شناسهٔ خبر: 55716063 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سردار اشتری:

کاهش خطای پیامک‌های حجاب/ ۹۹ درصد مردم به قانون احترام می‌گذارند

تهران - ایرنا - فرمانده انتظامی کل کشور با اشاره به برخی اشتباهات در ارسال پیامک با موضوع حجاب گفت: سعی کردیم با ارتقای سیستم‌های هوشمند میزان این خطاها کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار حسین اشتری روز شنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران اظهارداشت: درخصوص پیامک‌های حجاب اصلاحات خوبی صورت گرفته تا این پیامک ها به اشتباه برای فردی ارسال نشود.

اشتری درباره عفاف و حجاب تصریح کرد: ما در این زمینه براساس قانون عمل می‌کنیم و باید سایر دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند به وظیفه خود عمل کنند.

وی ادامه داد: روزانه بیش از ۳۰ هزار ماموریت انجام می‌دهیم. با ماموری که از عنوان خود سوءاستفاده می کند قطعا برخورد می کنیم اما با ماموری که براساس قانون عمل می‌کند نباید برخورد شود و ما هم برخورد نمی‌کنیم.

فرمانده فراجا با بیان اینکه سالت خبرنگاری یک رسالت بسیار ارزشمند است افزود: امروز دشمن با تمام توان به دنبال این است که ما را ناامید کند و اهداف خود را بر یأس و ناامیدی مردم ما گذاشته است.

اشتری اضافه کرد: خبرنگاران پل ارتباطی پلیس و مردم و در واقع مطالبه‌گران مردم از پلیس هستند؛ خبرنگاران امین مردم و همکار پلیس هستند.

فرمانده فراجا تاکید کرد: یکی از اهداف ما پیشگیری از جرم است و امیدواریم در این زمینه با همکاری خبرنگاران اقدامات خوبی انجام دهیم. ارتباط پلیس با مردم دو سویه است و این موضوع برای ما یک فرصت بسیار خوب است و هر قدر ما بتوانیم آرامش مردم را به حد اعلا برسانیم و خدمت رسانی داشته باشیم، عملکرد خوبی خواهیم داشت.

وی گفت: در عرصه امنیت، امروز پلیس جایگاه خوبی دارد. نوع کار ما به این گونه است که بیشتر در خدمت مردم هستیم و به همه فرماندهان و کارکنان بر دو موضوع امنیت و خدمت به مردم تاکید کرده‌ایم. 

فرمانده کل انتظامی با بیان اینکه خدمت به مردم بهترین راه مقابله با آمریکا است، تصریح کرد: باید حافظ ارزش‌های انقلاب اسلامی باشیم و به پلیس در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شویم.

اشتری اظهار داشت: مسائل اقتصادی، قوانین و هزینه جرم بر وقوع جرایم تاثیرگذار است. در سال ۹۷ بعد از افزایش یکباره قیمت‌ها ۳۷ درصد سرقت‌ها افزایش پیدا کرد. به ما هیچ امکاناتی اضافه نشده اما پرونده‌ها افزایش پیدا کرده است؛ ما در کشف جرایم و پرونده‌ها هیچ تبعیضی قائل نیستیم.

حضور بیش از ۳۰ هزار مامور انتظامی  در مرزهای رسمی در ایام اربعین
فرمانده فراجا درباره برگزاری مراسم اربعین نیز گفت: یکی از مجموعه‌هایی که در این ایام بیشترین خدمات را ارائه می دهد، فراجا است. بیش از ۳۰ هزار نفر از ماموران در مرزهای رسمی در این ایام ارائه خدمت می‌کنند. برنامه ریزی خوبی برای پایش مرزها صورت گرفته است ما به دنبال این هستیم که مردم سفر ارزان و راحتی داشته باشند.

اشتری تصریح کرد: امروز اقتدار پلیس اقتدار کشور است و پلیس تلاش می‌کند این اقتدار توامان با رأفت و مهربانی باشد. بنای ما این نیست که به کسی ظلم شود. نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایرانیان(ایسپا) نشان داد که مردم همچنان به پلیس اعتماد دارند.

وی ادامه داد: در سرقت خودرو بیش از ۹۵ درصد کشفیات داریم اما در برخی مواقع که مال از دست رفته کار کشف بسیار سخت است اما ما تلاش کردیم با هوشمندسازی بر این مشکلات فائق آییم و در هفته فراجا قطعا اقدامات خوبی انجام خواهیم داد.

فرمانده فراجا درباره قوانین گفت: باید قوانین اصلاح شود و با اراذل و اوباش به شدت برخورد کرد؛ اگر اراذل و اوباش گردنکشی می‌کنند و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند یا سرقت به عنف دارند دستور دادیم به شدت با این افراد برخورد شود البته ۹۹ درصد مردم به قانون احترام می‌گذارند. 

اشتری ادامه داد:‌ به عنوان مثال اگر ۱۰۰ پرونده به کلانتری ما وارد شود من به شما می‌گویم که ۸۰ مورد آن کشف می‌شود. این پرونده‌ها مدتی بعد افزایش پیدا می‌کند اما توان کشف ما هم بیشتر می‌شود و از ۱۵۰ پرونده ۱۳۰ مورد آن را کشف می‌کنیم. این در حالی است که امکاناتی به ما اضافه نشده اما جرایم اضافه شده است. مردم باید بدانند که ما با تمام توان در این زمینه فعالیت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پلیس بیش از ۸۰ درصد قدرت کشف به وقوع دارد، خاطر نشان کرد: در برخی از صحبت‌ها مطرح شد که پلیس فقط به جرایمی که فیلم آن منتشر شود یا یک طرف سلبریتی باشد رسیدگی می‌کند اما از میان این ۸۰ درصد قدرت کشف، آیا همه سلبریتی‌ها بودند؟ ما در روز بیش از ۳۰ هزار مأموریت در سراسر کشور انجام می‌دهیم و جالب است که بدانید اگر یک مأمور ما در یک چهارراهی ایستاده باشد و مدیریت تردد هزاران خودرو را هم انجام دهد باز هم ما آن را یک مأموریت حساب می‌کنیم ولی با این وجود باز هم تعداد مأموریت‌های ما ۳۰ هزار مورد است.

اظهارات اشتری درباره استفاده از گذرنامه و تمدید آن
اشتری درباره استفاده از گذرنامه و تمدید آن نیز افزود: دولت عراق به طور شفاهی به ما اعلام کرده که گذرنامه‌های قدیمی می‌توانند با مهر تردد کنند اما ما منتظریم تا این موضوع را به طور کتبی به ما اعلام کنند همچنین در مورد برگه عبور موقت نیز به دنبال این هستیم تا با ایجاد آن هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی ادامه داد: تنها در یگان ویژه، ۱۲ هزار نفر آماده هستند تا به مردم خدمت کنند. همین خودرو آبپاشی که اصطلاحا جزو تجهیزات سلبی محسوب می‌شود در راهپیمایی اربعین به خدمت زائران درآمده و با پاشیدن آب هوا را خنک خواهد کرد.

ناگفته‌های اشتری از پشت پرده برخی کلیپ‌ها
فرمانده فراجا به برخی از فیلم‌ها و کلیپ‌های منتشر شده از مأموران پلیس نیز واکنش نشان داد و گفت:‌ متأسفانه موارد منفی بسیار منتشر می‌شود اما کار خوب منتشر نمی‌شود. مردم بدانند که اکثر مواردی که در شهرها رخ داده و تصاویر آن منتشر شده متهمان و عاملانش هم از سوی پلیس دستگیر شده‌اند.

اشتری افزود: کسی که در مسیر جاده جلوی خودرویی را بگیرد این کار «قطاع‌الطریق» است و مرتکبان آن باید در همان محل اعدام شوند.

وی به موضوع عفاف و حجاب نیز اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه براساس قانون کار خود را انجام می‌دهیم و این یک مطالبه جدی است که دیگر دستگاه‌ها نیز بیایند و به وظیفه‌ خود عمل کنند البته حرکت‌های خوبی انجام شده است اما باید این موارد بیشتر شود.

فرمانده فراجا با اشاره به ضرورت حمایت از اقدامات قانونی مأموران پلیس تصریح کرد: وقتی مأموران ما براساس وظیفه‌اش کاری را انجام داده است من نمی‌توانم تیغ او را کند کنم. شش ماه پیش ویدئویی منتشر شد که احتمالا بساری آن را دیده‌اند و پلیس می‌خواست خانمی را سوار کند. گفتند موضوع مربوط به حجاب است در حالی که این طور نبود و یک محل از او شکایت داشتند. یک آقایی او را گرفت و سوار بر ون کرد. این مأمور وظیفه‌اش را انجام داده است. اگر این زن تروریست بود چه، این زن مجرم بود و خیلی‌ جاها گفته نشد.

وی در ادامه به ویدئوی منتشر شده از حضور یک زن در مقابل گشت پلیس نیز اشاره کرد و گفت:‌ در مورد آن خانم که در برابر خودروی پلیس ایستاده بود و انتشار ویدئویی از آن احساسات را هم برانگیخت هیچ کس نگفت که چرا آمدی و جلوی خودروی پلیس آمدی. اگر هر کسی مرتکب جرمی شود و بعد بیاید و جلوی ماشین پلیس التماس کند و احساسات را برانگیزد آیا باید او را آزاد کنیم. خب چرا اصلا این فرد جلوی ماشین پلیس آمد. البته خود من متأثر شدم و آن خانم را آوردیم و دلجویی کردیم. حالا جالب است بدانید که خود این زن گفت که من به دخترم گفته بودم که لباس مناسب‌تری بپوشد و وقتی هم که سوار ون شد گفتم دیدی که ممکن است این طور شود. خب دختر این فرد یک ساعت بعد چند خیابان پایین‌تر به مرکز پلیس رفته و تعهد داده و به خانه رفت. آیا بهتر نبود به جای اینکه جلوی ماشین پلیس بایستد به دنبال دخترش می‌رفت. ما به این زن گفتیم که مصاحبه کن اما گفت که از شهر دیگری آمده و معذوریت‌هایی داشت اما تمام این‌ها را نوشته و امضا کرده و ما هم رازداری کردیم و هیچ چیزی منتشر نکردیم و از حق‌مان هم گذشتیم.

اشتری ادامه داد: بنای ما این نیست که به کسی ظلم شود.  اگر جایی ظلم شود حتما به بنده بگویید ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم. پلیس جزو لاینفک جامعه و مردم است و از آن جدا نمی‌شود.

محبوبیت و مقبولیت پلیس در میان مردم
وی با اشاره به نظرسنجی‌های انجام شده در مورد جایگاه پلیس در میان افکار عمومی گفت: سال‌ها قبل پلیس رتبه هجدهم را داشت بعد به رتبه ۱۲ رسیدیم و همین طور بالا آمدیم. امروز پلیس نه براساس نظرسنجی ما بلکه براساس نظرسنجی نهادها و موسسات افکارسنجی خارج از مجموعه پلیس رتبه دوم را در میان محبوبیت و مقبولیت در بین افکار عمومی دارد. رتبه اول هم مربوط به معلم‌هاست و اختلاف ما با معلمان نیز بسیار کم است. ما به این موضوع افتخار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بحث هوشمندسازی در تولید آغاز شده است، گفت: امسال در هفته فراجا بخشی از خدمات هوشمندسازی که از سوی پلیس انجام شده است به مردم اعلام می‌شود.

انتقاد شدید پلیس از مجازات پایین برخی از مجرمان
فرمانده فراجا به موضوع مجازات مجرمان نیز اشاره کرد و گفت:‌ برابر قانون مجازات در برابر جرایمی که کمتر از ۲۰ میلیون تومان است بازداشت ندارد. سارقان هم همین را یاد گرفتند و بررسی می‌کنیم می‌بینیم ارزش گوشی که سرقت کردند ۱۹ و نیم میلیون تومان است. متأسفانه ظاهرا بناست که در قانون جدید سقف ۲۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان برسد که اگر این طور شود بسیار مشکل خواهیم داشت. این طور نمی‌شود که هر بار که طرف را گرفتند زیر ۲۰ میلیون تومان باشد و آزاد شود.

اشتری با اشاره به دستگیری زورگیر اتوبان نیایش که چندی پیش چیزهایی در آن در فضای مجازی منتشر شده بود، گفت: اگر همین زورگیری که در اتوبان آن کار را انجام داد ارزش مبلغی که زورگیری کرده کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد باید آزاد شود در حالی که باید او را بگیرند و به سبب کاری که کرده او را در همان جا اعدام کنند.

وی به موضوع برخورد با اراذل و اوباش نیز اشاره کرد و گفت: من گفته‌ام اگر کسی با قمه و قداره در محلی عربده کشی کرد اگر در برابر پلیس تسلیم شد که او را بازداشت کنیم تا به جرمش رسیدگی شود اما اگر همچنان به رفتارش ادامه داد او را بزنند. پلیس در برابر مجرم و کسی که امنیت و احساس امنیت را در جامعه به خطر بیاندازد با اقتدار برخورد می‌کند. اراذل اوباش اجازه ندارند که جایی را ناامن کنند و ما حتما با این افراد برخورد می‌کنیم.

نظر شما