مهلت دولت برای جاماندگان سهام عدالت
فارس| سهام عدالت به عنوان یکی از طرحهای ملی در دهه ۸۰ اجرایی شد و در سالهای گذشته با واریز سود سهامداران به حساب آنها، توانست شیرینی این موضوع را برای افرادی که دارای این سهام هستند، به همراه داشته باشد. اما بیتدبیری دولت دوازدهم در مساله آزادسازی سهام عدالت سبب نزول ارزش این سهام شد و در حال حاضر ارزش این سهام در بازار سرمایه به کمترین میزان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در شرایط فعلی یکی از مهمترین موضوعات به مساله جاماندگان سهام عدالت باز میگردد. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره میگوید: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تاکنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آنها اختصاص پیدا کند. وی ادامه داد: بخش دوم از بازماندگان کسانی از دهکهای بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آنها اختصاص پیدا نکرده است و همین طور بر اساس اولویت این طرح به جلو میرود. نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کسانی که از سهام عدالت جا ماندهاند، به آنها اختصاص یابد. محمد خزایی کوهپر، دبیرکل کانون شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت در زمینه شناسایی افراد جامانده میگوید: شناسایی جاماندگان سهام عدالت از طریق سامانهها و سازمانهای مربوطه انجام میشود و نیازی به مراجعه مردم و هزینه کرد آنها نیست، خود وزارت رفاه از طریق سامانهها این کار را انجام میدهد. در خبر دیگری که از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده، دولت طبق قانون بودجه سال جاری، مکلف شده است، به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط، سهام عدالت واگذار کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان خرداد سال جاری، افراد دارای شرایط را تعیین میکند. وحید دستجری، کارشناس بازار سرمایه، درباره مزیتهای سهام عدالت و گسترش افرادی که دارای این سبد دارایی هستند، میگوید: واگذاری سهام عدالت میتواند در راستای اقتصاد مقاومتی و مردم نهاد کردن اقتصاد باشد. وی ادامه داد: البته باید از رفتارهای سلیقهای در خصوص این سهام جلوگیری کرد. این رفتارها مانند آزادسازی بدون مطالعه در سال ۹۹ ضربات سنگینی را برای سهامداران و شرکتها به همراه داشت. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با گسترش سهام عدالت، افرادی که دارای این سهام هستند میتوانند در مجامع شرکتها حضور داشته و در بحثهای مدیریتی این شرکتها نیز سهیم شوند. به این ترتیب افراد بیشتری بر این شرکتها نظارت کرده و دست دولت نیز از بنگاه داری کوتاه میشود.
با عرضه خودرو در بورس قرعهکشی حذف میشود؟
باشگاهخبرنگاران| محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در بیست و یک تیر در توئیتی نوشت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد. بنابر این مقرر شد برخی کلاسهای خودرویی با هماهنگی وزارت صمت بهطور کامل در بورس کالا عرضه شوند. آغاز کلاف ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا به اینجا باز میگردد؛ که اولین خودروی پذیرشی شاهین بود که بنا شد حداقل ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرد و اکنون این محصول در انتظار عرضه است. ۲۲ اردیبهشت حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در نامهای با عنوان درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود. اما بعد از گذشت ۶ روز از این نامه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. در نخستین روز از عرضه خودروی کارا در بورس کالا، ۱۰۳ دستگاه از این خودرو شامل ۵۸ دستگاه کارا دو کابین و ۴۵ دستگاه کارا تک کابین در تالار خودرو بورس معامله شد. از این حجم ۵۵ دستگاه در تالار معاملات و ۴۸ دستگاه در سیستم معاملات مچینگ داد و ستد شد. ۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد. رسول علیمحمدی فعال در بورس کالا گفت: برای اینکه عرضه خودرو در بورس کالا تداوم پیدا کند باید تمام عرضه خودرو، در بورس کالا انجام گیرد تا بتوان بررسی درستی از نحوه عرضه انجام داد. اگر عرضهها ناقص باشد و تنها خودروهای خاصی در بورس کالا عرضه شوند، قطعا به عنوان یک سیاست شکست خورده از این طرح یاد خواهد شد. در کل نباید استثنای برای عرضه در بورس کالا در نظر گرفته شود. فعالان صنعت خودرو و بورس کالا معتقدند؛ اگر این عرضهها به صورت اصولی درست و رعایت تمام نکات انجام گیرد بخشی از مشکل صنعت خودرو که مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع میشود. مهدی بیاتمنش کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اگر بنابر عرضه کامل و صفر تا صد انواع خودرو در بورس کالا باشد موافق این طرح هستم در غیر این صورت اگر بنا بر استفاده ابزاری از بورس کالا برای فروش محصولات لوکس و خودروهایی که بعضا قیمت غیر منصفانه و گرانقیمت دارند، است بهشدت با آن مخالفم. چرا که در غیر این صورت گرهای از مشکلات مردم باز نمیشود. طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک کالا و عدم نیاز به قرعهکشی، در یک بازه زمانی شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود که این مورد میتواند با عرضه در بورس کالا رقم خورد.
نظر شما