شناسهٔ خبر: 55563565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سینمای مستند بی سرپرست مانده است

مهر نوشت: سیدمهدی دزفولی معاون جریان‌سازی مرکز مستند سفیرفیلم به تشریح برنامه هفته فیلم سفیر پرداخت.

صاحب‌خبر -

سیدمهدی دزفولی معاون جریان‌سازی مرکز مستند سفیرفیلم درباره هفته فیلم سفیر که به مناسبت اکران پنج مستند منتشر نشده و تازه تولید شده سفیرفیلم از ۲۲ تا ۲۶ مرداد امسال در حوزه هنری، سالن استاد مهرداد اوستا برگزار می‌شود، گفت: هفته فیلم سفیر، اولین بار است که برگزار می‌شود، هدف از آن اکران محدود مستندهایی از سفیرفیلم است که به تازگی به اتمام رسیده‌اند و هنوز رونمایی و انتشار رسمی نیافته‌اند. از همین رو قرار است برای اعضای باشگاه مخاطبان سفیرفیلم و کارشناسان حوزه مستند اکران شود و در واقع مراسمی نیمه عمومی محسوب می‌شود. هدف از این کار هم در واقع ارتباط گیری دو طرفه میان تولید کنندگان آثار مستند در سفیرفیلم با مخاطبان خود است و اینکه علاقمندان به مستندها عضو باشگاه مخاطبان سفیرفیلم شوند، بتوانند از این طریق مستندهای جدید این مرکز مستندسازی را ببینند و ارتباط خوبی میان تولید کنندگان آثار مستند و علاقمندان به این محصولات برقرار شود.

وی مطرح کرد: ما دو مستند با موضوع انقلاب جنسی در غرب داریم، یک مستند با موضوع ورزشی و دو مستند هم با موضوع عدالت خواهی. در مجموع پنج مستند داریم که زمان هر مستند هم حدوداً بین چهل دقیقه تا پنجاه و پنج دقیقه است.

دزفولی با اشاره به حضور کارشناسان در این مراسم توضیح داد: ما از چهره‌های مرتبط با هر کدام از این موضوعات دعوت کرده‌ایم تا به این اکران‌ها بیایند و نظرات خود را بگویند. مثلاً برای موضوعات انقلاب جنسی خدمت آقای لاور هستیم و برای موضوعات عدالت خواهی احتمالاً در خدمت آقای امین سلیمی و یکی دیگر از دوستان خواهیم بود. ضمن اینکه هدف ما این است که این برنامه را هر سال در تابستان داشته باشیم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش بیان کرد: مستند در ایران متاسفانه با کم مهری مواجه است و خیلی به آن بها داده نمی‌شود. چند سالی هم هست که دیگر برای مستندها رونمایی هم گرفته نمی‌شود، مستقیماً مستندها به پخش تلویزیونی می رسند، پخش می‌شوند و تمام! گویی قرار نیست مخاطبان مستند حرف‌های خود را بزنند، تولید کنندگان هم حرف‌های آن را بشنوند و برای مستندها اتفاقات مهمی رخ دهد! هدف ما این است که برای مستندها ارزش بیشتری قائل شویم و کاری کنیم که درباره مستندها حرف زده شود، خطای آنها کم شود، با سلیقه و نظر مخاطبان هماهنگ‌تر باشد، تولیدکنندگان نیز بتوانند مستقیماً با مخاطبیان خود حرف بزنند و این ارتباطات جدی تر و عمیق‌تر شود. سینمای مستند سینمای مهم و اصیلی است و ظرفیت‌های زیادی دارد که متاسفانه بالفعل نمی‌شود و گویا بی سرپرست مانده است! اینکه این سینمای مستند جدی گرفته شود و ظرفیت‌های آن شناخته شود بسیار مهم است.

۵۷۵۷

نظر شما