شناسهٔ خبر: 55703479 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تشدید نظارتها برآب آشامیدنی مردم چهارمحال وبختیاری

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه با همکاری بین بخشی بسیار خوب همه دستگاه های اجرایی با محوریت استانداری تا کنون هیچگونه آلودگی و بیماری منتقله از آب در استان گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، دکتر علی احمدی در گفت و گوی خبری با بیان اینکه، به دنبال وقوع سیلاب و بارندگی اخیر و قطعی آب در برخی از مناطق روستایی و شهری استان و بخصوص شهرکرد، احتمال افزایش موارد بیماری‌های گوارشی وجود داشته است افزود: خوشبختانه با همکاری بین بخشی بسیار خوب همه دستگاه های اجرایی با محوریت استانداری تا کنون هیچگونه آلودگی و بیماری منتقله از آب در استان گزارش نشده است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در تشریح اقدامات بعمل آمده برای رفع نگرانی مردم گفت:از همان لحظات اولیه کم فشاری و قطع آب در شهرکرد و شهرستان های دیگر تیم های بهداشت محیط استان و شهرستان ها آمادگی لازم را داشته و نظارت ها به عنوان جز لاینفک وظایف ذاتی مراکز بهداشت برای اطمینان از ایمنی و بهداشت آب تشدید شده و همچنان ادامه دارد.

دکتر احمدی یادآور شد، در زمان وقوع سیل، احتمال آلوده شدن آب شرب به آب فاضلاب طبیعی است اما خوشبختانه در مناطقی که دچار سیل زدگی شدند، مانده آب مخلوط شده با فاضلاب کنترل شد و مشکلی از این نظر نداریم و حتی تجمع حشرات نیز مشاهده نشده است. بازرسین مهندسین بهداشت محیط، کارشناسان نظارت بر آب وکارشناسان مبارزه با بیماری ها در شهرستان های ده گانه استان چهارمحال و بختیاری با برقراری نظام مراقبت سندرومیک و تشدید نظارت ها بر چرخه توزیع آب همواره در تلاش هستند تا از طغیان بیماری های گوارشی و منتقله از آب پیشگیری کنند.

وی در خصوص انجام آزمایشات کامل میکروبی آب توزیع شده اظهار داشت: روزانه بصورت تصادفی در همه محله های شهرکرد و همه مخازن و شبکه توزیع و تانکرها، نمونه برداری ها انجام و در حال حاضر هیچگونه الودگی میکروبی وجود ندارد.

دکتر احمدی اضافه کرد: آب وارد شده به شهرکرد نیز کلر زنی می شود.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۹۵۰ بارکلرسنجی و بازدید انجام شده است و مرتب آب تحت نظارت بازرسین بهداشت محیط و مدیران است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: پهنه بندی شهرکرد و تشدید نظارت ها در مناطق مختلف توسط بازرسین مهندسی بهداشت محیط و مدیران شهرستانی و استانی و انجام بازدید های شبانه روزی و سرزده از همه تاسیسات و مخازن، تانکرها و منابع توزیع آب، انجام گشت های مشترک با تیم کنترل کیفی آب و فاضلاب استان از جمله تمهیدات اندیشیده شده برای سلامت آب آشامیدنی است.

وی در خصوص نحوه تهیه کلر مادر توسط خانواده ها اظهار داشت: ۱۵ گرم (سه قاشق صاف مرباخوری) پرکلرین۷۰% (هیپوکلریت سدیم) را به یک لیتر آب اضافه نموده و برای ۲دقیقه به هم بزنید و محلول کلر مادر را در بطری تیره رنگ، در جای خنک و دور از نور و دسترس اطفال نگهداری نمائید.

وی یادآور شد، این محلول به مدت یک ماه برای ضدعفونی آبهای مشکوک قابل استفاده است.

وی ادامه داد؛ برای ضد عفونی آب های مشکوک، با قطره چکان ۳ یا ۴ قطره از محلول کلر مادر را به هر لیتر آب اضافه نموده، بهم زده و بعد از یک ساعت آن را مصرف نمائید. آب ضد عفونی شده به این روش مدت ۲۴ ساعت قابلیت استفاده دارد.

دکتر احمدی گفت: جوشانیدن آب بمدت حداقل ۲ تا ۳ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه و در معرض هواگذاشتن و خنک شدن آب و مصرف می تواند نگرانی همشهریان در خصوص بهداشت آب را برطرف نماید.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در ادامه ضمن ضروری و حیاتی دانستن صرفه جویی در مصرف آب، رعایت بهداشت فردی و مواد غذایی و شستن دستها بعد از اجابت مزاج و قبل از غذا خوردن و استفاده از آب آشامیدنی سالم را توصیه نمود.

دکتر احمدی همچنین از شهروندان خواست، هر گونه موارد اسهال شدید و آبکی را به تلفن مبارزه با بیماریها گزارش نمائید.

وی اضافه کرد: مردم می توانند هرگونه شکستگی لوله و شکایات از آب را با سامانه تلفن ۱۹۰ در میان بگذارید.

وی همچنین ضمن توصیه به اعتماد به بازرسین بهداشت محیط و تیم کنترل کیفی گفت: مردم مطمئن باشند هر گونه آب دارای آلودگی رصد خواهد شد و به مدار توزیع وارد نخواهد شد.

دکتر احمدی در پایان هم توصیه کرد: مردم به شایعات توجه نکنند و از مجاری قانونی و مرکز بهداشت استان اطلاعات بروز را دریافت نمایند.

46

نظر شما