شناسهٔ خبر: 55609328 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

راهکارهای طبیعی و ساده برای کنترل قند خون

صاحب‌خبر -

کنترل قند خون بسیار مهم است؛ البته کنترل و تنظیم قند خون کار ساده‌ای نیست به‌خصوص اگر سطح آن از قبل کنترل نشده باشد. بااین‌وجود خوشبختانه هنوز هم راه‌هایی است که به‌طور طبیعی بتوانید قند خود را کنترل کنید. این راه‌ها بستگی به انتخاب یک زندگی سالم دارد. برخی از روش‌های کنترل قند خون وجود دارد که شاید انجام دادن آن کمتر از ۱۵ دقیقه از شما وقت بگیرد. انجام این اقدامات درصورتی‌که مبتلابه دیابت باشید، به شما این امکان را می‌دهد که باانرژی بیشتری سلامت عمومی خود را باوجود دیابت حفظ کرده و ارتقا دهید:

 

انجام ورزش‌های قدرتی

اگرچه ورزش‌های هوازی منظم مانند پیاده‌روی برای کنترل اضافه‌وزن و چاقی در دیابتی‌ها مؤثر است، اما انجام ورزش‌های آموزش قدرت برای حفظ توده عضلانی باعث کاهش مقاومت به انسولین در دیابتی‌ها می‌شود و انجام آن‌ها دو تا سه وعده در هفته ضروری به نظر می‌رسد.

 

دوری از استرس

 استرس و دیابت رابطه مستقیم باهم دارند؛ به‌این‌ترتیب که هنگامی‌که شما تحت فشارهای فیزیکی، ذهنی و عاطفی هستید، بدن شما شروع به پمپ کردن کورتیزول و درنهایت افزایش سطح قند خون می‌کند. مدیریت استرس باید به‌طور مؤثر انجام شود و شاید برای این کار فقط به 10 دقیقه زمان نیاز باشد. استفاده از روش‌های آرام بخشی و تمرینات تنفسی، روش‌های تنفس عمیق و ... برای دور کردن استرس و کنترل قند خون مؤثر است.

 

پیاده‌روی کوتاه

فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای پایین آوردن قند خون است و تحقیقات نشان می‌دهد انجام سه وعده ۱۵ دقیقه‌ای پیاده‌روی در طی روز به‌خصوص بعد از غذا در کنترل قند خون بسیار مؤثر است.

 

مصرف سالاد در وعده شام

 انتخاب یک سالاد ساده در شب به‌عنوان وعده شام و استفاده از سبزیجات با حجم بالا و کم‌کالری، به از دست دادن وزن اضافه در دیابتی‌ها کمک می‌کند. استفاده از سرکه همراه با سالاد مفید است؛ چون طبق تحقیقات منجر به کاهش قند خون می‌شود. سرکه یک طعم‌دهنده بدون کالری است و برای کنترل وزن در هنگام مصرف سالاد بسیار مفید است.

 

داشتن یادداشت غذایی روزانه

از دست دادن حتی ۱۰ پوند وزن می‌تواند مدیریت و کنترل قند خون را بهتر کند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک یادداشت غذایی روزانه می‌تواند کنترل وزن را موفق‌تر کند. ثبت هر وعده غذایی و یادداشت موادی که مصرف کرده‌اید، شاید هر دفعه تنها دو دقیقه زمان شما را بگیرد، اما یکی از بهترین راه‌ها برای ردیابی کالری دریافتی در مبتلایان به دیابت است.

 

آماده کردن پکیج نهار

 مسلماً رفتن به رستوران و مصرف غذای فوری راهی فوری برای از بین بردن حالت گرسنگی است و البته حجم زیادی از سدیم و کالری را نیز به همراه کربوهیدرات‌های تصفیه شده وارد بدن می‌کند. در عوض به همراه داشتن یک پکیج نهار سالم همراه با محصولات تازه و غلات سبوس‌دار می‌تواند مدیریت قند خون را در مبتلایان به دیابت بسیار راحت‌تر کند.

 

کنترل مداوم قند خون

مبتلایان به دیابت نوع دو باید قند خون خود را حداقل یک‌بار در روز چک کنند. بهترین زمان برای این کار در صبح و یا زمانی است که از خواب بر خواسته‌اید. شما می‌توانید در مورد این‌که آیا باید قبل و بعد از غذا نیز تست قند خون را انجام دهید یا نه با پزشک خود مشورت کنید.

نظر شما