شناسهٔ خبر: 55689072 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور:

میزان ترانزیت جاده‌ای در کشور ۳۲ درصد رشد داشته است

مشهد ـ رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: میزان تزانزیت جاده‌ای در کشور طی سال جاری ۳۲ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش امانی ظهر پنجشنبه در مراسم معرفی مدیر کل جدید راهداری خراسان رضوی در تالار نور اظهار کرد: میزان تزانزیت جاده‌ای در کشور طی سال جاری و پارسال به ترتیب ۳۲ و ۶۰ درصد رشد داشته است که این افزایش حاصل تأمین و واردات ناوگان جدید حمل و نقل جاده‌ای بوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: طی ۴۳ سال گذشته تمام دولتها در پی تأمین ناوگان جاده‌ای و نوسازی کامیون و اتوبوس بوده اند اما با مصوبه خوب مجلس، به بخش خصوصی اجازه داده شد که از ارز با منشأ خارجی برای واردات ناوگان نو و روز دنیا استفاده کند که واردات ناوگان سرانجام صورت گرفت.

وی بیان کرد: فقط در ۱.۵ سال گذشته نزدیک به ۲۴ هزار ناوگان روز دنیا به کشور وارد شده است که تاکنون چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه آن شماره گذاری شد و زیر بار ترافیک رفته و البته برای ورود بقیه به دنبال رفع مساله اسقاط و از رده خارج کردن ناوگان فرسوده هستیم.

امانی بر کاهش تلفات سوانح جاده‌ای تاکید کرد و گفت: با وجود اعتبارات کنونی تنها می‌توانیم سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نقطه پرتصادف جاده‌ای کشور را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: از یک هزار و ۵۰۰ نقطه پرتصادف کشور که با پلیس برای ایمن سازی و رفع آنها تفاهم شده است، تاکنون ۵۰۰ نقطه را برطرف کرده ایم و برای رفع حادثه خیزی هر نقطه به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: در نهایت رئیس جمهور دستور داد پنج هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه قرار گیرد اما اکنون که پنج ماه گذشته و با وجود پیگیری مجدد رئیس جمهور و وزیر راه هنوز مبلغی از این وعده به دست ما نرسیده است.

امانی هزینه نگهداری هر کیلومتر راه را چهار درصد ارزش روز آن عنوان و بیان کرد: برای نگهداری، روشنایی، نصب گاردریل و ترمیم آسفالت ۲۲۱ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان (همت) اعتبار سالانه نیاز داریم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه ۸۵ درصد حمل و نقل بار کشور از طریق جاده صورت می‌گیرد، افزود: پارسال ۱۰۲ میلیون مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی کشور جابجا شده و همچنین پارسال فقط از طریق ۱۱ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی، ۵۰۵ میلیون تن کالای داخلی و بین المللی حمل گردیده است.

وی گفت: در حالی که روکش آسفالت هر کیلومتر جاده در سال ۹۵ کیلومتری ۱۶۰ میلیون تومان بوده، امروز این رقم به ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است، روشنایی هر کیلومتر جاده ۲ میلیارد و خط کشی جاده به عنوان ساده‌ترین اقدام ترافیکی برای هر کیلومتر ۱۲ میلیون تومان تمام می‌شود.

امانی گفت: از مجلس به دنبال خلق پول نیستیم بلکه می‌خواهیم اعتبارات را متناسب با اهمیت و میزان کار ببینند و از طرفی با تصویب قوانین خوب بسیاری از گره‌ها را باز کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور همچنین به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری خانواده حمل و نقل شامل رانندگان بخش بار، مسافر و نفتکش و خانواده آنها اشاره و بیان کرد: بیمه کنونی این قشر زحمت کش حداقل‌ها را تأمین می‌کند لذا نیازمند توجه دولت و مجلس برای ایجاد صندوق رفاه بخش حمل و نقل هستیم.

نظر شما