شناسهٔ خبر: 55666344 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون علوم پزشکی شاهرود: همه واکسن‌های مورد استفاده ایمن و موثر هستند

شاهرود – ایرنا – معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: تمام واکسن‌های مورد استفاده مقابله با ویروس کرونا، براساس تحقیقات ۱۶ ماهه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و هفت دانشگاه دیگر کشور، ایمن و موثر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد حسن امامیان روز چهارشنبه با اشاره به اینکه نتایج این تحقیقات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، به رسانه‌ها افزود: در این طرح تحقیقاتی عوارض تمامی واکسن‌های کرونا از جمله سینوفارم، اسپوتنیک و برکت به مدت ۱۷ هفته و آسترازنکا به مدت ۲۵ هفته در جامعه آماری ۱۰۸ هزار نفر از دریافت کنندگان واکسن مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عوارض خاص و جدی در بین این جامعه آماری مشاهده نشد، ابراز داشت: در بین این افراد فقط ۱۳ مورد عارضه خاص و ۱۹ مورد دچار عارضه جدی شدند که پس از بستری ۲ روزه در بیمارستان بهبود یافته و مرخص شدند.

امامیان عوارض واکسیناسیون را  نادر و در عین حال منافع آن را بسیار خواند، اظهار داشت: این تحقیقات نشان داد دریافت دستکم ۲ دُز واکسن کرونا در پیشگیری، ابتلا، بستری و مرگ بسیار موثر است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: شهروندان نسبت به تکمیل نوبت‌های واکسن به ویژه دُز یادآور هرچه سریع‌تر اقدام کنند که این امر در شرایط کنونی بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار نفر نیز در جامعه آماری زیر ۱۸ سال مورد تحقیق قرار گرفتند، افزود: براساس تحقیقات انجام شده، واکسن‌های تزریقی عوارض جدی و خاص در این گروه سنی نداشت.

امامیان با اشاره به اینکه هیچ فوتی بر اثر تزریق واکسن ثبت نشده است، تصریح کرد: از عوارض خاص آلرژی شدید، افزایش فشارخون، و سرگیجه ثبت شد که بعد از بستری ۲ روزه این عوارض برطرف شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه  هدف از واکسیناسیون جلوگیری از ابتلا، بستری و مرگ است، ابراز داشت: نتیجه تحقیقات انجام شده این است که هر چهار واکسن مشابه هم عمل می‌کنند.  

دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت با بیش از ۲ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فعال هستند. 
شهرستان‌های شاهرود و میامی با ۵۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، گستره زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

نظر شما