شناسهٔ خبر: 55651001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارمندان معترض یمنی: ای دشمنان ملت‌ها! حقوق ما را پرداخت کنید

کارمندان یمنی که حقوق آنها ماه‌هاست قطع شده با تجمعی گسترده در صنعاء، خواستار اجرای کامل آتش‌بس شدند و از انفعال سازمان ملل انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کارمندان دولتی بخش‌های مختلف در یمن امروز (سه شنبه) در برابر ساختمان متعلق به سازمان ملل در صنعاء با شعار « ادفعوا مرتباتنا یا أعداء الشعوب» (ای دشمنان ملت‌ها! حقوق ما را پرداخت کنید) تجمع کردند.

بر اساس گزارش وب‌سایت انصارالله، در بیانیه صادر شده در این تجمع آمده: چاپ میلیاردی ارز تقبلی باعث کاهش ارزش پول ملی و قطع پرداخت حقوق کارکنان دولت و نیز غارت این حقوق و وخامت وضعیت معیشتی شد؛ اجازه ادامه آن را نخواهیم داد.  

در این بیانیه تأکید شده، کشورهای عضو ائتلاف سعودی بدانند آنچه از آتش‌بس باقی مانده فرصت آخر برای آنهاست و اگر از آن استفاده نکنند و تمام شروطش را انجام ندهند به سختی پشیمان خواهند شد.

در این تجمع نقش «غیرانسانی» سازمان ملل و بی توجهی آن به جنبه‌های بشردوستانه و در مقدمه آن پراخت حقوق کارکنان دولتی محکوم و اعلام شد، سازمان ملل شریک ادامه رنج ۷۵ درصد از کارمندان دولتی است، رنجی که در نتیجه قطع حقوق و نقش سازمان ملل به سلاحی در دست ائتلاف متجاوز برای خفه کردن ملت یمن تبدیل شده است.

همچنین از سازمان ملل خواسته شد به نقش خود عمل کند و در راستای پرداخت این حقوق‍ها از محل درآمدهای نفت و گاز سرقت شده یمن و واریز آنها به حساب بانک‌های سعودی اقدام کند.

تجمع‌کنندگان در پایان از سازمان ملل وسازمان‌های حقوق بشری خواستند در راستای بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده تلاش کنند.

در همین ارتباط، «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل در یمن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات یمن، گفت که مذاکراتی در خصوص دستیابی به توافق آتش‌بس گسترده در یمن در جریان است.

گروندبرگ همه طرف‌های درگیر در یمن را به اتخاذ تصمیمی برای اعتمادسازی و اجتناب از بازگشت به جنگ و نیز آغاز برقراری صلح دائمی فراخواند.

وی گفت که توافق آتش‌بس گسترده برخی موارد اضافی و تضمین سازوکار شفاف و موثر برای پرداخت منظم حقوق کارکنان و مستمری‌بگیران غیرنظامی، بازگشایی جاده‌های بیشتر در تعز (جنوب غربی) و سایر استان‌ها، باز شدن مقصدهای بیشتر برای پرواز از و به فروگاه بین‌المللی صنعاء و فراهم کردن زمینه تردد منظم کشتی‌های حامل سوخت به بنادر حدیده را شامل می‌شود.

گروندبرگ همچنین هشدار داد: «شکست دستیابی به چنین توافقی به ازسرگیری درگیری‌ها و خشونت‌ها منجر شده و نتایج مخربی برای ساکنان یمن خواهد داشت.»

آتش‌بس دو‌ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۱) آغاز شد؛ اما دوازدهم خردادماه بود که فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر (یازدهم مرداد) تمدید شود.

صنعاء پس از پایان دو ماه دوم آتش‌بس اعلام کرد که در نتیجه تلاش‌های برادران در عمان، فرصت تمدید آتش‌بس فراهم شده است از‌این‌رو آتش‌بس برای سومین‌بار به مدت دو ماه دیگر تمدید شد.

انتهای پیام/م

نظر شما