شناسهٔ خبر: 55596890 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد:

مرحوم برادران در فعالیت‌های علمی صبر بسیار داشت

پروانه سعادت

یک استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرحوم برادران رفیعی صبر بسیاری در فعالیت‌های علمی و مدارای زیادی با مشکلات داشت و آن را آرام‌آرام دور می‌زد و از مسیری دیگری کارش را انجام می‌داد.

صاحب‌خبر -

محمدجعفر یاحقی امروز، ۲۲ مرداد ماه، در مراسم نکوداشت مرحوم دکتر علی‌محمد برادران رفیعی، رئیس اسبق دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد که در مرکز آثار مفاخر و اسناد این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: با دکتر برادران در مقاطع مختلف ارتباط داشته‌ام. ابتدا به عنوان شاگرد، بعد به عنوان همکار و بعدتر به عنوان همدل و همیار در آستان قدس رضوی.

وی اظهار کرد: او در دهه ۴۰ و زمانی که من تازه‌وارد دوره کارشناسی بودم، به عنوان استاد در دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد تدریس می‌کرد. آن زمان درسی پنج واحدی به نام فلسفه علوم ارائه می‌شد که دارای ۲ بخش بود؛ بخشی روان‌شناسی و بخشی جامعه‌شناسی که مدیریت بخش روان‌شناسی را شادروان دکتر برادران بر عهده داشت.

یاحقی با اشاره به حضور ۲۵۰ دانشجو در کلاس‌های مرحوم برادران رفیعی بیان کرد: دکتر برادران با چنان تامل و حوصله‌ای کلاس را اداره می‌کرد که تحسین همگان را برمی‌انگیخت؛ یعنی با مدارا و ملایمت دانشجویان سرکش آن دوران خاص دانشکده را اداره می‌کرد و در کمال تعجب به دانشجویان اجازه صحبت و با حوصله به آن‌ها پاسخ می‌داد.

مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه از ۲ تجربه سفر متفاوت با دکتر برادران یاد کرد و گفت: این تجربه‌ها شامل سفر به جبهه و سفر به آسیای مرکزی بود. سال ۱۳۶۰ دانشجویان برنامه‌ای برای رفتن تعدادی از استادان به جبهه چیدند و با توجه به شرایط سخت و همزمانی آن با عملیات بیت‌المقدس در آن روزها که خون از در و دیوار خوزستان می‌بارید، دکتر برادران با آرامش و طمانینه‌ای در این جو حرکت کرد.

یاحقی ضمن یادآوری خاطرات سفر به آسیای مرکزی همراه دکتر برادران، به تسلیم محض بودنش در سفر و مدارا کردن وی با همه و دلگرم کردن همراهان اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه بعدا در اوایل انقلاب نتوانست از دکتر برادران استفاده کند و حیف و دریغ برای دانشگاه که از این مدیریت شایسته که بعدها وی از خودش بروز داد، نتوانست بهره ببرد.

مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه با اشاره به فعالیت‌هایی که دکتر برادران در آستان قدس انجام داد، آن‌ را بی نظیر توصیف کرد و گفت: او این فعالیت‌ها را به گونه‌ای انجام داد که هیچکس متوجه نمی‌شد و در نهایت مدارا، خضوع و خشوع این کارها را انجام می‌داد.

یاحقی با وام گرفتن تعبیری از تاریخ بیهقی با عنوان «وزیران پوشیده» اظهار کرد: دکتر برادران از جمله مشاوران پوشیده‌ای بود که تمام کارها را انجام می‌داد اما با تدبیر و سیاستی که معلوم نبود، او بوده که کارها را انجام داده است. به عنوان نمونه در تاسیس قطب خراسان‌شناسی او در پشت صحنه بود.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد نوع مدیریت و شایستگی در کار دکتر برادران را نظرگیر دانست و تصریح کرد: از سال ۱۳۴۸ که در آستان قدس با مرحوم رجایی کار می‌کردم، حرکت‌های فرهنگی آغاز شد، گ؛ البته بعدها کمی مشکل در این فعالیت‌ها ایجاد شد اما دکتر برادران این حرکت‌ها را احیا کرد و آن را به مسیر صحیح هدایت کرد.

وی ادامه داد: اگر بگویم دکتر برادران در تالیف کتاب‌هایی که در آستان قدس چاپ شده، شریک است، مبالغه نیست زیرا چاپ کتاب‌ها با حمایت و پشتیبانی او صورت می‌گرفت. بنابراین نگران کمی تعداد کتاب‌های چاپ شده به نام دکتر برادران نباشید. در واقع در انتشار تمام کتاب‌های آستان قدس رضوی دکتر برادران شریک است. هر حرکت فرهنگی صورت گرفته در موسسات مختلف آموزشی، پژوهشی، هنری و کتابخانه را مدیون دکتر برادران هستیم. این کاری است که از کمتر کسی ساخته است.

یاحقی با اشاره به صفت آهستگی در دکتر برادران بیان کرد: آهستگی به معنای موقر، متین و دل‌آگاه و آشنا به رموز کار و کسی که آهسته کار می‌کند اما محکم و استوار قدم برمی‌دارد، است.  

وی همچنین با اشاره به صفت خدوم، دکتر برادران را تجسم این صفت دانست و گفت: خدوم یعنی بسیار خدمت‌کننده، خدمت بی‌چشم‌داشت، همیشگی و مستمر که این خدمت‌ها در تاریخ آستان قدس و در تاریخ مملکت خواهد ماند. وی بسیاری از کارها را ولایت می‌کرد و مصداق این ضرب‌المثل است که «الدَّالُّ عَلَی الْخَیْرِ کَفَاعِلِهِ». در واقع هر کار خیری که در آستان قدس در این مسیر صورت گرفته، فاعلش دکتر برادران است؛ به ویژه در انتشارات و موسسه چاپ و نشر.  توصیفی از تاریخ بیهقی با این مضمون که «وی مردی آهسته، ادیب و فاضل و معاملت‌دان با چندین خصال ستوده» بود، بر قامت دکتر برادران زیبنده است.

انتهای پیام

نظر شما