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬دیگران‭ ‬موفق‭ ‬به‭ ‬ایجاد‭ ‬این‭ ‬ارتباط‭ ‬تنگاتنگ‭ ‬با‭ ‬مخاطب‭ ‬می‌شوند،‭ ‬کارگردانانی‭ ‬که‭ ‬انگشت‭ ‬شمارند‭ ‬و‭ ‬آثار‭ ‬هنری‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬کارنامه‭ ‬هنری‭ ‬آن‌ها‭ ‬می‌تواند‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اثبات‭ ‬برساند‭. ‬آرش‭ ‬دادگر‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬کارگردانان‭ ‬است،‭ ‬هنرمندی‭ ‬که‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬97‭ ‬نمایش‭ ‬‮«‬او‮»‬‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬تماشاخانه‭ ‬ایرانشهر‭ ‬به‭ ‬صحنه‭ ‬برده‭ ‬بود،‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬سه‭ ‬چهار‭ ‬سالی‭ ‬دوری‭ ‬از‭ ‬تئاتر،‭ ‬فرصت‭ ‬دوباره‭ ‬یافت‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬صحنه‭ ‬برگردد‭. ‬او‭ ‬حدود‭ ‬یک‭ ‬سال‭ ‬و‭ ‬نیم‭ ‬زمان‭ ‬صرف‭ ‬تولید‭ ‬نمایش‭ ‬‮«‬پیش‭ ‬از‭ ‬کشتن‮»‬‭ ‬کرده،‭ ‬600‭ ‬ساعت‭ ‬تمرین‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬انجام‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬اینک‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬روی‭ ‬صحنه‭ ‬پردیس‭ ‬تئاتر‭ ‬شهرزاد‭ ‬آورده‭ ‬است‭. ‬دادگر‭ ‬بهمن‭ ‬1400‭ ‬‮«‬پیش‭ ‬از‭ ‬کشتن‮»‬‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬جشنواره‭ ‬تئاتر‭ ‬فجر‭ ‬روی‭ ‬صحنه‭ ‬برد‭ ‬که‭ ‬البته‭ ‬با‭ ‬تغییرات‭ ‬زیادی‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬جشنواره،‭ ‬اجرای‭ ‬عمومی‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬‮«‬پیش‭ ‬از‭ ‬کشتن‮»‬‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬کارگاهی‭ ‬شکل‭ ‬گرفته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬بازیگران‭ ‬آن‭ ‬عبارت‌اند‭ ‬از‭ ‬امین‭ ‬طباطبایی،‭ ‬عمار‭ ‬عاشوری،‭ ‬امیر‭ ‬رجبی،‭ ‬ندا‭ ‬حبیبی،‭ ‬الهام‭ ‬ابنی،‭ ‬آبان‭ ‬زارعی،‭ ‬سعید‭ ‬راستی،‭ ‬شیرین‭ ‬صفایی،‭ ‬مهراب‭ ‬رستمی،‭ ‬آیت‭ ‬بی‌غم،‭ ‬هانیه‭ ‬مهری،‭ ‬سید‭ ‬شهاب‌الدین‭ ‬خاضع‌حق،‭ ‬یونس‭ ‬افسری،‭ ‬مینا‭ ‬امامی،‭ ‬مهدی‭ ‬سلطانی،‭ ‬هانیه‭ ‬موسوی،‭ ‬محمد‭ ‬خدایی‭ ‬و‭ ‬آرش‭ ‬دادگر‭. ‬‮«‬کالون‭ ‬و‭ ‬قیام‭ ‬کاستلیون‮»‬،‭ ‬‮«‬صبحانه‭ ‬برای‭ ‬ایکاروس‮»‬،‭ ‬‮«‬شاه‭ ‬لیر‮»‬،‭ ‬‮«‬هملت‮»‬،‭ ‬‮«

صاحب‌خبر -


‭ ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬سبک‌شناسی‭ ‬مانند‭ ‬چند‭ ‬نمایش‭ ‬قبلی‌تان‭ ‬نمایش‭ ‬پست‭ ‬مدرن‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬می‌آید؟‭ ‬

بله‭. ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬سبک‌شناسی‭ ‬و‭ ‬تطبیق‭ ‬با‭ ‬آثار‭ ‬قبلی،‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬حدود‭ ‬و‭ ‬فضا‭ ‬کار‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬متن‭ ‬در‭ ‬محدوده‭ ‬متون‭ ‬پست‭ ‬مدرن‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرد‭. ‬


‭ ‬آیا‭ ‬همچنان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬متن‭ ‬یک‭ ‬تراژدی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬گونه‭ ‬اصلی‭ ‬هدف‭ ‬قرار‭ ‬داده‌اید؟‭ ‬

بله‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬متن‭ ‬هم،‭ ‬تراژدی‭ ‬هدف‭ ‬اصلی‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬بیشتر‭ ‬ترکیبی‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬تراژدی‭ ‬و‭ ‬کمدی‭ ‬گروتسک‭. ‬تلاش‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬یک‭ ‬گروتسک‭ ‬اتفاق‭ ‬بیفتد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬عناصر‭ ‬و‭ ‬عواملی‭ ‬نیاز‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬متاسفانه‭ ‬شرایط‭ ‬فراهم‭ ‬نشد‭ ‬تا‭ ‬بخواهیم‭ ‬همه‭ ‬ایده‌ها‭ ‬را‭ ‬پیاده‭ ‬کنیم‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کامل‭ ‬صورت‭ ‬نگرفت‭. ‬


‭ ‬چقدر‭ ‬ابعاد‭ ‬تالار‭ ‬شماره‭ ‬2‭ ‬پردیس‭ ‬تئاتر‭ ‬شهرزاد‭ ‬برای‭ ‬اجرای‭ ‬‮«‬پیش‭ ‬از‭ ‬کشتن‮»‬‭ ‬مناسبت‭ ‬دارد؟‭ ‬

سالن‭ ‬شماره‭ ‬2‭ ‬شهرزاد‭ ‬برای‭ ‬اجرای‭ ‬ما‭ ‬مناسب‭ ‬بود،‭ ‬ما‭ ‬احتیاج‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬سالن‭ ‬قاب‭ ‬صحنه‌ای‭ ‬داشتیم‭ ‬البته‭ ‬باید‭ ‬بگویم‭ ‬ردیف‭ ‬تماشاگران‭ ‬که‭ ‬تا‭ ‬بالا‭ ‬می‌رود‭ ‬کمی‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬آسیب‭ ‬وارد‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬زیرا‭ ‬مدل‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬طوری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬تماشاگران‭ ‬با‭ ‬بازیگران‭ ‬در‭ ‬نمایش‭ ‬باید‭ ‬مشارکت‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭ ‬و‭ ‬ردیف‌های‭ ‬بالا‭ ‬که‭ ‬تماشاگران‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬صحنه‭ ‬بودند‭ ‬ارتباط‭ ‬کم‭ ‬می‌شود‭ ‬ولی‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬موارد‭ ‬این‭ ‬سالن‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬دیگر‭ ‬سالن‌ها‭ ‬عرض‭ ‬بیشتری‭ ‬دارد،‭ ‬بسیار‭ ‬مناسب‭ ‬و‭ ‬خیلی‭ ‬کمک‌کننده‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬البته‭ ‬اگر‭ ‬شرایط‭ ‬اجرا‭ ‬در‭ ‬سالن‭ ‬استاد‭ ‬سمندریان‭ ‬یا‭ ‬تالار‭ ‬مولوی‭ ‬فراهم‭ ‬می‌شد‭ ‬تا‭ ‬آنجا‭ ‬اجرا‭ ‬برویم‭ ‬قطعا‭ ‬تغییرات‭ ‬دیگری‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتاد‭. ‬


‭ ‬آیا‭ ‬این‭ ‬اختصار‭ ‬و‭ ‬ایجاز‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬نمایانگر‭ ‬نوعی‭ ‬تئاتر‭ ‬متکی‭ ‬بر‭ ‬بازیگر‭ ‬است؟‭ ‬

خیر؛‭ ‬فقط‭ ‬متکی‭ ‬به‭ ‬بازیگر‭ ‬نیست‭ ‬بلکه‭ ‬این‭ ‬شیوه‌ای‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬کارهای‭ ‬گذشته‭ ‬ما‭ ‬هم‭ ‬وجود‭ ‬داشته‭ ‬است‭. ‬حرکت،‭ ‬جسم،‭ ‬سیال‭ ‬بودن،‭ ‬ژست،‭ ‬این‌ها‭ ‬چیزهایی‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬همیشه‭ ‬مدنظر‭ ‬قرار‭ ‬می‌گرفته‭. ‬به‭ ‬همین‭ ‬علت‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬اختصار‭ ‬و‭ ‬ایجاز‭ ‬می‌رویم‭ ‬زیرا‭ ‬بیشتر‭ ‬تاکید‭ ‬به‭ ‬دیده‭ ‬شدن‭ ‬نشانه‌هاست‭ ‬تا‭ ‬احساسات‭. ‬


‭ ‬600‭ ‬ساعت‭ ‬تمرین،‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬زمان‭ ‬صرف‌شده‭ ‬در‭ ‬تمرین‌های‭ ‬رایج‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬است؛‭ ‬برای‭ ‬هر‭ ‬کاری‭ ‬همین‭ ‬حدود‭ ‬وقت‭ ‬صرف‭ ‬می‌کنید؟‭ ‬

به‭ ‬گمانم‭ ‬من‭ ‬به‭ ‬تمرین‌های‭ ‬زیاد‭ ‬انجام‭ ‬دادن‭ ‬در‭ ‬کارهایم‭ ‬مشهور‭ ‬هستم‭. ‬برای‭ ‬من‭ ‬تمرین‭ ‬در‭ ‬تئاتر‭ ‬بهترین‭ ‬شرایط‭ ‬است‭ ‬زیرا‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬تمرین‌ها‭ ‬احساس‭ ‬ناب‭ ‬تئاتری‭ ‬بودن‭ ‬دارم،‭ ‬کار‭ ‬کردن‭ ‬در‭ ‬تئاتر‭ ‬و‭ ‬کارگردانی‭ ‬برایم‭ ‬حسی‭ ‬وصف‌ناشدنی‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬دارد‭. ‬البته‭ ‬باید‭ ‬متذکر‭ ‬شوم‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬به‭ ‬نسبت‭ ‬دیگر‭ ‬کارهایم‭ ‬زمان‭ ‬زیادی‭ ‬برده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تجربه‭ ‬بسیار‭ ‬سخت‭ ‬و‭ ‬متفاوتی‭ ‬برایم‭ ‬داشته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬دلایل‭ ‬طولانی‭ ‬شدن‭ ‬پروسه‭ ‬تمرین،‭ ‬شرایط‭ ‬بسیار‭ ‬بد‭ ‬و‭ ‬تاثیرگذار‭ ‬پاندمی‭ ‬بیماری‭ ‬کرونا‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬زیرا‭ ‬چندین‭ ‬دفعه‭ ‬توقف‌ها‭ ‬و‭ ‬تعطیلی‌ها‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬مجبور‭ ‬به‭ ‬شروع‭ ‬مجدد‭ ‬تمرین‌ها‭ ‬و‭ ‬بازآفرینی‭ ‬کار‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬روند‭ ‬در‭ ‬کند‭ ‬شدن‭ ‬تمرین‌ها‭ ‬و‭ ‬کار‭ ‬تاثیر‭ ‬داشته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬دلیل‭ ‬زمان‌بر‭ ‬شدن‭ ‬تمرین‌ها‭ ‬بوده‭ ‬است،‭ ‬لازم‭ ‬به‭ ‬ذکر‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬کارگردانی‭ ‬آثار‭ ‬و‭ ‬کارهای‭ ‬گذشته‌ام‭ ‬طولانی‌ترین‭ ‬تمرین‌هایم‭ ‬شش،‭ ‬هفت‭ ‬ماه‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬


‭ ‬بازیگران‭ ‬بنابر‭ ‬چه‭ ‬شیوه‌ای‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬تراز‭ ‬می‌شوند‭ ‬که‭ ‬تجربه‭ ‬و‭ ‬توان‭ ‬تکنیکی‭ ‬آنان‭ ‬ایجاد‭ ‬نابرابری‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬نکند؟‭ ‬

بازیگران‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬رفتار‭ ‬جسمانی‭ ‬با‭ ‬همدیگر‭ ‬تراز‭ ‬می‌شوند،‭ ‬تمرین‌هایی‭ ‬که‭ ‬انجام‭ ‬می‌شود‭ ‬همه‭ ‬تمرین‌های‭ ‬جسمانی‭ ‬است‭ ‬نه‭ ‬ورزشی‭. ‬از‭ ‬بازی‌های‭ ‬همگانی‭ ‬استفاده‭ ‬می‌شود‭ ‬مثل‭ ‬گذاشتن‭ ‬یک‭ ‬چوب‭ ‬روی‭ ‬سر‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬بازیگران‭ ‬باید‭ ‬تمرین‌ها‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬دهند‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬یکدیگر‭ ‬یکسان‭ ‬شوند،‭ ‬با‭ ‬دویدن،‭ ‬راه‭ ‬رفتن،‭ ‬پریدن،‭ ‬بدن‌ها‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬همدیگر‭ ‬آشنا‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬آماده‭ ‬شدن‭ ‬بیشتر‭ ‬بازیگر‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬سرانجام‭ ‬رسیدن‭ ‬یک‭ ‬کار،‭ ‬همه‭ ‬گروه‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬متحد‭ ‬شوند‭ ‬و‭ ‬تلاش‭ ‬و‭ ‬کوشش‭ ‬کنند‭. ‬


‭ ‬بازیگران،‭ ‬این‭ ‬دور‭ ‬بودن‭ ‬تاریخی‭ ‬و‭ ‬جغرافیایی‭ ‬متن‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬یکتایی‭ ‬با‭ ‬زمان‭ ‬و‭ ‬جغرافیای‭ ‬خود‭ ‬چگونه‭ ‬تطبیق‭ ‬می‌دهند؟‭ ‬

دنبال‭ ‬تطبیق‭ ‬دادن‭ ‬نیستیم،‭ ‬آنقدر‭ ‬تمرین‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهیم‭ ‬تا‭ ‬فضای‭ ‬کار،‭ ‬خودش‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آید‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬وارد‭ ‬کار‭ ‬و‭ ‬تمرین‭ ‬می‌شود‭ ‬خودش‭ ‬دقیقا‭ ‬جای‭ ‬درست‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتد‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬چیزی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬آنجا‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرد‭ ‬پذیرا‭ ‬هستیم‭ ‬زیرا‭ ‬ما‭ ‬موقعیت‌های‭ ‬متفاوت‭ ‬و‭ ‬مختلفی‭ ‬را‭ ‬تمرین‭ ‬می‌کنیم‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬هیچ‭ ‬چیز‭ ‬وابسته‭ ‬نباشیم‭ ‬و‭ ‬بتوانیم‭ ‬تغییر‭ ‬در‭ ‬خودمان‭ ‬ایجاد‭ ‬کنیم؛‭ ‬زیرا‭ ‬بزرگ‌ترین‭ ‬عنصر‭ ‬تغییر‭ ‬است‭. ‬آن‭ ‬هنگامی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬رابطه‭ ‬با‭ ‬مناسبات‭ ‬و‭ ‬روابط‭ ‬تمرین‭ ‬می‌شود،‭ ‬دور‭ ‬بودن‭ ‬تاریخی‭ ‬و‭ ‬جغرافیایی‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬خودش‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬خودکار‭ ‬و‭ ‬اتوماتیک‭ ‬تطبیق‭ ‬داده‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬وجود‭ ‬شما‭ ‬جست‌وجو‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬برابر‭ ‬نهادش‭ ‬را‭ ‬داریم‭ ‬یا‭ ‬خیر؛‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬دستش‭ ‬آوریم‭. ‬


‭ ‬لباس‭ ‬محدود‭ ‬به‭ ‬رنگ‭ ‬سیاه‭ ‬و‭ ‬سفید‭ ‬شده،‭ ‬این‭ ‬ویژگی‭ ‬فرم‌گرایانه‭ ‬کار‭ ‬شماست؟‭ ‬

این‭ ‬طراحی‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬فرم‭ ‬رنگ‭ ‬سیاه‭ ‬و‭ ‬سفید‭ ‬در‭ ‬کار‭ ‬استفاده‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬شرایط‭ ‬کنونی‭ ‬اجتماع‭ ‬خودمان‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬بیانگر‭ ‬تیرگی‭ ‬حال‭ ‬و‭ ‬احوال‭ ‬این‭ ‬روزهای‭ ‬جامعه‭ ‬است‭. ‬کارخانه‭ ‬بنز‭ ‬تبلیغ‭ ‬مشهوری‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬می‌گوید‭: ‬هر‭ ‬رنگی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬دوست‭ ‬دارید‭ ‬انتخاب‭ ‬کنید،‭ ‬فقط‭ ‬مشکی‭ ‬باشد‭. ‬این‭ ‬تبلیغ‭ ‬اشاره‭ ‬درست‭ ‬و‭ ‬دقیق‭ ‬جامعه‌ای‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬چیزش‭ ‬تحمیلی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬واژه‭ ‬انتخاب‭ ‬معنایی‭ ‬ندارد‭. ‬جامعه‌ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬نشان‭ ‬دادنش‭ ‬هستیم‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬تیرگی،‭ ‬عصبی‭ ‬و‭ ‬سیاهی‭ ‬حرکت‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬هیچ‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬موجب‭ ‬شادی‭ ‬باشد‭ ‬وجود‭ ‬ندارد‭ ‬حتی‭ ‬نمی‌توانی‭ ‬آن‭ ‬چیزی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬دلت‭ ‬می‌خواهد‭ ‬انتخاب‭ ‬کنی؛‭ ‬این‭ ‬شرایط‭ ‬تحمیل‭ ‬ایجاد‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬انتخابی‭ ‬نیست‭. ‬


‭ ‬موسیقی‭ ‬نمایش‭ ‬مخلوطی‭ ‬از‭ ‬موسیقی‭ ‬غرب‭ ‬و‭ ‬ایران‭ ‬است؛‭ ‬آیا‭ ‬این‭ ‬تلفیق‭ ‬به‭ ‬منظور‭ ‬ارائه‭ ‬یک‭ ‬فضای‭ ‬معاصر‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬شده‭ ‬است؟‭ ‬

بنده‭ ‬اصولا‭ ‬در‭ ‬کارهایم‭ ‬هیچ‌گاه‭ ‬چیزی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬این‌که‭ ‬موسیقی‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬دیگر‭ ‬چیزها‭ ‬هارمونی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬انتخاب‭ ‬نمی‌کنم‭ ‬حتی‭ ‬بالعکس‭ ‬موسیقی‌های‭ ‬انتخاب‌شده‭ ‬برای‭ ‬کارهایم‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬موقعیتم‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬لحظه‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬همیشه‭ ‬هم‭ ‬موسیقی‌ها‭ ‬تلفیقی‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬بنابراین‭ ‬چه‭ ‬ایران،‭ ‬چه‭ ‬غرب‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬شرق‭ ‬فرقی‭ ‬ندارد‭. ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬موقعیت،‭ ‬سعی‭ ‬در‭ ‬انتخاب‭ ‬درست‭ ‬موسیقی‌ای‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬فضای‭ ‬کار‭ ‬نزدیک‭ ‬باشد،‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬هنگامی‭ ‬که‭ ‬کار‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬پازل‭ ‬در‭ ‬ذهن‭ ‬تماشاگر‭ ‬شکل‭ ‬گرفته‭ ‬باشد‭ ‬اتفاقات‭ ‬در‭ ‬نمایش‭ ‬ایجاد‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬تماشاگر‭ ‬این‭ ‬قطعات‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬همدیگر‭ ‬قرار‭ ‬دهد‭ ‬و‭ ‬بچیند‭. ‬بدون‭ ‬تعارف‭ ‬و‭ ‬خیلی‭ ‬رک‭ ‬و‭ ‬راحت‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬هنگامی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬نشان‌دادن‭ ‬نظام‭ ‬آشوب‭ ‬هستیم،‭ ‬چرا‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬یک‭ ‬هارمونی‭ ‬باشیم؟‭ ‬


‭ ‬چرا‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬هیاهو‭ ‬جایی‭ ‬برای‭ ‬سکوت‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬تمرکز‭ ‬تعبیه‭ ‬نشده‭ ‬است؟‭ ‬

در‭ ‬کار‭ ‬سکوت‭ ‬هم‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬ولی‭ ‬تفاوتش‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬وادار‭ ‬به‭ ‬سکوتی‭ ‬نمی‌کند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نمایش‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬ساکت‭ ‬باشد،‭ ‬اگر‭ ‬به‭ ‬زندگی‭ ‬پیرامون‭ ‬خود‭ ‬نگاهی‭ ‬بیندازیم‭ ‬آیا‭ ‬سکوتی‭ ‬وجود‭ ‬دارد؟‭! ‬یا‭ ‬در‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬شمال‭ ‬می‌رویم‭ ‬تا‭ ‬سکوت‭ ‬و‭ ‬آرامش‭ ‬داشته‭ ‬باشیم‭ ‬ولی‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬نگاه‭ ‬به‭ ‬جاده‌ها‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬روز‭ ‬تعطیلی‭ ‬یا‭ ‬شهری‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬می‌کنیم،‭ ‬اتوبوس‌ها‭ ‬و‭ ‬متروهایی‭ ‬که‭ ‬مردم‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬آمد‭ ‬هستند‭ ‬یا‭ ‬مراکز‭ ‬فرهنگی،‭ ‬تجاری،‭ ‬اغذیه‌فروشی‌ها‭ ‬آیا‭ ‬شما‭ ‬سکوتی‭ ‬می‌بینید؟‭ ‬برعکس‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬در‭ ‬هیاهو‭ ‬و‭ ‬تلاطم‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬سرزمین‭ ‬همیشه‭ ‬با‭ ‬هیاهو‭ ‬همراه‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬چه‭ ‬زمانی‭ ‬سکوت‭ ‬و‭ ‬آرامش‭ ‬داشته‭ ‬است؟‭ ‬اگر‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬آثارم‭ ‬بگویم‭ ‬بیاییم‭ ‬سکوت‭ ‬کنیم‭ ‬و‭ ‬معنایش‭ ‬را‭ ‬درک‭ ‬کنیم‭ ‬کسانی‭ ‬دیگر‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬دارند‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬سبک‭ ‬و‭ ‬مدل‭ ‬کارشان‭ ‬فقط‭ ‬سکوت‭ ‬را‭ ‬تعبیه‭ ‬می‌کنند‭. ‬بنده‭ ‬اما‭ ‬سبک‭ ‬کار‭ ‬و‭ ‬مدلم‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬نیست‭. ‬


‭ ‬آیا‭ ‬فریاد‭ ‬و‭ ‬خشم‭ ‬و‭ ‬عصبانیت‭ ‬ضرورت‭ ‬یک‭ ‬اجرای‭ ‬حماسی‭ ‬است؟‭ ‬

این‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬ضرورت‭ ‬یک‭ ‬اجرای‭ ‬حماسی‭ ‬چه‭ ‬چیزی‭ ‬باید‭ ‬باشد،‭ ‬نمی‌دانم،‭ ‬آنچه‭ ‬ضرورت‭ ‬بود‭ ‬در‭ ‬اجرا‭ ‬اتفاق‭ ‬افتاد‭ ‬و‭ ‬قطعا‭ ‬اگر‭ ‬ضرورت‭ ‬چیز‭ ‬دیگری‭ ‬بود‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬متن‭ ‬دیگر‭ ‬همان‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتاد‭ ‬و‭ ‬هیچ‭ ‬ربطی‭ ‬به‭ ‬اجرای‭ ‬حماسی‭ ‬ندارد‭ ‬ولی‭ ‬آنچه‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬اتفاق‭ ‬افتاد،‭ ‬اعتراض‭ ‬است‭. ‬عنصر‭ ‬اصلی‭ ‬اعتراض‭ ‬است‭. ‬دختر‭ ‬اعتراض‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬یاد‭ ‬پدرش‭ ‬زنده‭ ‬بماند،‭ ‬مادری‭ ‬که‭ ‬اعتراض‭ ‬می‌کند‭ ‬تا‭ ‬دخترش‭ ‬کشته‭ ‬نشود‭ ‬و‭ ‬عصبانی‭ ‬از‭ ‬شرایطی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬جنگ‭ ‬برایشان‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬آورده‭ ‬است‭. ‬مرد‭ ‬اعتراض‭ ‬دارد‭ ‬به‭ ‬اینکه‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬همه‭ ‬خدمتی‭ ‬که‭ ‬انجام‭ ‬داده‭ ‬است‭ ‬مردم‭ ‬معترض‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬غر‭ ‬زدن‭ ‬هستند‭. ‬اگر‭ ‬مادری‭ ‬که‭ ‬فرزندش‭ ‬کشته‭ ‬شده‭ ‬یا‭ ‬فرزندانی‭ ‬که‭ ‬پدرشان‭ ‬به‭ ‬قتل‭ ‬رسیده‭ ‬رفتار‭ ‬مسالمت‌آمیزی‭ ‬داشتند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬با‭ ‬همدیگر‭ ‬صحبت‭ ‬می‌کردند‭ ‬آیا‭ ‬اکنون‭ ‬در‭ ‬اوکراین‭ ‬جنگ‭ ‬بود؟‭ ‬اگر‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬می‌توانست‭ ‬در‭ ‬دنیا‭ ‬کاری‭ ‬از‭ ‬پیش‭ ‬برد؛‭ ‬در‭ ‬یمن،‭ ‬عراق،‭ ‬افغانستان‭ ‬و‭ ‬سوریه‭ ‬جنگ‭ ‬نبود‭ ‬زیرا‭ ‬می‌توانستند‭ ‬با‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬مسائل‌شان‭ ‬را‭ ‬حل‭ ‬کنند‭. ‬در‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬میان‭ ‬آذربایجان‭ ‬و‭ ‬ارمنستان‭ ‬جنگ‭ ‬صورت‭ ‬گرفت‭ ‬چه‭ ‬اتفاقی‭ ‬افتاد؟‭ ‬خشم‭ ‬و‭ ‬فریاد‭ ‬و‭ ‬نفرت‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬مردم‭ ‬دو‭ ‬کشور‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬بعد،‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬برهه‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬ارمنستان‭ ‬عقب‌نشینی‭ ‬کرد‭ ‬هم‭ ‬مردم‭ ‬کشورشان‭ ‬عصبانی‭ ‬و‭ ‬خشمگین‭ ‬بودند‭. ‬در‭ ‬زمان‌هایی‭ ‬مانند‭ ‬بازی‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬فوتبال‭ ‬هیچ‭ ‬گاه‭ ‬خشم‭ ‬و‭ ‬هیاهو‭ ‬و‭ ‬فریادهای‭ ‬مردم‭ ‬را‭ ‬نمی‌بینیم‭. ‬سوالی‭ ‬که‭ ‬مطرح‭ ‬کرده‌اید‭ ‬دقیقا‭ ‬مانند‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬سالن‭ ‬تئاتر‭ ‬بروید‭ ‬و‭ ‬انتظار‭ ‬این‭ ‬را‭ ‬داشته‭ ‬باشید‭ ‬برایتان‭ ‬موتسارت‭ ‬پخش‭ ‬شود؛‭ ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬رخ‭ ‬دهد‭ ‬زیرا‭ ‬نمی‌توانید‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬بگویید‭ ‬چگونه‭ ‬باشم‭ ‬ولی‭ ‬من‭ ‬می‌توانم‭ ‬بپرسم‭ ‬که‭ ‬مد‭ ‬نظر‭ ‬و‭ ‬خواسته‭ ‬نمایشی‌تان‭ ‬چه‭ ‬چیزهایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌خواهید‭ ‬من‭ ‬ارائه‭ ‬بدهم‭ ‬اما‭ ‬چگونه‭ ‬ارائه‭ ‬دادنش‭ ‬هم‭ ‬سبک‭ ‬و‭ ‬مدل‭ ‬کاری‭ ‬من‭ ‬است‭. ‬


‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬برهم‌ریختگی‭ ‬زمانی،‭ ‬فقط‭ ‬ارائه‭ ‬یک‭ ‬سبک‭ ‬پیچیده‭ ‬ملاک‭ ‬و‭ ‬معیار‭ ‬بوده‭ ‬است؟‭ ‬

این‭ ‬یک‭ ‬اجرای‭ ‬تجربی‭ ‬و‭ ‬کارگاهی‭ ‬است‭. ‬من‭ ‬سال‌هاست‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬تجربه‭ ‬کردن‭ ‬در‭ ‬بحث‭ ‬زمانی‭ ‬هستم‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬پازل‌ها‭ ‬را‭ ‬جابه‌جا‭ ‬کنم‭ ‬و‭ ‬تماشاگران‭ ‬نمایش‌هایم‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬فکر‭ ‬وادار‭ ‬کنم‭ ‬و‭ ‬آن‌ها‭ ‬تلاش‭ ‬کنند،‭ ‬دوست‭ ‬می‌دارم‭. ‬


‭ ‬نور‭ ‬می‌توانست‭ ‬همچنان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬فضا‭ ‬حضور‭ ‬پررنگ‌تری‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬اما‭ ‬بسنده‭ ‬کردن‭ ‬جزئی‭ ‬از‭ ‬کار‭ ‬است‭ ‬یا‭ ‬مقتضیات‭ ‬تالار‭ ‬و‭ ‬هزینه‌ها‭ ‬چنین‭ ‬می‌طلبد؟‭ ‬

نورپردازی‭ ‬برای‭ ‬اجراهایی‭ ‬که‭ ‬تاکنون‭ ‬داشته‌ام‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬امکاناتی‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سالن‭ ‬اجرایی‭ ‬وجود‭ ‬داشته‭. ‬برای‭ ‬اجراها‭ ‬می‌شود‭ ‬هزینه‌های‭ ‬زیاد‭ ‬و‭ ‬طراحی‌های‭ ‬عجیب‭ ‬و‭ ‬غریبی‭ ‬کرد‭ ‬اما‭ ‬من‭ ‬آنچه‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬نیاز‭ ‬اجراست،‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهم‭ ‬نه‭ ‬بیشتر‭. ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬با‭ ‬چهارده‭ ‬پروژکتور‭ ‬500‭ ‬وات‭ ‬نور‭ ‬داده‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬اعتقاد‭ ‬بنده‭ ‬بسیار‭ ‬هم‭ ‬خوب‭ ‬نورپردازی‭ ‬شده‭ ‬است؛‭ ‬آقای‭ ‬علی‭ ‬کلانتری‭ ‬بسیار‭ ‬خوب‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬داده‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬بضاعتی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سالن‭ ‬وجود‭ ‬داشته‭ ‬است‭. ‬

نظر شما