شناسهٔ خبر: 55694357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری ویژه برنامه «آیه‌های آفتاب» در رشت

ویژه‌برنامه «آیه‌های آفتاب» با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و ستاد اقامه نماز استان گیلان در رشت برگزار ‌شد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین ابوطالب حجازی در ویژه برنامه «آیه های آفتاب» در رشت، با تاکید بر اهمیت تربیت نسل کودک و نوجوان، توجه به این مهم را پایه و اساس فعالیت‌های تربیتی خواند و به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) اشاره و آموزش دوران کودکی را به نقش بستن اثر بر لوح سفید تشبیه کرد.

وی از لزوم ساده‌سازی آموزه‌های دینی و اسلامی و عرضه این آموزش‌ها با شیوه و زبانی صمیمانه و محبت‌آمیز سخن‌به‌میان‌آورد و تصریح‌کرد: هنگامی تربیت‌های دینی اثربخش و تاثیرگذار خواهد ‌بود که در قالبی غیر مستقیم و در متن و بطن زندگی روزمره به نسل کودک و نوجوان ارایه شود.

رئیس ستاد اقامه نماز گیلان نقش و رسالت اولیا را یادآور شد و اظهار ‌کرد: حق فرزند بر والدین آن است که به وی نماز بیاموزند و ادای دین فرزند، از مهم‌ترین وظایفی است که باید مورد توجه پدرها و مادرها قرار گیرد.

وی ادامه داد: این مهم، همچون فراهم‌سازی امکان تحصیل، آموزش و ملزومات زندگی بهتر، ضرورت دارد و به دلیل ارتباط آن به سعادت فرزند و نقش‌آفرینی در آینده او، از اهمیت افزون‌تری برخوردار ‌است.

حجت الاسلام حجازی از لزوم فراگیری دیگر واجبات نیز صحبت کرد و با بیان اینکه ترغیب فرزندان برای حضور در مجالس دینی و آموزش گام به گام و غیر ‌مستقیم آموزش‌های اسلامی اهمیت ویژه دارد، گفت: لازم است با پرهیز از سخت‌گیری و تکلف در این مسیر حرکت کنیم.

سید جلیل میرعظیمی، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان نیز، به اهداف و اولویت‌های این مجموعه فرهنگی در جهت هم‌گرایی و تعامل با دیگر دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ اشاره و «آیه‌های آفتاب» را بستری برای نهادینه‌سازی فرهنگ نماز، افزایش آگاهی‌های مخاطبان از مناسبت‌های اسلامی و تجلیل از آزادگان سرافراز عنوان ‌کرد.

وی برپایی نماز را پایه و اساس دین‌مداری دانست و صداقت، آراستگی، ارتباط مثبت و سازنده با دیگران و آرامش قلبی را از برکت‌های توجه به این فریضه خواند.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت تربیت نسلی معتقد، لزوم ایفای نقش تربیتی از سوی والدین و هدایت‌های هدف‌مند و دلسوزانه معلمان و مربیان برای ایجاد انس و الفت فرزندان با نماز را یادآور شد.

وی چشاندن حلاوت و شیرینی نماز به فرزندان را ضروری و نیازمند بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه، آموزش‌های غیرمستقیم و محبت‌ورزی ارزیابی کرد و معرفی چهره‌های نمازخوان و موفق در عرصه‌های مختلف، ارایه الگوهای مناسب به کودکان و عمل ناصح به نصایح را در نیل به موفقیت موثر دانست.

میرعظیمی با تبریک سالگرد بازگشت شکوه‌مند آزادگان سرافراز به ایران اسلامی، از آنان به عنوان نسلی سرمش گرفته از آموزه‌های سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) یاد کرد.

پریسا خیرخواه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار گیلان نیز، عنوان کرد: چنان‌چه جایگاه نماز به واقع ‌پذیرفته شود، هیچکس قادر به منع آن برای انسان نخواهد ‌بود.

وی حرمت، جایگاه و اثرات مثبت خواندن نماز و عمل به فرایض را یادآورش و پاکی نیت را لازمه برپایی این فریضه عنوان کرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان دهه دوم ماه محرم و ایام اسارت آل‌الله را مورد توجه قرار داد و با خاطرنشان ‌کردن مصائب اسرای کربلا، گفت: این روزها را می توان به مراتب دشوارتر از نیمه نخست ماه خون و قیام محسوب کرد و رسالت حضرت ینب‌(س) را در انتقال پیام قیام حسینی و حمل پرچم امر به ‌معروف و نهی از منکر، خطیر برشمرد.

خیرخواه با بیان اینکه پاسداشت قیام عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند رسیدن به زهد و عرفان عقلانی است، تصریح کرد: این شایستگی و شناخت قدر و جایگاه، در حضرت زینب‌(س) متبلور است و برهمین برهمین‌اساس صبر، بردباری و گذشت زینبی الگویی برای همگان، به ویژه بانوان به‌شمارمی‌رود.

وی با والا و شامخ توصیف‌کردن جایگاه شهیدان، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم آنان گفت: قدرشناسی از این سرمایه‌ها، نیازمند فرهنگ‌سازی، توجه ویژه به طرح تکریم و ارج‌گذاری به رشادت‌ها و تحمل مصیبت‌ها از سوی آنان است.

اسماعیل یکتایی لنگرودی، از رزمندگان، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس نیز در پایا، به خاطره‌گویی از رویدادهای دفاع جانانه ملت مسلمان ایران اسلامی پرداخت.

وی که از فعالان عرصه ادبیات و مولف کتاب‌های مختلفی در این حوزه ادبیات و دفاع مقدس است، از عملیات والفجر ۱۰ برای حاضران صحبت کرد و ضمن مرور روزهای جانبازی و آزادگی خود، از باورمندی خود به هدایت  باورمندان از سوی شهدا سخن گفت.

انتهای پیام

نظر شما