شناسهٔ خبر: 55743566 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

کوپن مهرماه می‌آید

صاحب‌خبر -

هم‌زمان با پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت سال جاری به مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به برخی دهک‌ها قرار بود توزیع کوپن الکترونیک آغاز ‌شود. روز گذشته در جدیدترین اظهارنظر، اعلام شد که کالابرگ از مهرماه پرداخت خواهد ‌شد.
هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد در گفتگو با تسنیم از توزیع کالابرگ در مهرماه خبر داد و گفت: امکان دارد از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود. توزیع کالابرگ، یک موضوع و مسئله قانونی است و دولت می‌خواهد زیرساخت‌های آن را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود. پیش از این هم وزیر اقتصاد و دیگر مقامات دولتی گفته بودند که دولت در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک است و به محض آماده شدن آن، پرداخت یارانه نقدی قطع و توزیع کوپن آغاز می‌شود.
حالا معاون وزارت اقتصاد اعلام کرده که زیرساخت‌های فنی آماده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم‌شده است. اما در این خبر مشخص نیست که یارانه نقدی تا چه زمان پرداخت می‌شود و منظور از اجرای آزمایشی کالابرگ چیست؟ چهار ماه از آغاز پرداخت یارانه نقدی گذشته است. پرداخت یارانه نقدی یکی از اولین و مهم‌ترین وعده‌های دولت رئیسی بود. اکنون توزیع کالابرگ موضوعی است که به مناقشه میان دولت و مجلس تبدیل‌شده است. نمایندگان مجلس می‌گویند دولت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف کند و به مردم کالابرگ بدهد. اما در همان قانون تأکید شده که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم پرداخت کند. اما کمی بعد دولت در نامه‌ای اعلام کرد امکان این وجود ندارد که کالاهای اساسی را به نرخ شهریور پارسال به مردم عرضه کند.

افزایش فشار اقتصادی بر مردم
معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: در طی یک دهه گذشته بین سال‌های ١٣٩١ تا ١۴٠٠ نرخ رشد اقتصادی حدود یک درصد بود که اگر سال ١۴٠٠ را موردمحاسبه قرار ندهیم، نرخ رشد اقتصادی به نیم درصد می‌رسد.
به گزارش ایلنا، هادی سبحانیان در نشست خبری روز گذشته با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در شروع کار دولت سیزدهم اظهار داشت: درآمد سرانه کشور در یک دهه شیب نزولی داشت. در مدت زمان مذکور؛ درآمد سرانه کشور ٣٢ درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته فشار اقتصادی بر مردم افزایش‌یافته است.
معاون وزیر اقتصاد درباره سرنوشت کالابرگ گفت: مباحث فنی دلیل تأخیر در اجرای قانون کالابرگ الکترونیکی بوده است و در بحث اجرای کالابرگ الکترونیکی دولت بر اساس قانون عمل می‌کند و تأخیر در اجرای این موضوع به دلیل مباحث فنی بوده است. مهم‌ترین بحث این است که مردم دچار چالش نشوند و تنها ملاحظه آماده سازی زیرساخت‌ها است .
وی از آغاز به کار کالابرگ از مهرماه خبر داد و گفت: کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمونه از اول مهرماه با نفع حداکثری انجام می‌شود و  امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار آماده‌شده است.

مهم‌ترین ابزار کنترل تورم
سبحانیان درباره سیاست اصلاح یارانه و حذف ارز ترجیحی اظهار داشت:این اقدام هرچند در مقطعی باعث افزایش شاخص قیمت شد اما این افزایش دفعی بود و درنهایت منجر به این می‌شود که یکی از ریشه‌های اصلی تورم کنترل شود . معاون وزیر اقتصاد بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین ابزار کنترل تورم اصلاح ترازنامه بانکی است، ادامه داد: نرخ بهره بین‌بانکی توسط بانک مرکزی پیشنهاد می‌شود و به صورت تحمیلی از سوی دولت صورت نگرفته است. هرچند برخی معتقدند استفاده از نرخ سود در شرایط فعلی می‌تواند در کنترل تورم مؤثر باشد اما عقیده برخی دیگر برعکس آن است.

برچسب‌ها:

نظر شما