به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما: آقای محمد علی تیموری در برنامه صف اول شبکه خبر از تولید دو موتور جدید تا پایان سال خبر داد که یکی از ویژگیهای مهم آن کاهش مصرف سوخت است.
مجری: هم اکنون میزان تولید خودرو در حوزه گروه خودروسازی سایپا چقدر است؟
آقای تیموری: در رویکرد اول، قبل از این، دولت مردمی بود که رویکرد غرب بود، انتظار داشتیم که غربیها در ایران تولید داشته باشند، حاصل آن رویکرد؛ کاهش تولید به ۱۰۰۰ دستگاه شد که روند کاهشی بود در ادامه ۸۰ هزار خودرو ناقصی تولید و در ۱۶ پارکینگ انبارِ شد.
وی افزود: وقتی میگوییم ۸۰ هزار خودروی ناقص، یعنی ۸۰ هزار خودرویی که ثبت نام کردند منتظر دریافت خودرویشان هستند. پس از هفت ماه رویکرد کاملاً درون گراست، یعنی یک خودروی ناقصی در پارکینگ گروه خودروسازی سایپا وجود ندارد.
تیموری اضافه کرد: تولید در مرداد امسال، به روزی ۲۰۰۰ دستگاه رسید که همه این خودروها، تولید داخل هستند یک مورد از این خودروها به صورت CKD و وارداتی نیست و این باعث شد که ما، خودروهای تولید سایپا را با این افزایش تولید، از قرعه کشی خارج کنیم ضمن اینکه همه محدودیتها هم از این ماه (مرداد) برداشته میشود که همه مردم بتوانند به صورت عادی خودرو ثبت نام کنند و تحویل بگیرند.
مجری: ما به عنوان خبرنگاران گاهی اوقات بارها این جمله را شنیده ایم که کشوری که در حوزه موشکی و ماهواره این قدر پیشرفت کرده چرا در حوزه خودروسازی نتوانسته پیشرفت داشته باشد.
آقای تیموری گفت: معتقدم در زمینه دانش بنیان شدن صنعت خودروسازی، که همه کشورهای پیشرفته به این سمت رفته اند، صنایع دفاعی ما بالاترین دانش بنیان است، نه تنها ما، کل صنایع نظامی دنیا بزرگترین صنایع دانش بنیان هستند، من در هفت ماه گذشته، با هفت شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد امضا کردیم و هم اکنون قسمتی از قطعات الکترونیکی خودروسازی سایپا را دارد شرکتهای وزارت دفاع تأمین میکند. دلیل آن هم این است که صنایع نظامی و دفاعی در دنیا جلوتر از بقیه صنایع تولیدی که میخواهد تجاری شود و وارد جامعه شود، همیشه چندین سال جلوتر هستند.
وی افزود: در گروه خودروسازی سایپا، در این هفت ماه، هم ثابت کردیم همه قطعاتی که فناوری بالایی دارد و هم اکنون در شرکتهای وزارت دفاع در حال ساخت است.
تیموری اضافه کرد: ۸۰ هزار خودرویی که کف پارکینگها بود یک قطعه ACU را کم داشت ۳۰ هزار دستگاه توسط یکی از شرکتهای وزارت دفاع تولید و تأمین شد. پس این صنعت نظامی، حتماً جلو است؛ این که آیا ما بتوانیم در صنایعی مثل خودرو، و سایر صنایع، از توانمندی و قدرت صنایع نظامی استفاده کنیم هنر بالایی است که از این دانش بنیان بودن این صنعت استفاده کنیم، این نکتهای که خیلی کمک میکند به هر تولیدی که بخواهد تجاری شود؛ این اعتقادمان است، انجام میدهیم و ادامه خواهیم داد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به فعالیت شرکتهاتی دانش بنیان گفت: محور و مبنای تولید دانش، در دانشگاه هاست، ما در هفت ماه اخیر به کمک معاون فناوری وزارت علوم، تفاهمنامهای امضا کردیم که از همه امکاناتی که در وزارت علوم وجود دارد استفاده کنیم.
تیموری افزود: همه دانشگاههای فنی، مجهز به آزمایشگاه است، لزومی ندارد ما دوباره بخواهیم آزمایشگاهها را تجهیز کنیم که خود این، یک صرفه جویی اقتصادی بزرگی برای صنعت خودرو خواهد بود. خودروی هیبریدی در کشور وجود نداشت، و در چند سال اخیر واردات داشتیم، ما با دانشگاه انوشیروان قرارداد منعقد کردیم که خودروی شاهین را تا سال بعد به صورت هیبریدی به بازار عرضه کنیم ضمن اینکه دانش خودروی هیبریدی فقط در اختیار چند شرکت (کمپانی) بود، اما دانشگاه انوشیروان این دانش را دارد، امیداوریم با حمایت همه مسئولان، خودروی هیبریدی عرضه کنیم که هم به محیط زیست کمک میکند و هم مصرف سوخت آن ۴۰ درصد کاهش پیدا میکند.
مجری: اگر ضریب بهره وری را در صنایع خودروسازی محاسبه کنیم از دید شما به عنوان سکاندار یک گروه خودروسازی بسیار بزرگ، قبلاً چقدر بوده، الآن چقدر است؟
آقای تیموری: خطوط خودروسازی در گروه خودروسازی سایپا را بخواهیم طبقه بندی کنیم بعضی از خطوط سطح اتوماسیونشان بالاست در این خطوط تولید به دو هزار رسیده، است. در قسمت عملیات و کارگری، بهره وری بالای ۹۰ درصد است. ما یک شاخصی را برای سنجش بهره وری در فرایند تولید قرارد داریم که حاصل آن، استفاده از ماشین آلات است یعنی توقفها را از آن کم میکنیم ضمن اینکه کیفیت و بهره وری در آن نقش دارد، که اصطلاحاً به آن میگویند اثربخشی کلی ماشین الات.
وی افزود:امروز در خطوط تولید سایپا، اثر بخشی کلی ماشین آلات، بالای ۸۷ درصد است و این راندمان بسیار بالایی است. راندمان مان در بخشهای ستادی؛ پایینتر از بخش تولید کارگری ماست، دلیل آن هم این است که آنجا ماشین دارد کار میکند و کارگران مدام نمیتوانند کوچکترین غفلتی را در تولید انجام دهند، اما در بخشهای ستادی باید یک سیستمهایی را بیاوریم جاری کنیم که این بخشهای ستادی و مهندسی هم بتوانند راندمانشان افزایش پیدا کند.
تیموری اضافه کرد: چگونه میتوانیم راندمان بخش ستادی و تحقیقات و مهندسی را افزایش دهیم؟ ما طرحی تعریف کردیم که بهمن ۱۴۰۱ تا بهمن ۱۴۰۲ هشت محصول عرضه کنیم یعنی همه بخشهای مهندسی، کیفیت، تحقیق و توسعه باید به صورت ۱۰ ساعت کار کنند تا بتوانند هشت محصول را عرضه کنند. این شاخصی که ما قرار دادیم هشت محصول؛ تجاری و سواری عرضه کنیم، در خودروسازی ما کم سابقه است و تاکنون ما سالی یک محصول یا دو محصول عرضه کردیم و بخش ستادی با این شاخص گذاری، بهره وری خیلی بالایی را باید ایجاد کند تا بتواند به آن هدف برسد.
مجری: یکی از بحث ها، بحث کیفیت است در آن فراورده و خودروهایی که در اختیار مشتری قرار میگیرد تقریباً یک دغدغهای دائماً در سالهای گذشته بوده که کیفیت خودروسازی در کشور ما خیلی بالا نیست بلکه پایین است به گونهای که این مطالبه حتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی هم مطرح شد، ما یک گزارشی در این زمینه داریم میبینیم بعد راجع به این موضوع هم صحبت میکنیم.
آقای تیموری: این مطالبه که حضرت آقا هم فرمودند به حق بود و در آن مشکل اساسی وجود داشت و همان نگاه به بیرون بود که دولت قبل داشت که منجر به این بی کیفیتی شد. وقتی ۸۰ هزار خودروی ناقص تولید و بیش از شش ماه در کف پارکینگ انبار میشود، آن قسمتی از بی کیفیتی به مردم سرایت میکند و مجبورند مردم به نمایندگیها مراجعه کنند.
وی افزود: امروز صد درصد خودروهای تولیدی از خط تولید، تست میشود و راهی شماره گذاری و تحویل مشتری میشود و دیگر در پارکینگ دپو نمی شود.
وی گفت: در بحث کیفیت، کنترل را در همان ایستگاه تولیدی انجام میدهیم و به نوعی بعد از ۴۰ سال؛ همه بخش QC را بردیم در خط تولید مستقر کردیم و این باعث شد در سه ماه اخیر که این ساختار را اصلاح کردیم، ۱۲ درصد از عیوب در خط تولید مرتفع شده و اجازه نمیدهند یک قطعهی مشکل دار روی خودرو دیده شود.
تیموری اضافه کرد: نکته اول، این تفکر فرهنگی خیلی مهم است که کارگر هر ایستگاه به این نتیجه برسد که مشتری ایستگاه قبل است و این قطعهای که از فرایند زنجیره قطعه سازی وارد خطوط تولید میشود اگر ایراد دارد بگذارد کنار، نکته دوم؛ ما یک سیستمی را هم اکنون پایه ریزی کردیم هر ایرادی که در لحظه در ایستگاه تولید برای یک قطعه ساز ما شناسایی شود، همان لحظه اس ام اس میرود برای مدیرعامل آن قطعه ساز، مدیرعامل باید در سایت، برنامه اصلاحی و پیشگیری بدهد در یک فرایند یک ساله، زنجیره قطعه سازی ارتقاء پیدا میکند.
وی گفت: نکته سوم؛ ما هزار قطعه ساز داریم که قطعات تولید میکنند، نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر کارگر اشتغال دارد در این زنجیره قطعه سازی ما. اگر به موقع پول آنها پرداخت شود حتماً اهمیت کیفیت بروز میکند چرا؟ قطعه ساز نباید دغدغه اس این باشد که جنسش را فروخته آیا بعد از ۹۰ روز، ۱۲۰ روز میتواند پول اش را بگیرد یا نمیتواند، ما امروز این دغدغه را کاهش دادیم، چرا؟ آن ۸۰ هزار دستگاه، یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومان پول خوابیده کف پارکینگ ها، آن تبدیل به نقدینگی شد و این نقدینگی صد درصد به زنجیره قطعه سازی تزریق شد.
تیموری افزود: نکته بعدی؛ ما باید محصولاتمان را به روز کنیم، خیلی از فرایندها، قالبها و خطوط تولید کهنه شده است. در ۱۰ سال گذشته یک ریال سرمایه گذاری روی خطوط جدید نشده، نیاز داریم خودروهای جدید طراحی کنیم، و این اتفاق در خودروهای جدید صد دصد میافتد، اما معنای آن این نیست که خودروهای فعلی را رها کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: در چهار ماهه اخیر؛ به دلیل فرایندهای کنترلی ۳۵ درصد مراجعه مردم به نمایندگیها کاهش پیدا کرده، به عنوان مثال؛ بعضی موقعها خودروسازها به خاطر تغییر دولتها و وزرا عجله میکنند، یک خودرویی که هنوز باید روی کیفیت آن کار شود وارد بازار میکنند به عنوان مثال یک ایرادی که سال گذشته مشتریان از خودروی شاهین میگرفتند؛ صدای غیرعادی موتور خودرو بود. ما این پروژه را ۴۵ روز قبل از عید تعریف کردیم، حالا همه خودروهای شاهین ۱۰۰ درصد ایزوله و صدایی که داخل اتاق میآید تحت کنترل و طبق آن استانداردی که تعریف شده وجود دارد؛ بنابراین ما میتوانیم پروژههای کیفی را قبل از این که خودرو به دست مشتری برسد، ایراد یابی کنیم.
تیموری گفت: هم اکنون خودروی آریا طراحی شده، هیچ اصرار نداریم زود به دست مردم برسد، زیرا باید همه فرایندهای کیفی آن صحه گذاری شود، محصولات یک روز خط تحت کنترل تیم مدیریتی و کارشناسی خودمان قرار نگیرد این محصول را به بازار عرضه نمیکنیم و این سیاست کیفیت؛ یک سیاست هوشمندانهای برای بقای شرکت هاست.
وی افزود: وقتی که در روز صنعت، حضرت آقا فرمودند که از کیفیت خودروها گله دارند، کیفیت یعنی بقا. اگر من دنبال کیفیت نروم به بقای خود لطمه زدم؛ بنابراین شرط بقای یک محصول، کیفیت داشتن آن است پس ما در محصولات جدیدمان تا اطمینان پیدا نکنیم، آن محصول را عرضه نمیکنیم که بعد شاهد ازدحام مردم در صفهای طولانی خدمات باشیم.
تیموری گفت: این قول را به مردم میدهم کیفیت محصولاتمان را ارتقاء دهیم ضمن اینکه طبق بررسی ها، مراجعه مردم به نمایندگیها کاهش پیدا کرده، زیرا خودرو در دوران ضمانتنامه (گارانتی) قرار دارد بالطبع اگر مشکلی داشته باشد حتماً مراجعه میکند. نکته بعدی، دستور هشت بندی رئیس جمهور بود که ابلاغ کرد آقای فاطمی امین همه این بندها را هفتگی در صنعت خودرو کنترل میکند و جلسات مستمر دارد، ما مطمئنیم که کیفیتمان به آن حد استاندارد برسد.
مجری: یکی از مهمترین اقداماتی که شرط بقای هر بنگاه اقتصادی است از جمله خودروسازی؛ مشتری مداری است، مثلاً برای همین خودروی شاهین که گفتید آنهایی که صدا میدهد و ایزوله نیست، چه کار میکنید؟
آقای تیموری گفت: ما همه طرحها را تعریف کردیم، فراخوان دادیم و خدماتی را که در خودروی جدید به مشتری عرضه میکنیم در مشتریهای قبلی هم فراخوان میکنیم و نمیگذاریم مشتری ناراضی باشد.
مجری: در خودروسازیهای بزرگ دنیا هم فراخوان میدهند و گاهی اوقات ۱۰۰ هزار خودرویی که عیب دارد بر گشت داده میشود و درست میکنند. یکی دیگر از موضوعاتی که در یک صنعت بزرگ مثل خودروسازی میتواند و باید دنبال شود؛ بحث آرَندی یا همین تحقیق و توسعه است، الآن ما چقدر برای تحقیق و توسعه در حوزه خودروسازی سایپا سرمایه گذاری میکنیم.
آقای تیموری گفت: ما دو مرکز آرَندی خوب در گروه سایپا داریم؛ نکته اول اینکه، یک مرکز طراحی خود خودروهاست که تقریباً دانش مهندسان ما در آن مرکز به روز است، ماشین آلات و تجهیزات طراحی و تست مان هم به روز است؛ نکته دوم؛ ما یک شرکت زیرمجموعه خودمان داریم؛ مگاموتور که این موتورساز گروه خودروسازی سایپاست. یک مرکز تحقیقات آرندی بسیار قوی در موتور داریم.
وی افزود: ما امسال دو موتور عرضه خواهیم کرد؛ یک موتور M۱۵ پلاس است که مصرف سوختمان را در ۱۰۰ کیلومتر یک لیتر کاهش میدهد. این موتور جدید و بهبود یافته ماست و مهندسان ایرانی انجام دادند و تولید انبوه آن را شروع خواهیم کرد، هم اکنون در مراحل تست و کالیبره شدن است. نکته دوم؛ در همین شرکت مگاموتورمان که دانش بنیان است و تحقیق و توسعه موتور است؛ آرندی، موتور جدیدی به نام M۱۶ را در حال راه اندازی و تولید هستند، خط تولیدی را که ۱۰ سال است خارجیها رها کرده و متوقف شده بود به کمک مهندسان ایرانی همه نرم افزارها در ایران دوباره نوشته شد و امیدواریم در بهمن ماه این خط رونمایی و به تولید انبوه برسد.
تیموری ادامه داد: ظرفیت گروه سایپا از ۱۷۰۰ موتور در روز به ۲۵۰۰ موتور در روز میرسد که گلوگاه اصلی گروه سایپا، موتورسازی آن است؛ این دو مرکز مرکز مهمی اند، احتمال دارد مردم بپرسند چرا عرضه آنها کم است، نتجیه آرندی را بالأخره مردم باید ببینند. در تولید اقتصادی، برای طراحی و قالب سازی یک خودرو، حداقل دو هزار میلیارد سرمایه گذاری نیاز دارد، یک کار بسیار هوشمندانهای که در این دولت و در وزارت صمت، آقای فاطمی امین این را نهادینه کرده؛ پلتفرمهای مشترک است، ما در ایران تولید یک میلیون دستگاه در سال که امسال یک و نیم، تولید در دستور کار است، این تولید با این تنوع؛ اقتصادی نیست.
وی گفت: هر تولیدی را که ما طراحی کنیم باید سال اول حتماً یک میلیون از آن مدل تولید کنیم. برای این که ما در کشورمان بتوانیم این مدل را اجرایی کنیم
مجری: یعنی بین گروههای خودروسازی؟
آقای تیموری: بله - یک کار بسیار قشنگی است که برای اولین بار اتفاق افتاده است.
مجری: یعنی سایپا و ایران خودرو، یعنی از رقابت همدیگر هم خارج میشوند؟
آقای تیموری گفت: نه، رقابت وجود دارد هم اکنون پژو با سیتروئن فرانسه همکاری میکند رنو با نیسان ژاپن همکاری میکند در اصل رقابت از بین نمیرود، مراکز تحقیق و توسعه که قیمت تمام شده بالایی دارد، اینها یک خودرو را روی یک پلتفرم طراحی میکنند ظاهر دو خودرو فرق میکند.
وی افزود: پلتفرم خودروی سیتروئن با یکی از خودروهای ایران خودرو ۷۰ درصد مشترک است، اما ظاهر این خودرو صد درصد باهم متفاوت است. در این پلتفرم مشترک، شاسی و قوای محرکه مهم است که سرمایه گذاری بسیار زیاد است. این کار در ایران اتفاق بیفتد ۲۲ خودروسازی که خیلی از آنها هم اکنون متوقف شده است به مدار تولید باز میگردد اگر قیمت تمام شده پایین بیاید کیفیت افزایش پیدا میکند. میزان تولید این خاصیت را برای مردم به ارمغان میآورد که کیفیت بالا و قیمت پایین بیاید
مجری: گاهی اوقات قطعاتی که تولید میشود کیفیت بالایی ندارند، آیا شما برای نظارت از ابتدا تا انتهای خطوط قطعه سازی تدبیری اندیشیده اید؟
آقای تیموری گفت: یکی از کارهای خوبی که به صنعت خودروسازی کمک کرد بخش معاونت عمومی وزارت صمت بود که تمرکز را روی حذف کالای قاچاق گذاشت.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: با این نهضتی که روی حذف قاچاق کالا بوجود آمده، چون در قاچاق کالا رعایت استاندارد نمیشود باید قطعات استاندارد را به بازار افزایش میدادیم.
آقای تیموری ادامه داد: در ۴ ماهه نخست امسال ۱۲۰ درصد لوازم یدکی استانداردی که در خط تولید عرضه میشد به بازار عرضه کردیم و نگذاشتیم کمبود لوازم یدکی در بازار احساس شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: یکی برای این است که مشتریها در صف انتظار نمیایستند که لوازم یدکی برایشان تأمین شوند و دوم خودروهای قدیمی که به موقع لوازم یدکی تأمین شود.
تیموری افزود: یکی از طرح های بزرگی که ما در سایپا تعریف کردیم باید ۵۰۰ درصد توزیع لوازم یدکی در بازار در سال ۱۴۰۱ را افزایش دهیم.
مجری: مردم از فیمت و کیفیت خودرو نسبت به بازار سایر کشورها کلایه مند؟ در این زمینه دیدگاه شما چطور است؟
تیموری گفت: قسمتی کاملاً درست است، تولید اقتصادی, تیراژ بالا نیاز دارند که بتواند قیمت را کنترل کند، وقتی میزان تولید کم است به سمت تنوع میرویم قیمت تمام شده مان افزایش پیدا میکند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: نکته دوم در خودروسازی، بهره وری است. بهره وری ستادی را با طراحیها و بهینه سازی محصولات مان بتوانیم افزایش دهیم تا قیمت تمام شده در ستاد کاهش پیدا کند.
آقای تیموری اضافه کرد: حجم ستادیها به تولیدیها و تناسب بین آنها با شرکتهای متوسط در 10 سال گذشته در گروه خودروسازی سایپا, همخوانی ندارد باید توازن برقرار شود تا قیمت بهبود پیدا کند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: نکته بعدی قیمت خودرو است و آن قیمت نهاده هاست که خودروساز نقشی ندارد 70 درصد قیمت خودرو, قیمت نهادههاست ورق فولاد یکی از نهادهاست که ما از بورس کالا تهیه میکنیم که خوشبختانه این هم در بورس کالا کاهش ۱۰ درصدی داشته است.
آقای تیموری افزود: دوم مواد پتروشیمی است، انواع مواد پتروشیمی در صنعت خودرو استفاده میشود از فوم صندلی تا مواد که در سپر و جاهای مختلف خودرو وجود دارد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در حوزه مواد پتروشیمی امیدواریم که دولت سیاست گذاری که روی قیمت خودرو دارد در قسمت ورق فولاد و مواد پتروشیمی هم اتفاق بیفتد.
تیموری ادامه داد: قسمت دیگر بخش الکترونیکی است که ما در بخش الکترونیک خودرو به خارج وابستگی داریم و همه قطعات الکترونیک ما از ای ام اس، ای سی یو و جلوآمپر، آی سی یا همان چیپ ستها استفاده میشود که هنوز برای هیچ قطعه سازی در ایران شرایط تولید چیپ ستها فراهم نیست و صد در صد وارداتی هستند که وابسته به قیمت ارز و نرخ تعرفههای گمرگی است که امسال هم نرخ تعرفههای گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به قیمت ارز نیمایی ۲۶ هزار تومان تغییر یافت.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: هم اکنون وزارت دفاع تلاش میکند بتواند بزرگترین کارخانه تولید آی سی یا همان چیپ ستها را در ایران تولید کند اگر این اتفاق رخ دهد با حمایت دولت ما دیگر در آن زمینه وابستگی مان کم و قیمتها متعادتر میشود.
مجری: آیا این ظرفیت وجود دارد که اگر واردات خودرو انجام شود که یک توان رقابتی بوجود آید، البته با شرایط گمرکی که در همه دنیا وجود دارد، شما چه زمانی میتوانید چنین اطمینانی داشته باشید؟
آقای تیموری گفت: در 4 ماهه نخست امسال, هم خودرو در قالب اس کی دی و سی کی دی وارد شد هم ۴۰ هزار قطعات خودرو تمام برندهای خارجی در داخل کشور ثبت سفارش شده و در داخل کشور مونتاژ و فروخته شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: نکته اول در مورد واردات خودروی کامل؛ در این تحریمهای ظالمانه صنعت خودرو مورد تحریم قرار گرفت که من اعتقاد دارم که هیچ اثری ندارد که امروز ما روزی ۲ هزار خودرو تولید میکنیم.
آقای تیموری گفت: نکته دوم؛ خودروی کامل هیچ موقع تحریم نشد، زیرا آنها میخواهند سربارهای جذب نشده خودروسازهای خودشان را از بازار ما دنبال کنند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: ما هم الان دنبال واردات سی کی دی هستیم خودروهایشان را آوردیم و الان فرآیند تست را پاس میکنند، ما ۴ خط اس کی دی و سی کی دی داریم که امکانات و تجهیزات موجود است و ما این فرآیند را انجام میدهیم.
تیموری گفت: آیین نامه خودرو هم ابلاغ شده ما در همین شش ماه با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم به محض این که آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود، گروه خودروسازی سایپا حتما براساس سیاست دولت خودرو وارد خواهد کرد.
مجری: اگر گشایشی ایجاد شود دوباره خودروهای خارجی در اختیار مشتری قرار میگیرد که باز دوباره وابستگی ایجاد شود و ما دوباره به نقطه سرخط برگردیم، آیا برای چنین وضعیتی برنامهای دارید؟
تیموری گفت: این دولت فرش قرمز برای خودروسازی پهن نمیکند، چون ما در دولت قبلی این کار را کردیم و اینها وارد ایران شدند و یک آن از ایران خارج شدند و زیان زیادی به اعتبار ما در خودروسازی سایپا وارد کردند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: ۵۰ درصد ساپیا کاشان ما را سیتروئن دارد و وقتی از ایران رفتند تمام هزینههای خودروهایی که پیش فروش شده بود را ما پرداخت کردیم و آنها هیچ نقشی نداشتند.
آقای تیموری گفت: رنو پارس شرکتی است که ۵۱ درصد سهامش برای رنو و ۴۹ درصد سایپا است، اینها به محض این که ما تحریم شدیم از ایران رفتند و ما مجبور شدیم خودروهای جایگزین دهیم و مشتریها هم پذیرفتند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: این ظلمی که شده باید برای ورودشان مراقبت کنیم، باید اول هزینهها را به ما پرداخت کنند که عدد بسیار بالایی است.
تیموری اضافه کرد: بازار ما بزرگ است، نزدیک به ۱۸ میلیون خودرو تولیدی از سال ۹۰ به قبل در جادهها تردد میکنند، این خودروهای تولیدی حتی تیبا که استاندارد اعلام کرد باید متوقف شوند، این استانداردها را پاس میکنند، ولی خودروهای تولیدی ۹۰ به قبل حتی ایربگ هم ندارند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: من گلهای از کسانی که برای واردات میآیند دارم، تمام خودروهایی که در این ۲۰ سال به مملکت ما وارد شده آنالیز کردم هیچ خودرویی برای قشر متوسط به پایین وارد نشده، همه برای متوسط به بالا بوده است.
آقای تیموری اضافه کرد: ما باید خودروهای تمام قشر را تأمین کنیم و این وظیفه ما است، از دید من هیچ خللی برای تولیدات ما ندارند و ما این ۸ محصول را که به بازار عرضه میکنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: ۱۲ سال است در ایران، خودروی عمومی ون عرضه نشده، ما یک ون ۱۵ نفره در شرکت زامیاد طراحی کردیم و گازسوز است، ما میخواهیم هزینه صاحب ماشین را در سوخت به حداقل برسانیم و آلایندگی خوبی داشته باشیم.
آقای تیموری افزود: یکی از وظایف ما این است که به باید سمت خوروهای تجاری برویم، خودروهایی که مردم از آن درآمد کسب کنند و این باعث میشود که اشتغال ایجاد شود.
مجری: خصوصی سازی سایپا با توجه به فرمان هشت مادهای رئیس جمهور که مطرح کردند، الان در چه مرحلهای است؟
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: یک ریل گذاری غلطی که در صنعت خودرو که یک انحراف در سایپا و ایران خودرو بود که در سایپا عددش بیشتر است، در مقطعی در سال ۹۰ چهل و دو درصد سایپا را تودلی کردند و به کارکنان واگذار کردند و به شرکتهای داخلی سپردند حتی شرکت سرمایه گذاری کارکنان به بورس هم نیامدند تا کارگرانی که پولشان را طی ۱۰ سال گذاشتند بتوانند از آن سهام بهرهمند شوند.
آقای تیموری افزود: تا پایان سال مقدمات ورود شرکت سرمایه گذاری کارکنان را به بورس تا پایان سال فراهم کردیم تا سال بعد کارگرانی که بیش از ۱۲ سال است که سهام خریده اند، بتوانند در بورس خرید و فروش کنند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: نکته دوم این است که ما یکسری شرکتهای زیر مجموعه داریم و تمایل ما بر این است که بخش خصوصی به جای این که سرمایه گذاری مجدد انجام دهد، در همین کارخانههای ما شریک شوند و ۵۰ درصد سهام بخرند.
تیموری افزود: نقدینگی که سال ۹۰ از سایپا خارج شد به جای اینکه صرف تولید و محصول جدید شود به سهامداری رفت، ما باید از همه کسب و کارها خارج شویم و تمام پول را در محصول جدید ببریم که این رمز بقای ما است.
آقای تیموری گفت: هم اکنون ما با ۷ شرکت وزارت دفاع قرارداد جاری داریم که قطعه تولید و تأمین میکنند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: ۵۴ شرکت دانش بنیان در زنجیره قطعه سازی ما حضور دارند و برای ما قطعه تولید میکنند، این هفت شرکت هم در مجموعه وزارت دفاع، هم نیروی هوافضای سپاه و هم نیروی هوایی ارتش است.
تیموری اضافه کرد: ما باید به سمتی برویم که بالای ۵۰ درصد از زنجیره تأمین مان دانش بنیان شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: ما سیستمی را تحت عنوان مدیریت زنجیره خودرو نوشتیم که هفته بعد اعلام میکنیم، همه شرکتهای دانش بنیان در سراسر کشور میتوانند اطلاعات را در آن جا اظهار کنند.
تیموری افزود: ما باید همه دانش بنیانها را به هزار قطعه ساز وصل کنیم تا بتوانیم آن افزایش کیفیت کاهش قیمت را ایجاد کنیم.
مجری: وعده تولید خودروهای اقتصادی برای قشر متوسط به پایین در چه مرحلهای است؟
آقای تیموری گفت: برای تولید خودروهای اقتصادی برای این که بتواند یک پلت فرم مشترک باشد، پروژهای که در سطح وزارت صمت تعریف شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: این خودروی اقتصادی در مرکز تحقیقات است، آن را در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو وزارت صمت عرضه میکنیم، تمام مدارک مهندسی آن در حال فراهم شدن است بعد به سمت فرآیند قالب سازی میرویم.
آقای تیموری گفت: به دلیل اینکه قرار است این خودرو را هم ما تولید کنیم هم ایران خودرو و تیراژ بالا است و قیمت هم اقتصادی میشود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: استانداردهای ۸۵ گانه ما از متوسط دنیا بالاتر است که رعایت برخی از این استانداردها نا خودآگاه قیمت را کمی بالا میبرد.
تیموری اضافه کرد: به طور مثال کوئید محصول رنو در برزیل تولید میشود تمام استانداردها را پاس میکند و ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، اما همان خودرو در هند زیر ۶ هزار دلار تمام میشود، چون برخی استانداردها را ندارد.
مجری: خودرویی داریم که مردم نام نویسی کرده باشند و در انتظار تحویل باشند و اگر هست برای آن چه تدبیری کرده اید؟
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تعهدات معوق تیبا در برج ۳ به صفر رسید، قبل از این که من وارد سایپا شوم تعهدات ما ۴۳ هزار و ۲۴۵ خودرو معوقه بود که جریمه میدادیم و در برج سه این معوقات به صفر رسید.
تیموری اضافه کرد: در برج سه، ۳۰ هزار خودروی تیبا عیوب پرتکرار داشت از آن تاریخ ۲۰ هزار خودرو همان خودروهای ناقصی بود که ما آنها را اصلاح کردیم و به خط تولید بردیم.
نظر شما