شناسهٔ خبر: 55680874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کاظمی قمی:

ایران مصلحت مردم افغانستان و امنیت منطقه را در گرو شکل‌گیری حکومت مشارکت می‌داند

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: فرار پایان کار آمریکا در افغانستان نیست، آنها سیاست‌های خود را در این کشور دنبال می‌کنند.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در نشست خبری که به مناسبت یک سالگی خروج آمریکا از افغانستان در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه یک سال از فرار طراحی شده آمریکا در افغانستان می‌گذرد، گفت: فرار پایان کار آمریکا در افغانستان نیست؛ آنها سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند، از این رو نظامی از این کشور خارج شدند اما سرویس‌های جاسوسی و تیم‌های خرابکاری آنها حضور دارند.
به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه طالبان هم حاکمیت را در دست دارد، افزود: ایران بر پایه نگاه حمایت از مردم افغانستان سیاست تعاملی با طالبان را دنبال کرد.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: این تعامل ما با چند ملاحظه توأم شد؛ نخست شامل شکل گیری دولت مشارکتی است. تا وقتی دولت مشارکتی شکل نگیرد دولتی را به رسمیت نمی‌شناسیم. کما اینکه این دولت (طالبان) را به رسمیت نشناختیم.
کاظمی قمی افزود: جریانی در افغانستان حاکم شده که دنبال حکمرانی کامل است در حالی که ایران بر حکومت مشارکتی تاکید دارد.
وی گفت: ایران مصلحت مردم افغانستان و امنیت منطقه را در گرو شکل گیری حکومت مشارکت می‌داند و این موضوع را به رهبران طالب بیان کرده‌ایم.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با تاکید بر اینکه حکومت در افغانستان باید بر اساس خواست مردم باشد، اظهار داشت: هر جریانی به تنهایی نمی‌تواند در مقابل چالش‌های آنجا دوام بیاورد.
کاظمی قمی گفت: از سوی دیگر منطق ایران می‌گوید که چون قومیت‌های دیگر وجود دارند، اگر احساس کنند که در حاکمیت سهمی ندارند یا مجبور به ترک وطن می‌شوند یا دست به سلاح می‌برند. این گفتمان ما با هیئت حاکمه امروز افغانستان است.
وی با اشاره به اینکه سیاست تعامل با طالبان با رعایت ملاحظات است، تاکید کرد: ایران پس از روی کار آمدن طالبان، تلاش کرد از باتلاق طرحی که آمریکا در نظر داشت، عبور کند، آمریکا به دنبال این بود که ایران را وارد درگیری با طالبان کند اما ایران از این تله عبور کرد و مسیر همکاری فزاینده را ادامه داد.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه موضوع دیگری که ایران با آن درگیر است، ایجاد درگیری‌ها و جنگ‌های داخل افغانستان توسط آمریکا و متحدان آن است، افزود: کاخ سفید در یک حالت دورایستایی سعی می‌کند افغانستان را بی‌ثبات کند.
کاظمی قمی تاکید کرد: گروه‌های تروریستی مانند داعش و فتنه‌های قومی و مذهبی که با طراحی آمریکا در افغانستان شکل گرفتند، یکی از موضوعاتی بود که ایران تلاش کرد افغانستان به این سمت پیش نرود.
وی درباره تحرکات احمد مسعود نیز اظهار داشت: او نماینده بخشی از مقاومت است. دل او برای این کشور و رشد آن می‌تپد و می‌خواهد از مردم حمایت کند، از این رو اگر بتواند با کابل به تفاهم برسد این کار را می‌کند، چه کسی گفته او آمریکایی است؟!

 

برچسب‌ها:

نظر شما