شناسهٔ خبر: 55696030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

احتمال بازجویی از ترامپ؛ ترامپ با نگه داشتن اسناد فوق‌محرمانه با چه اتهاماتی روبرو می شود؟

صاحب‌خبر -
احتمال  بازجویی از ترامپ؛ ترامپ با نگه داشتن اسناد فوق‌محرمانه با چه اتهاماتی روبرو می شود؟

خبرگزاری آریا-وزارت دادگستری دولت بایدن یا سازمان دولتی دیگری که تحت نفوذ آنها است سرانجام آن کاری که می‌دانید را انجام خواهند داد و آن طرح اتهام علیه دونالد ترامپ است.
به گزارش خبرگزاری آریا،مجری شبکه فاکس نیوز در برنامه خود در این شبکه پیش بینی کرد علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از جنجال مربوط به تفتیش چند روز قبل اقامتگاهش در ایالت فلوریدای آمریکا توسط ماموران اف.بی.آی برای یافتن اسناد محرمانه کاخ سفید طرح اتهام خواهد شد.
کارلسون ادامه داد: «آنها خیلی واضح این کار را انجام خواهند داد. کسی نمی‌داند چطور. شاید آنها ویدیوی دوربین مداربسته از اقامتگاه مار-ئه-لاگو تهیه کنند. ظاهرا برای دریافت این ویدیوها درخواست هم فرستاده‌اند.»
عملیات تفتیش ماموران اف.بی.آی در اقامتگاه ترامپ در هشتم آگوست با مجوز یک قاضی فدرال انجام شد. با وجود این، بسیاری از جمهوری‌خواهان حامی ترامپ معتقدند این اقدام با انگیزه‌های سیاسی انجام شده است.کاخ سفید اعلام کرد، بایدن رئیس جمهور آمریکا از قبل از این عملیات تفتیش بی اطلاع بوده است. هیچ مدرکی ارائه نشده که نشان دهد بایدن قبلاً از این عملیات اطلاع داشته است.
گزارش‌های خبری متعدد فاش کردند که این عملیات تفتیش با هدف یافتن اسناد محرمانه‌ای که ترامپ بدون مجوز از کاخ سفید به اقامتگاهش انتقال داده انجام شده است. اف‌.بی.‌آی و وزارت دادگستری آمریکا هنوز صراحتا اینکه دونالد ترامپ موضوع یک تحقیقات کیفری قضایی در ارتباط با این مساله است را اعلام نکرده و جزئیات چندانی در مورد تحقیقات در این مورد فاش نکرده‌اند.
این اتفاق همچنین منجر به افزایش تهدیدات علیه دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در روزهای اخیر شده است.

اف‌بی‌آی از مشاور ترامپ بازجویی کرد
پس از کشف ده‌ها جعبه اسناد محرمانه از عمارت ترامپ در فلوریدا، اف‌بی‌آی به بازجویی از پت سیپولون مشاور سابق وی پرداخت
 یک منبع آگاه خبر داد پس از کشف ده‌ها جعبه اسناد محرمانه از عمارت ترامپ در فلوریدا، اف‌بی‌آی به بازجویی از «پت سیپولون» مشاور سابق ترامپ و «پاتریک فیلبین» معاون وی پرداخت.
این در حالی است که تاکنون جزئیاتی از این بازجویی منتشر نشده و نماینده سیپولون و فیلبین در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.
پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد حداقل 20 جعبه اسناد با علامت‌های «محرمانه» یا «حساس» را از عمارت ترامپ در فلوریدا خارج کرده است.
براین اساس، مأموران اف‌بی‌آی تقریباً 20 جعبه اقلام را از اتاق‌های خانه ترامپ خارج کردند، از جمله یک مجموعه از اسناد با علامت فوق‌سری/ حساس که مشخص نیست حاوی چه اطلاعاتی بوده است.

ترامپ: اف‌بی‌آی گذرنامه‌ هایم را به من پس دادند
یک مقام وزارت دادگستری گفت: اف بی آی گذرنامه های مصادره شده را به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بازگردانده است.
ترامپ در وب سایت Truth Social خود اعلام کرد: وزارت دادگستری و اف بی آی پاسپورت های من را پس داده اند.
اف‌بی‌آی اعتراف کرد که گذرنامه‌های ترامپ به همراه جعبه‌هایی از اسناد طبقه‌بندی شده پس از تفتیش خانه او در مار-آ-لاگو در هفته گذشته، در اختیار او بوده است.
ترامپ در بیانیه قبلی خود گفته بود که ماموران "سه پاسپورت من (که یکی از آنها منقضی شده است) را به همراه چیز دیگری دزدیدند. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد و مشخص نکرد که آیا اسناد سفر گذرنامه شخصی یا دولتی است.
در این زمینه، سناتور جمهوری‌خواه تد کروز از تگزاس انتظار دارد زمانی که جمهوری‌خواهان اکثریت کنگره را داشته باشند، فرصتی عالی برای استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به وجود بیاید.
کروز توضیح داد که جستجوی اف‌بی‌آی از اقامتگاه رئیس جمهور سابق جمهوری‌خواه ترامپ در مار-آ-لاگو، فلوریدا، نتیجه سیاسی کردن دموکرات‌ها در پاسخگویی بود.
و او نسبت به محاکمه بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و ای جی گارلند، دادستان کل، زمانی که اکثریت جمهوری خواهان کنگره هستند، هشدار داد و توضیح داد که فشار در آن زمان برای استیضاح رئیس جمهور ایالات متحده بسیار زیاد خواهد بود.

احتمال فروش اسناد محرمانه به عربستان 
 پایگاه خبری آمریکایی «دیلی کس» در گزارشی با عنوان «گمانه زنی: اگر ترامپ اسناد هسته‌ای را نگه می‌داشت، آیا قرار بود این اطلاعات را به سعودی‌ها بفروشد؟» به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم؛
سوال مهم این است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا قصد داشت با آن اسناد دزدیده شده (TS/SCI) چه کند؟ حروف مخفف یاد شده به معنای اطلاعات طبقه‌بندی شده در رده فوق‌سری/اطلاعات حساس است.
هنوز مشخص نیست که محتوای این اسناد چیست اما طبق گزارشاتی که در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر شد، اف‌بی‌آی دنبال اسناد مربوط به سلاح‌های هسته‌ای بوده است. البته هنوز معلوم نشده که آیا اسناد پیدا شده مربوط به سلاح‌های هسته‌ای است یا نه فقط می‌دانیم که اسناد فوق محرمانه بوده‌است.
به تازگی دست‌کم دو میلیارد دلار پول سعودی به بنیاد مالی «جارد کوشنر» مشاور ارشد و داماد ترامپ، انتقال یافت. آیا این پوششی برای خرید اسرار هسته‌ای از ترامپ است؟ یکی از گمانه‌زنی‌ها این است که احتمالاً این برای خرید اسرار هسته‌ای آمریکا باشد زیرا سعودی‌ها علاقه‌مند به دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند.
بیایید به آنچه در مورد سعودی‌ها و تلاش آنها برای رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای می‌دانیم نگاهی بیاندازیم. نکته اول اینکه عربستان به تأمین مالی برنامه تسلیحات هسته‌ای پاکستان متهم شده‌است. شایعاتی وجود دارد که مشخص می‌کند سعودی‌ها حدود پنج بمب هسته‌ای از پاکستان خریده‌اند.
تلاش‌های عربستان برای هسته‌ای شدن به سال 2006 بازمی‌گردد، زمانی که پادشاهی بررسی گزینه‌های موجود برای استفاده از انرژی هسته‌ای را به عنوان بخشی از برنامه مشترک با سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، آغاز کرد.
با توجه به تمام موضوعاتی که گفته‌شد، آیا منطقی است که سعودی‌ها دو میلیارد دلار در تجارتی که «جارد کوشنر» اداره می‌کند، «سرمایه‌گذاری» کنند؟ شاید آن به اصطلاح سرمایه‌گذاری با کوشنر واقعاً پاداشی برای خرید اسرار هسته‌ای آمریکا از ترامپ باشد؟ از کجا باید دانست که آن دو میلیارد دلار به کجا می‌رود؟ ترامپ به دلیل پنهان کردن کارهایی که با پول خود انجام می‌دهد بدنام هستند. به هر حال، همه موارد گفته شده فعلاً حدس و گمانی بیش نیست.

طرح اتهام علیه ترامپ

 به گزارش یورونیوز،اسناد قضایی مرتبط با تفتیش ویلای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نشان می‌دهد که پلیس فدرال این کشور در جریان این عملیات مدارک فوق‌محرمانه در اقامتگاه شخصی او کشف کرد. 
کارآگاهان «اف بی آی» پیش از تفتیش ویلای دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا به نگهداری از این مدارک طبقه‌بندی‌شده در محل زندگی رئیس‌جمهوری سابق مظنون شده بودند. ماموران پلیس فدرال در جریان تفتیش ویلای دونالد ترامپ 58 اتاق و 33 دستشویی و حمام این اقامتگاه را جستجو کردند. 
مریک گارلند، وزیر دادگستری ایالات متحده گفته است که «شخصا» با تفتیش ویلای دونالد ترامپ موافقت کرده بود. او روز پنجشنبه خواستار انتشار علنی حکم تفتیش ویلای دونالد ترامپ شد. این حکم روز جمعه با موافقت یک قاضی فدرال در فلوریدا منتشر شد. 

حکم بازرسی عمارت ترامپ به چه معناست؟
حکم تفتیش ویلای دونالد ترامپ که اکنون به طور علنی منتشر شده است نشان می‌دهد که پلیس فدرال آمریکا در حال تحقیق در مورد رئیس‌جمهوری سابق به دلیل ارتکاب احتمالی چند مورد تخلف بود. پنهان‌کاری، آسیب به اسناد دولتی یا انتقال آنها، کارشکنی در مسیر اجرای عدالت و تخلف احتمالی از قانون مقابله با جاسوسی از جمله این موارد هستند. 
خودداری از استرداد مدارک مرتبط با امنیت ملی یکی از مواردی است که می‌تواند تخلف از قانون مقابله با جاسوسی محسوب شود. 
کارآگاهان پلیس فدرال آمریکا برای تائید حکم تفتیش اقامتگاه دونالد ترامپ باید قاضی فدرال را قانع می‌کردند که مدارکی کافی در دست دارند که نشان می‌دهد به احتمال زیاد قانون‌شکنی صورت گرفته است. 
آنها پس از موافقت قاضی فدرال با تفتیش اقامتگاه دونالد ترامپ 11 فقره سند طبقه‌بندی‌شده که چند مورد از آنها مهر «فوق‌محرمانه» داشت کشف کردند.
روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه گزارش داده بود که پلیس فدرال آمریکا در ویلای دونالد ترامپ به دنبال اسناد مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای بود. دونالد ترامپ این گزارش را رد کرده و «یورش» ماموران پلیس فدرال به ویلایش را «غیرضروری» خوانده است.  


ترامپ چه قوانینی را احتمالا نقض کرده است؟
قاضی فدرال در حکم تفتیش ویلای ترامپ به دادستانان اجازه داده است در راستای نقض احتمالی سه قانون فدرال اسنادی محرمانه را کشف و ضبط کنند. 
هرچند در فهرست اسنادی که در ویلای دونالد ترامپ کشف شد چند مدرک «فوق‌محرمانه» هم دیده می‌شود اما در سه قانون مورد اشاره در حکم تقتیش تنها از «سوءاستفاده از مدارک دولت فدرال» سخن به میان آمده است.
یکی از این قوانین نگهداری غیرقانونی از اطلاعات مرتبط با امنیت ملی را ممنوع کرده است. در این قانون فدرال اشاره‌ای به طبقه‌بندی اسناد نشده است. برای هر مورد تخلف از این قانون تا 10 سال زندان پیش‌بینی شده است. 
دو قانون فدرال دیگر پنهان کردن و تخریب اسناد رسمی دولت فدرال را ممنوع کرده‌اند. مجازات تخلف از این دوقانون سه تا 20 سال زندان است. در متن هیچ‌کدام از این دوقانون فدرال نیز اشاره‌ای به اسناد طبقه‌بندی شده دیده نمی‌شود. 
این در حالی است که قوانین فدرال انتقال اسناد طبقه‌بندی‌شده به محلی غیرمجاز و نگهداری از آنها را ممنوع کرده است. با این حال در حکم تفتیش ویلای دونالد ترامپ به این قوانین استناد نشده است. 
رئیس‌جمهوری سابق آمریکا شخصا در سال 2018 قانونی را امضاء کرد که براساس آن سوءاستفاده و نگهداری نامناسب از اسناد طبقه‌بندی‌شده جرم محسوب می‌شود. این قانون مجازات حداکثری تخلف در این زمینه را از یک سال به پنج سال افزایش داد. دونالد ترامپ در آن زمان از ماجرای رسوایی ایمیل‌های هیلاری کلینتون و استفاده وزیر خارجه پیشین از سرور شخصی برای استفاده از ایمیل‌های کاری به شدت انتقاد می‌کرد. 

واکنش مردم آمریکا به بازرسی عمارت ترامپ
تاثیر عملیات پلیس فدرال بر افکار عمومی و انتشار خبر کشف اسناد «فوق محرمانه» از اقامتگاه دونالد ترامپ می‌تواند برای آینده سیاسی او تعیین‌کننده باشد. نظرسنجی موسسه افکارسنجی «یوگاو» نشان می‌دهد که 62 درصد از مردم آمریکا نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده از سوی دونالد ترامپ را «معضلی بسیار بزرگ» یا «کم و بیش مشکل‌ساز» ارزیابی می‌کنند.
با این حال باید توجه داشت که واکنش عمومی به پرونده‌های مرتبط با دونالد ترامپ اغلب وابسته به عقاید و نظر سیاسی افراد است. در حالی که 76 درصد دموکرات‌ها اقدامات دونالد ترامپ را نوعی «تخلف» می‌دانند تنها 12 درصد جمهوریخواهان چنین نظری دارند. 
از سوی دیگر تفتیش ویلای دونالد ترامپ و حواشی آن طی چند روز گذشته موفقیت‌های اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه تصویب قانون مقابله با توریسم و تغییرات آب و هوایی و عملیات حذف فیزیکی ایمن الظواهری، رهبر القاعده را به حاشیه رانده است. امری که تاثیر آن بر نظر رای‌دهندگان آمریکایی احتمالا در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر مشخص خواهد شد.

نظر شما