شناسهٔ خبر: 55733945 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

تخلفات و جرایم قانون پایانه‌های فروشگاهی اعلام شد: از ۲ میلیون تومان و بیشتر

تخلفات و جریمه‌‌های قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شامل جریمه نقدی ۲ میلیون تومانی و بالاتر اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سال ۹۸ به تصویب مجلس رسید و قرار بود تا خرداد سال جاری اجرا شود که به دلیل عدم توجه کافی دولت دوازدهم، زیرساخت‌های فنی لازم فراهم نشد اما زیرساخت‌های اجرای این قانون شامل سه زیر سامانه اصلی سامانه مودیان تا اواسط تیر آماده و فراخوان ثبت نام مودیان نیز صادر شد.

بر اساس این گزارش‌، شیوه اجرای این قانون به صورت پنج مرحله‌ای است. زیرا ایجاد زمینه و فرهنگ‌سازی در خصوص اجرای آن نیاز به زمان دارد و کلیه فعالان اقتصادی باید معاملات را با استفاده از پایانه‌های فروشگاهی انجام دهند و صورت‌حساب‌ها را یا به صورت مستقیم یا به صورت غیر مستقیم برای سازمان مالیاتی ارسال کنند.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در کنار مشوق‌های مناسبی مانند پرداخت ۲۴ میلیون تومان در سال برای تمکین کنندگان قانون، ضمانت‌های اجرایی سنگینی دارد که طبق ماده ۲۲ به شرح زیر است:

الف ـ عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا ۲ میلیون تومان به ازای هر صورت حساب که بیشتر باشد.

ب ـ عدم عضویت در سامانه مؤدیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مؤدیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی به دیگران، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، ۲ میلیون تومان هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی است.

پ- عدم اعلام شماره حساب یا حساب‌های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آنها انجام میشود به سازمان، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا ۲ میلیون تومان هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال مالی است.

ت ـ عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل ۲ درصد مبلغ صورتحساب‌های مذکور یا معادل ۲ میلیون تومان هر یک که بیشتر باشد.

ث ـ عدم رعایت احکام در مواد ۱۲،۱۳،۱۴ این قانون، معادل یک درصد مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل یک میلیون تومان هر یک که بیشتر باشد.

تبصره اول این ماده از قانون پایانه‌های فروشگاهی، مبلغ جریمه‌های ثابت مندرج در این قانون، متناسب با نرخ تورم سالانه توسط سازمان اعلام می‌شود.

تبصره دوم ماده ۲۳ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز آمده، سازمان نمی تواند بیشتر از ۵۰ درصد جریمه‌های موضوع این ماده را مطابق ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

تبصره سوم در صورت اعمال جریمه‌ موضوع بندهای الف و ث این ماده، جریمه موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم اعمال نمی‌شود و در صورت اعمال این جریمه‌ها در بندهای ب ، الف و ت اعمال نمی‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما