شناسهٔ خبر: 55743516 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سفر محرمانه رئیس شاباک به قاهره برای کاهش تنش با مصر

فارس

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی سفری محرمانه به قاهره داشته و در آنجا در دیدار با رئیس سازمان اطلاعات مصر تلاش کرده تا به کاهش تنش میان این رژیم و مصر بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که «رونن بار» رئیس شاباک سفری محرمانه به قاهره داشته و در آنجا با «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها،‌ هدف این دیدار، آرام کردن بحران بوجود آمده میان این رژیم و مصر بوده است.

روابط مصر و رژیم صهیونیستی در سایه، وقایع اخیر در نوار غزه و جنگ سه‌روزه اخیر که به شهادت بیش از ۴۸ فلسطینی و مجروحیت صدها تن و تخریب گسترده زیرساخت‌های غزه منجر شد، دچار چرخش‌های غیرعادی و تنش‌های زیادی شده است.

حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه از عصر (جمعه / ۱۴ مرداد) تحت عنوان «سپیده دم» آغاز شد و سه روز به طول انجامید که در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان با میانجیگری مصر به آتش‌بس منجر شد. دور جدید تنش میان صهیونیست‌ها و جنبش جهاد اسلامی، از بازداشت «بسام السعدی» از سران ارشد این جنبش‌  در کرانه باختری آغاز شد و میانجی‌گری مصر برای پایان دادن به این تنش‌ها به جایی نرسید.

جنبش جهاد اسلامی همچنان بر خواسته خود مبنی بر آزادی «بسام السعدی» رهبر خود و توقف حملات به اردوگاه جنین پافشاری کرد، در حالی که رژیم اشغالگر این خواسته‌ها را رد کرد و به تهدیدات خود مبنی بر «پاسخ بسیار تند» در صورت هرگونه حمله از غزه ادامه داد. اما علیرغم این بن‌بست و تنش شدید، میانجیگرها یعنی قاهره و «تور ونسلند» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه  قول دادند که مذاکرات را تکمیل کنند و در روزهای آینده، به راه حل‌های رضایت بخشی برای هر دو طرف دست پیدا کنند. اما در نهایت جنگی سه روزه آغاز شد و به تشدید انتقادات علیه قاهره که نقش میانجیگر را در این میان ایفا می‌کرد، منجر شد.

روزنامه رأی الیوم، با انتشار یادداشتی درباره  ۷۲ ساعت جنگی که آتش اختلاف بین اسرائیل و مصر را شعله‌ور کرد و موجب قطع ارتباطات میان دو طرف شد، نوشت که رژیم اشغالگر با این تجاوز، به میانجیگری مصر و ارتباط السیسی و لاپید ضربه زد.

بنا بر این یادداشت، مصر که همواره نقش یک میانجی مستقیم بین گروه‌های مقاومت فلسطین و اسرائیل را ایفا می‌کرد و می‌کند و با شروع هر دور تنش نظامی، سعی می‌کند، تمام توان خود را وقف دستیابی به توافق آتش‌بس و جلوگیری از آغاز جنگی جدید مشابه جنگ‌های خونینی که در سالهای پیش روی داد و پیامدهای آن تا به امروز گریبانگیر ساکنان نوار غزه است، می‌کند، این بار به صورتی غیرعادی در تیررس اتهامات فلسطینی‌ها قرار گرفت.

بر اساس این یادداشت، گرچه از هیچ یک از دورهای آتش‌بسی که در قاهره آماده شده، جزئیاتی منتشر نشده و در کشوی مخفی سرویس اطلاعات مصر محبوس شده، اما این بار رسانه‌های عبری در افشای وضعیت تنش حاکم بین قاهره و «تل‌آویو» با یکدیگر رقابت می‌کردند.

نگارنده در ادامه تصریح کرد: «طی ساعات گذشته بسیاری از روزنامه‌ها و وبگاه‌های اسرائیلی درباره جزئیات این تنش و علت اصلی و مستقیم آن صحبت کردند و من دریافتم که آنچه همگی بر آن اجماع دارند این است که تشدید تنش نظامی اخیر در غزه که ۷۲ ساعت به طول انجامید، دلیل اول و مستقیم این تنش بود.

شاید مهمترین چیزی که رسانه‌های عبری در این خصوص منتشر کردند، خبر شبکه «مکان» رژیم صهیونیستی باشد که به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: «پس از پایان جنگ با جنبش "جهاد اسلامی" در غزه، تنش بزرگی در روابط مصر و اسرائیل حاکم شده است».

روزنامه هاآرتص نیز اعلام کرد که به دور از چشم رسانه‌ها،  با وجود تقویت هماهنگی امنیتی بین اسرائیل، در پی جنگ اخیر سه روزه نوار غزه، تنش قابل توجهی در روابط بین این دو طرف به وجود آمده است.

این روزنامه در ادامه تحلیل کرد که پس از دستیابی به آتش‌بس با میانجیگری مصر، اسرائیل پایش را روی انگشتان پای قاهره گذاشت.

نظر شما