شناسهٔ خبر: 55568476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با صدور بیانیه‌ای؛

«گوترش» خواستار برقراری منطقه امن اطراف نیروگاه «زاپرویژیا» شد

دبیرکل سازمان ملل امروز در بیانیه‌ای خواستار برقراری منطقه امن اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپرویژیا» شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل امروز پنجشنبه از طرفین جنگ در اوکراین درخواست کرد تا در خصوص ایجاد یک «منطقه امن» در اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» توافق کنند.

دبیرکل سازمان ملل در این باره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این تاسیسات نباید به عنوان بخشی از عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. بلکه، باید یک توافق فوری در سطح فنی بر سر یک محیط غیرنظامی شده جهت تامین امنیت منطقه به دست آید. صحبتی درباره استقرار نیرو‌های حافظ صلح در نیروگاه اتمی زاپوریژیا مطرح نیست.

وی در ادامه اضافه کرد که از ارتش روسیه و اوکراین می‌خوهد تا هر چه سریع‌تر تمام تنش‌ها نزدیی نیروگاه هسته‌ای مذکور را متوقف کرده و تجهیزات و پرسنل نظامی شان را از آنجا عقب ببرند.

رسانه‌ها ساعاتی پیش اعلام کردند که ارتش اوکراین بار دیگر به سمت نیروگاه اتمی «زاپروژیا» (Zaporozhye) شلیک کرده است.

یکی از اعضای شورای اصلی اداره منطقه با انتشار ویدئویی در این خصوص گفت که تلفات جانی در این حمله گزارش نشده است.

روسیه در پی وقوع این حادثه، گلوله باران نیروگاه زاپروژیا توسط کی یف را «تروریسم هسته ای» توصیف و آن را محکوم کرد.

دولت روسیه چندی پیش از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد تا درباره حمله نیرو‌های اوکراینی به نیروگاه اتمی «زاپروژیا» و پیامد‌های ویرانگرِ احتمالی آن، نشست اضطراری تشکیل دهد.

به گفته یک منبع آگاه در هیئت دولت روسیه در سازمان‌های بین المللی، مسکو خواستار تشکیل این جلسه در روز ۱۱ آگوست (امروز پنجشنبه) شده بود.

خبرگزاری «تاس» در این باره اعلام کرد که بنا بر اطلاعاتی که به این خبرگزاری رسیده، روسیه همچنین خواستار مشارکت «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شده تا درباره این موضوع گزارشی تهیه کند.

در روز‌های اخیر رسانه‌ها و مقامات روسیه بار‌ها اعلام کردند که نیرو‌های اوکراینی حملات توپخانه‌ای به نیروگاه اتمی منطقه زاپروژیا را افزایش داده و این مسئله احتمال آتش سوزی و انفجار این نیروگاه را افزایش داده است.

نظر شما