شناسهٔ خبر: 55629432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا از چه ترفندهای رسانه‌ای برای توجیه اقدامات خود بهره می‌برد؟/ مروری بر نقش شبکه‌های برون مرزی در مذاکرات

طرف‌های غربی با استفاده از ساز و کارهای گسترده رسانه‌ای خود که تا حد زیادی همسو با مواضع رسمی کشورهای حاضر در مذاکرات است، به راحتی سیاست‌های نادرست خود را توجیه کرده و حتی آن‌ها را در چشمان افکار عمومی موجه جلوه می‌دهند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون: همزمان با اوج گیری رایزنی‌های دیپلماتیک در چهارچوب مذاکرات هسته‌ای، گمانه زنی‌های مختلفی در مورد سرنوشت نهایی این مذاکرات، از سوی ناظران و تحلیلگران حوزه سیاست خارجی و همچنین افکار عمومی به گوش می‌رسد. در این راستا، برخی نسبت به حصول توافق و احیای برجام خوش‌بین هستند و عده‌ای دیگر معتقدند که نمی‌توان چندان به احیای برجام خوش بین بود.

در این میان، عده‌ای نیز شانس احیای برجام و یا به نتیجه نرسیدن مذاکرات را برابر می‌دانند. با این همه، باید توجه داشت که در شرایط کنونی، پاره‌ای از مسائل عملا موجب شده‌اند تا دستیابی به یک توافق در چهارچوب مذاکرات اتمی وین، روندی چالشی و نه چندان هموار داشته باشد. در این راستا، یکی از مهمترین موانع دستیابی به یک توافق در قالب مذاکرات اتمی وین، درخواست‌های زیاده‌خواهانه دولت آمریکا و همچنین کشورهای اروپایی است.

مساله‌ای که به کرات از سوی مقام‌های مسئول کشورمان به ویژه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران مورد اشاره قرار گرفته است و وی در موقعیت‌های مختلف تاکید کرده که اگر واشنگتن، واقع بینی سیاسی پیشه کند و دست از طرح درخواست‌های زیاده خواهانه بردارد، حصول یک توافق، کاملا شدنی و در دسترس است.

در این چهارچوب، یکی از مهمترین موانعی که بویژه به تازگی در چهارچوب مذاکرات اتمی وین مانع از دستیابی به توافق نهایی شده، اصرار دولت آمریکا بر خارج نکردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور است. مساله‌ای که عملا به زعم برخی ناظران و تحلیلگران، مذاکرات وین را به نقطه بن بست کشانده است.

جدای از این‌ها واشنگتن تاکید زیادی بر حراست از ساختار تحریم‌های کاتسا علیه ایران دارد. تحریم‌هایی که در نوع خود به سیاهچاله تحریم‌ها علیه ایران شهرت دارند و می‌توانند حتی در صورت احیای توافق برجام، مشکلات و چالش های قابل توجهی را برای کشورمان ایجاد کنند و عملا رویه‌های غیرقانونی و نادرست واشینگتن علیه ایران در عصر پسابرجام (بویژه در دوره ترامپ) را تکرار کنند.

با این همه، اینطور به نظر می‌رسد که طرف‌های غربی با استفاده از ساز و کارهای گسترده رسانه‌ای خود که تا حد زیادی همسو با مواضع رسمی کشورهای حاضر در مذاکرات است، به راحتی سیاست‌های نادرست خود را توجیه کرده و حتی آن‌ها را در چشمان افکار عمومی موجه جلوه می‌دهند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مواضع خود، صرفا به اظهار نظرهای رسمی مقام‌های دستگاه سیاست خارجی و مجاری رسمی‌اش اکتفا کرده که این رویکرد، تا حد زیادی توان مقابله با هیاهوهای رسانه‌ای غرب علیه کشورمان را ندارد.

 

 

چه راهکارهایی برای پوشش رسانه‌ای مذاکرات می‌توان بکار گرفت؟

در این چهارچوب، به نظر می‌رسد شبکه انگلیسی زبان «پرس تی وی» به عنوان یک شبکه برون مرزی موثر ایرانی می‌تواند فضای بسیار مساعدی جهت کنشگری در راستای منافع ملی کشورمان داشته باشد. در این راستا، این شبکه می‌تواند کارزار رسانه‌ای قابل توجهی را با محوریت تاکید بر این مساله که اساسا مانع تراشی‌های آمریکا در مسیر مذاکرات اتمی وین، از هیچ پشتوانه‌ای برخوردار نیستند به راه بیندازد و از این طریق، به استیفای منافع ملی کشورمان کمک قابل توجهی کند. به طور خاص، در مساله گنجاندن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا، اساسا این اقدام واشنگتن حتی بر اساس قوانین داخلی این کشور نیز حرکتی غیرقانونی بوده است.

مسأله‌ای که کم و بیش از سوی برخی تحلیلگران و اندیشکده‌های آمریکایی نیز مورد اشاره قرار گرفته است. بر اساس قوانین داخلی آمریکا، این کشور نمی‌تواند هیچ سازمان رسمی دولتی را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار دهد و اگر با یک نهاد دولتی خاص مشکل دارد، باید آن را در قالب مذاکرات دو جانبه خود با کشوری که نهاد مذکور در آن به فعالیت می‌پردازد مطرح، و مشکلات خود را به صورت رو در رو با کشور و نهاد مذکور حل کند (لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا بواسطه لایحه ضدتروریسم و مجازات مرگ موثر که در سال 1996 در این کشور تصویب شد، ایجاد شد).

به همین دلیل است که از 73 سازمان و نهادی که در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا هستند، 72 مورد غیردولتی، و تنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک ارگان و نهاد دولتی است که به دلیل لج بازی و خصومت ورزی‌های دولت ترامپ علیه ایران، در لیست مذکور قرار دارد. از این رو، شبکه‌ای نظیر «پرس تی وی» به واسطه برگزاری مناظره‌ها و اطلاع‌رسانی به اشکال مختلف می‌تواند نقشی موثر در روشن کردن این نکته برای افکار عمومی بین المللی بازی کند که اساسا اقدام اولیه دولت آمریکا در گنجاندن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خود، از هیچ بنیان حقوقی بر اساس قوانین موضوعه خود آمریکا برخوردار نبوده است که اکنون حذف این سازمان از لیست مذکور بخواهد به مثابه چالشی از سوی واشنگتن درمسیر حصول یک توافق در قالب مذاکرات اتمی وین ارزیابی شود.

در واقع «پرس تی وی» با کنش ورزی‌های موثر و هدفمند خود، می‌تواند هم از منافع ملی کشورمان حمایت کند و هم سست بودن بنیان استدلال‌های طرف آمریکایی که مدام به مانع تراشی در جریان مذاکرات وین می‌پردازد را در چشم افکار عمومی بین المللی برجسته سازد.

انتهای پیام/

نظر شما