شناسهٔ خبر: 55639299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

احتمال احیای برجام ترمز دلار و طلا را کشید

اشاره: بازارهای مالی ازجمله طلا و سکه، تحت تأثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار دارند. قیمت دلار که چند ماه در محدوده 30 تا 32 هزار تومان در نوسان بود روز گذشته به کانال ۲۹ هزار تومان وارد شد. افزایش امیدواری معامله‌گران به احیای برجام و معاملات توافقی نرخ دلار را کاهشی کرده است. قیمت دلار روز گذشته به ۲۹, ۹۵۰ سقوط کرد. در این ارتباط روزنامه کیهان هم از شنیده‌ها در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات وین خبر داد و نوشت: از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه و نصفه به گوش می‌رسد. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه دراین‌باره گفت: «ما به صورت دقیق می‌توانیم بگوییم که در مرحله پیشرفت قرار داریم، اما این‌که بگوییم که به توافق نزدیک شدیم و این دور از گفتگوها به توافق منتهی می‌شود معطوف به برآورده شدن انتظارت به حق ایران است. حتماً زمینه برای توافق است. مشروط به این‌که خطوط قرمز ما رعایت شود و منافع اساسی کشور تأمین شود. در صورتی که چنین موضوعی محقق شود حتماً زمینه برای انجام توافق در آینده نزدیک وجود دارد. اکنون پیشرفت‌هایی نسبی حاصل‌شده است.» در پی این اظهارات قیمت سکه نیز روز گذشته به کانال 13 میلیون تومان عقب‌گرد کرد.

صاحب‌خبر -

بازار ارز در مدار کاهشی
‌قیمت فروش دلار دیروز در صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۸۸ تومان اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد به زیر ۳۰ هزار تومان سقوط کرد. به گزارش همشهری ‌آنلاین، روز گذشته قیمت خرید و فروش دلار تا ظهر دیروز از سوی صرافی ملی به ترتیب ۲۷ هزار و ۸۰۸ تومان و ۲۸ هزار و ۸۸ تومان اعلام شد که نسبت به‌روز یکشنبه ۱۵ تومان افزایش قیمت داشت.
قیمت خرید یورو ۲۸ هزار و ۶۷۹ تومان و قیمت فروش آن ۲۸ هزار و ۹۶۸ تومان اعلام شد که قیمت فروش آن نسبت به‌روز یکشنبه تغییر قیمتی نداشته است. کانون صرافان ایرانیان میانگین قیمت خرید هر دلار را ۲۸ هزار و ۷۶۳ تومان و میانگین قیمت فروش آن را ۲۹ هزار و ۹۱ تومان در صرافی‌ها اعلام کرد. میانگین قیمت خرید و فروش یورو نیز از سوی این کانون در صرافی‌ها به ترتیب ۳۰ هزار و ۲۵۴ و ۳۰ هزار و ۶۳۶ تومان اعلام شد. در معاملات توافقی بازار آزاد قیمت دلار دیروز در «کانال سامانه اطلاع‌رسانی ارز توافقی تهران» ۲۸ هزار و ۹۸۸ تومان اعلام شد. همچنین تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه دیروز نرخ دلار در بازار متشکل ارز ۲۷ هزار و ۹۶۰ تومان و نرخ یورو ۲۸ هزار و ۸۲۴ تومان بود.
کاهش قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) دیروز به ۱۳ میلیون و ۹۷۱ هزار تومان رسید. روز گذشته ساعت ۱۴ قیمت هر قطعه سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید (امامی) به ۱۳ میلیون و ۹۷۱ هزار تومان رسید که ۲۵۹ هزار تومان کاهش قیمت داشت.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان معامله شد که ۴۵۶ هزار تومان ارزان‌تر شد. نیم‌سکه بهار آزادی نیز در قیمت ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان شد که قیمت آن ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشت. ربع‌سکه بهار آزادی نیز به قیمت ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید که ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شد. همچنین هر سکه گرمی نیز به قیمت ۳ میلیون تومان معامله شد که قیمت آن ۳۲ هزار تومان کاهش یافت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک‌میلیون و ۳۰۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. قیمت جهانی هر اونس طلا نیز ۱۷۸۲ دلار اعلام شد.

تاثیر برجام بر بازار
به گزارش تجارت نیوز، قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته روندی کاهشی داشته. اما برخلاف آن، اونس جهانی در حال افزایش است. درحالی‌که در هفته گذشته، نرخ طلا در بازارهای جهانی، حدود ۲۸ دلار رشد کرده، قیمت سکه امامی در سه روز گذشته حدود ۷۰۰ هزار تومان ریزش داشته است. میثم راد پور، کارشناس بازارهای مالی دلیل کاهش قیمت طلا در ایران را کاهش قیمت دلار و افزایش امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام می‌داند. او در مورد اینکه آیا این روزها وقت مناسبی برای ورود به بازار طلا و سکه و سرمایه‌گذاری هست یا خیر به تجارت نیوز می‌گوید: اقدام به سرمایه‌گذاری بستگی به نرخ ارز تهران و اونس جهانی دارد. راد پور گفت: این کاهش قیمت به دلیل ریزش قیمت دلار و همچنین امیدواری بازار به نتایج مذاکرات وین است. می‌توان گفت اونس جهانی در حال حاضر اثر جزئی بر قیمت‌ها دارد و قیمت طلا و سکه ارتباط چندانی با اونس جهانی ندارد. او افزود: برجام می‌تواند بازار دلار را تحت تأثیر قرار دهد. البته در حالت عادی، اونس جهانی نیز بر قیمت طلا و سکه تأثیر می‌گذارد. این دو عامل در کنار هم مشخص‌کننده قیمت طلا و سکه در کشور هستند. این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: اگر توافق جدید برجام، مانند توافق سال 94 باشد، درآمد نفتی کشور افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه مقدار زیادی ارز وارد کشور می‌شود. این اتفاق بر تمام قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

نظر شما