شناسهٔ خبر: 55644754 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عذرخواهی اسکار از سرخ‌پوستی که 50 سال پیش جایز مارلون براندو را گرفت

آکادمی از ساچین لیتل فدر برای لحظه اسکار مارلون براندو در سال 1973 عذرخواهی کرد. موزه در ماه سپتامبر میزبان برنامه ویژه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از ورایتی، آکادمی از ساچین لیتل‌فدر برای لحظه اسکار مارلون براندو در سال ۱۹۷۳ عذرخواهی کرد. موزه در ماه سپتامبر میزبان برنامه ویژه خواهد بود.

زمانی که مارلون براندو برای بازی در نقش «ویتو کورلئونه» در فیلم «پدرخوانده» (۱۹۷۲) اثر فرانسیس فورد کاپولا برنده بهترین بازیگر مرد شد، به‌خاطر آنچه که وی تبعیض نژادی و رفتار ناعادلانه با رنگین‌پوستان عنوان کرد برای دریافت جایزه اسکارش در این مراسم حضور نیافت و ساچین لیتل‌فدر ۲۶ ساله سرخ‌پوست و از طایفه آپاچی را به نمایندگی از خود به این مراسم فرستاد. این دختر سرخ‌پوست روی صحنه رفت تا جایزه را به نمایندگی از برنادو دریافت کند. حین آن مراسم از سوی نژادپرستان حاضر در سالن با اهانت‌های شدید و بعد از مراسم هم با خشونت فیزیکی از سوی آن‌ها مواجه شد.

پنجاه سال بعد، موزه آکادمی اسکار، علاوه بر برگزاری یک برنامه و گفتگوی ویژه با عنوان «عصری با ساچین لیتل‌فدر» در ۱۷ سپتامبر، بابت رفتاری که با او شد، عذرخواهی می‌کند.

لیتل‌فدر در حال حاضر ۷۵ ساله است و با امی هما، معاون آموزشی و مشارکت عمومی در موزه آکادمی برنامه‌نویسی می‌کند، بازتابی با هدف آگاهی‌بخشی ارائه خواهد داد.

لیتل فدر اولین زن بومی سرخ‌پوستی بود که در سال ۱۹۷۳ در مراسم جوایز اسکار روی صحنه ایستاد. سخنرانی معروف ۶۰ ثانیه‌ای در گالری تاریخ جوایز اسکار موزه آکادمی، «هِیل بِری» اولین سیاهپوست برنده بهترین بازیگر زن و «انگل» برنده بهترین فیلم اسکار نمایش داده می‌شود. سخنان او توجه اعتراضات «Wounded Knee»(زانوی زخمی) را در سال ۱۹۷۳ در داکوتای جنوبی جلب کرد و منجر به تحریم، حمله، آزار و تبعیض حرفه‌ای او در ۵۰ سال گذشته شد.

ژاکلین استوارت، کارگردان و رئیس موزه آکادمی اسکار، گفت: «ما خوشحال و مفتخریم که ساچین لطف کرده با موزه و آکادمی همکاری کند تا تجربیات تلاش خود را در جوایز اسکار سال ۱۹۷۳ بازتاب دهد.

در این مراسم، آکادمی نامه عذرخواهی که دیوید روبین، رئیس سابق اسکار در ماه ژوئن فرستاده بود را قرائت خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما