شناسهٔ خبر: 55652030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

امروز با تاریخ

صاحب‌خبر -

نخستین فرار شاه از کشور
سرهنگ نعمت الله نصیری (بعدا سپهبد) فرمانده وقت واحد گارد سلطنتی نامه شاه مبنی بر عزل دکتر محمد مصدق از نخست وزیری ایران را (که 3 روز پیش از آن تاریخگذاری شده بود)، ساعت 2 بامداد 16 آگوست 1953 (25 امرداد 1332) به خانه او واقع در خیابان کاخ (خیابان فلسطین جنوبی) رسانید که توسط ماموران محافظ خانه دستگیر و بازداشت شد و چند ساعت بعد، شاه پس از اطلاع از دستگیری نصیری، با بانوی خود ثریا از طریق فرودگاه کلاردشت با هواپیمای اختصاصی که خاتمی افسر نیروی هوایی (بعدا شوهر فاطمه، خواهر شاه) خلبانی آن را برعهده داشت به صورت فرار از کشور خارج شد و به بغداد رفت، زیرا که واحد گارد او خلع سلاح، و دستور احضار سرلشکر بازنشسته فضل الله زاهدی (که شاه به او حکم! نخست وزیری داده بود) و جمع دیگری داده شده بود و کار جمع آوری عکسهای شاه از ادارات دولتی هم آغاز گردیده بود. مطابق قانون اساسی وقت، پس از تایید مجلس حکم نخست وزیری باید صادر می شد و آن هم پس از کناره گیری نخست وزیر سابق و یا رای عدم اعتماد مجلس نسبت به او. بنابر این عمل شاه غیرقانونی اعلام و کودتا تلقی شده بود. اکثریت مردم آن دوره پارلمانی را منحل کرده بودند و مجلسی وجود نداشت که رئیس دولت را برکنار کند. شاه پس از امضای نامه برکناری مصدق به رامسر رفته بود تا اگر توطئه شکست بخورد بتواند از کشور فرار کند و سه روز فاصله میان نوشتن نامه و ابلاغ آن به همین سبب بود. بعدا گفته شد که عوامل کودتا (ازجمله سازمانهای اطلاعاتی لندن و واشنگتن) کاغذ «سفید امضاء» از شاه گرفته و بعدا آن را پرکرده و به نصیری جهت ابلاغ داده بودند. کودتای 28 امرداد مسیر تاریخ ایرانیان را تغییر داد و رشد سیاسی آنان را متوقف ساخت.

اعدام عاملان کودتای نوژه
خبر گزاری پارس که هنوز به «ایرنا» تغییر نام نداده بود حکم قاضی شرع شعبه اول دادگاه انقلاب درباره 15 تن عاملان کودتای نوژه را که روز پیش از آن اعدام شده بودند به روزنامه های تهران داده بود که در شماره های 25 امرداد سال 1359 خود با عکس برخی از آنان منتشر کرده بودند.در این گزارش، از این عده به عنوان یاغیان بر امام عادل و قیام علیه جمهوری اسلامی که از حمایت آمریکا و اسرائیل برخوردار بودند نام برده شده بود. گزارش نشانه می داد که این گروه از جمله کسانی بودند که 18 تیر1359 دست به یک کودتای نافرجام زده بودند که قرار بود با حملات هوایی از فرودگاه نوژه (شاهرخی سابق) آغاز شود و محاکمه آنان روزهای هجدهم تا بیستم مرداد انجام و جملگی مفسد فی الارض تشخیص داده شده و تیرباران گردیدند.
خاطرات هاشمی رفسنجانی
25 مرداد سال 1377:آقاى [محمدمهدی] شجاعى [فرد]، نماينده جهرم، تلفنى از خطبه‌هاى جمعه قدردانى‌كرد و گفت، نمايندگان مجلس ممنون‌اند كه در اين محيط پُرغوغا، راهى براى خروج از بن‌بست و تذكرى در مورد بى‌ثمرى اين غوغاسالاري و سياست‌بازى ارایه داديد، اما بعضى از محافل چپ ناراحت‌اندكه مردم توجه داده شدند، به اقدامات انحرافى. براى پوشش ضعف‌هاى دولت، روزنامه سلام، از امروز مقابله را آغاز كرده است.[آقای سعد هایل السرور]، ریيس مجلس اُردن و همراهان آمدند. از نقش من در تحسين روابط با كشورهاى عربى تشكركرد و خواهان كمك براى توسعه روابط با اردن شد و گفت، حال ملك‌حسين رو به بهبود است. در آمريكا مشغول معالجه سرطان است. سه ماه ديگر طول مى‌كشد. من به اختلاف نظر در مسايل فلسطين و حضور منافقين در اردن اشاره كردم و با اظهار علاقه به همكارى با اردن و با اشاره به سابقه‌ام با آقاي اكرم زُعيتر دیدار کردم.

درگذشت احمـد فردید
سید احمد مهینی یزدی (فردید)، زاده ۱۲۸۹ در یزد، متفکر و فیلسوف معاصر ایرانی روز ۲۵ مرداد ۱۳۷۳ در تهران درگذشت. او بعد از جنگ دوم جهانی به فرانسه و آلمان رفت تا به تحصیل فلسفه معاصر اروپایی به‌ویژه اگزیستانسیالیسم و فلسفه مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی بپردازد. او پس از بازگشت به ایران، برای تدریس به دانشگاه تهران دعوت شد. فردید در دهه پنجاه و شصت در دانشگاه تهران به طرح اندیشه هایدگر در درس‌گفتارهای خود در رشته فلسفه دانشگاه تهران پرداخت. فردید تحت تأثیر مارتین هایدگر نگاهی نقادانه یا منفی به تکنولوژی داشت. احمد فردید در دوران حیات طولانی خود هیچ اثری منتشر نکرد. به‌طوری‌که به «فیلسوف شفاهی» مشهور شد. او مایل بود مدرک مکتوبی نزد کسی نداشته باشد تا بتواند افکارش را مکرراً نفی کند. او حتی پس از شرکت در کنگره‌ها نیز گزارش مکتوبی از کارش ارائه نمی‌داد.

زادروز رضـا صادقی
رضا صادقی، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرای ایرانی روز ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ در بندرعباس زاده شد. او کار خود را از سال 1371 آغاز کرد و علاقه او به هنرمندانی همچون ناصر چشم‌آذر و بابک بیات باعث شد تا آثار او تحت تأثیر آن‌ها قرار گیرد. تاکنون از وی 9 آلبوم به نام‌های «مشکی رنگ عشقه»، «وایسا دنیا»، «یکی بود یکی نبود»، «دیگه مشکی نمی‌پوشم»، «همین»، «فقط گوش کن»، «شب بارونی»، «یعنی درد»، «زندگی کن» و چند آلبوم به صورت مشترک با دیگر هنرمندان منتشر شده است.

نظر شما