شناسهٔ خبر: 55703990 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کاخ سفید راه ترامپ را به روی کاخ سفید می‌بندد

روزنامه جوان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا در یک شبکه پیام‌رسان به نام truth social (حقیقت اجتماعی) خبر از ضبط شدن گذرنامه خود داد و نوشت که گذرنامه‌اش در جریان حمله پلیس فدرال به اقامتگاهش در عمارت مارولوگو در فلوریدا ضبط شده است

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا در یک شبکه پیام‌رسان به نام truth social (حقیقت اجتماعی) خبر از ضبط شدن گذرنامه خود داد و نوشت که گذرنامه‌اش در جریان حمله پلیس فدرال به اقامتگاهش در عمارت مارولوگو در فلوریدا ضبط شده است. این شبکه پیام‌رسان از سوی ترامپ و بعد از آنکه فعالیت او در شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک ممنوع شد، به راه افتاد تا اینکه بلند به قول جیمز کلیتون، او بلندگوی خود را پس بگیرد. حالا او از این بلندگو برای پروپاگاندا بر سر یورش نیرو‌های فدرال به عمارت مارولوگو بهره‌برداری می‌کند و باعث شده است بحران جدیدی پیرامون او شکل بگیرد. این بحران بعد از تحقیقات طولانی‌مدت در مورد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، دو بار استیضاح ناکام، تحقیقات ایالتی در مورد سابقه مالی و تجاری و کمیته منتخب مجلس نمایندگان پیرامون یورش ششم ژانویه به کنگره موج جدیدی است که می‌تواند برای ترامپ دو پیامد داشته باشد؛ نخست اینکه بر این موج سوار شود و تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیش برود و دوم اینکه همین موج باعث سقوط او شود و سرانجام، دموکرات‌ها بتوانند نفس راحتی بکشند.
یورش به عمارت
خبر یورش به عمارت مارولوگو از سوی خود ترامپ و از همان بلندگویش اعلام شد. او فقط خبر ساده‌ای از یورش مأموران اف‌بی‌آی، پلیس فدرال امریکا نداد بلکه بیانیه‌ای پرآب و تاب را منتشر کرد و سعی کرد تا آنجا که می‌تواند رنگ و بوی دراماتیک به ورود مأموران اف‌بی‌آی به عمارتش بدهد. او در این بیانیه نوشت: «این روز‌ها برای ملت ما تاریک است، زیرا خانه زیبای من، مارولوگو در پالم بیچ ایالت فلوریدا، در حال حاضر تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از مأموران اف‌بی‌آی است. هرگز چنین چیزی برای یک رئیس‌جمهور [سابق]ایالات متحده اتفاق نیفتاده است... این رفتار نادرست دادستانی، استفاده از سیستم عدالت به عنوان یک سلاح و حمله دموکرات‌های چپ رادیکال است که به شدت نمی‌خواهند من برای ریاست جمهوری در سال۲۰۲۴ نامزد شوم، به ویژه بر اساس نظرسنجی‌های اخیر و به همین ترتیب هر کاری برای متوقف کردن جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران در انتخابات میان‌دوره آتی کنگره انجام خواهد داد... چنین حمله‌ای فقط در کشور‌های ورشکسته و جهان سومی می‌تواند رخ دهد. متأسفانه امریکا اکنون به یکی از آن کشور‌ها تبدیل شده که در سطحی که قبلاً دیده نشده بود، فاسد شده است.» شکی نیست ورود مأموران اف‌بی‌آی به عمارت مارولوگو اتفاق بی‌سابقه‌ای است چراکه رؤسای جمهور امریکا در فرهنگ این کشور برخوردار از چنان احترامی هستند که حتی دولت‌های بعدی از حزب مقابل نیز سعی به حفظ این احترام دارند. در واقع حمله به این عمارت یک سنت‌شکنی آشکار است. با این حال، باید گفت ترامپ با این عبارات سعی کرده است با مظلوم‌نمایی بیشترین تأثیر را بر هواداران خود بگذارد تا اینکه بخواهد صرفاً از سیستم قضایی امریکا شکایت کرده باشد.
حمایت از ترامپ
به طور خلاصه، به نظر می‌رسد ماجرای عمارت مارولوگو تا اینجای کار یک دستاورد سیاسی قابل توجه برای ترامپ بوده است. اولین نشانه‌های این دستاورد در حمایت تمام قدی است که جمهوری‌خواهان از ترامپ کرده‌اند. آن‌ها و وزارت دادگستری، جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات امریکا را متهم کردند که از قانون و این وزارتخانه به عنوان «سلاحی برای هدف قرار دادن مخالفان سیاسی» بهره‌برداری می‌کند. ران دسسنتیس، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و از متحدان ترامپ گفت: «یورش به خانه ترامپ گام دیگری در مسلح کردن آژانس‌های فدرال علیه مخالفان سیاسی است، در حالی که با افرادی مانند هانتر بایدن (فرزند جو بایدن) مثل کودکان رفتار می‌شوند.» کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان نیز واکنش تندی داشت و مریک گارلند، وزیر دادگستری دولت بایدن را مورد هدف قرار داد و او را تهدید به «جهنم تحقیقات شدید جمهوری‌خواهان در کنگر‌ه‌ای که در راه است» کرد و نوشت: «دادستان کل! اسناد خود را نگه دار و تقویمت را تنظیم کن.» اشاره مک‌کارتی به انتخابات کنگره در ماه نوامبر است که انتظار می‌رود بازگشت قابل توجه جمهوری‌خواهان به کنگره باشد تا آنجا که برخی حتی احتمال افتادن هر دو مجلس سنا و نمایندگان را به دست جمهوری‌خواهان می‌دهند. این تهدید مک‌کارتی به این معناست که شیوه دموکرات‌ها برای حمله به ترامپ شمشیر دو لبه‌ای است که در صورت به قدرت رسیدن جمهوری‌خواهان احتمال دارد علیه خود دموکرات‌ها به راه بیفتد و بدون تردید، روز‌های سختی را برای دو سال دوم دولت بایدن رقم بزند. در این میان، سخنان راجر مارشال، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کانزاس میزان خشم طرفداران ترامپ را از این جریان نشان می‌دهد که گفت: «وقتی این وقایع در مارولوگو روی داد، تلفنم از بس که زنگ خورد، منفجر شد. دوستان و اعضای خانواده می‌پرسیدند در دنیا چه خبر شده؟ چرا قانون یکسان اجرا نمی‌شود؟ دوستانم پیام می‌دادند که آیا اف‌بی‌آی به گشتاپو تبدیل شده است؟»
پیامد‌های یورش
اکنون سؤال اصلی این است که یورش مأموران اف‌بی‌آی به عمارت مارولوگو و بنابر گزارش‌ها، ضبط ۱۱ مجموعه سند و مدرک توسط این مأموران از خانه ترامپ چه نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت؟ قبل از هر چیز، باید توجه داشت که حکم بازرسی از اقامتگاه ترامپ بر مبنای قانون مقابله با جاسوسی بوده و اینکه مشخص شود قوانین مربوط به نگهداری از اسناد محرمانه یا حساس امنیتی نقض شده یا نه. نکته جالب توجه در این است که نقض این قوانین توسط خود ترامپ تشدید و به مجازاتی تا پنج سال حبس برای آن تعیین شد. حالا اگر جریان بررسی اسناد و مدارک ضبط شده از عمارت ترامپ چنین جرمی را ثابت کند، احتمال دارد ترامپ محکوم به مجازاتی شود که توسط خود وی تشدید شده بود. بنا بر این، اگر روند قضایی به صورتی پیش برود که ترامپ محکوم به نقض قوانین مربوط به مقابله با جاسوسی و نگهداری از اسناد محرمانه و حساس امنیتی شود، حکم حبس پنج ساله او به این معنا خواهد بود که نمی‌تواند برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۴ شرکت کند. شاید به این جهت است که ترامپ و جمهوری‌خواهان یورش مأموران اف‌بی‌آی را در ارتباط با اعلام ترامپ برای شرکت در این انتخابات می‌دانند و معتقدند دموکرات‌ها می‌خواهند به این وسیله او را محروم از رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری امریکا بکنند، البته باید توجه داشت که این جریان فرایند قضایی طولانی مدتی را در پی خواهد داشت و باید انتظار مجادلات حقوقی مفصلی را داشت. گذشته از این، پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره در نوامبر می‌تواند بر این فرایند مؤثر باشد و راه مفری برای ترامپ ایجاد شود، به خصوص اینکه جمهوری‌خواهان به پیروزی قابل توجهی دست یابند. به هر حال، یورش مأموران اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ تا اینجا برای او این سود را داشته است که با توانایی‌های پوپولیستی بتواند سلطه بیشتری بر حزب جمهوری‌خواه به دست بیاورد و به نظر می‌رسد با این وضعیت، آن تعداد اندک مخالفان وی در این حزب شانسی برای پیروزی در انتخابات کنگره نداشته باشند. شاید این حرف بن پولاک از طرفداران ترامپ به خوبی بیانگر احساس عمومی جمهوری‌خواهان باشد که گفته بود: «وقتی به آن دنیا رفتم، چه پاسخی به خدا بدهم؟ عده‌ای فاشیست کشور ما را به سرقت برده‌اند. من در قبال آن‌ها چه کردم؟».

نظر شما