شناسهٔ خبر: 55552424 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بانک ژن گیاهان دارویی در خراسان جنوبی ایجاد شود

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۸۰۰ نوع گیاه دارویی در سطح استان، گفت: درخواست داریم بانک ژن گیاهان دارویی در استان با حمایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جعفری روز چهارشنبه در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان خراسان جنوبی که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی در حوزه گیاهان دارویی دارد که باید مورد توجه واقع شود.

وی با تاکید بر اینکه آینده دامپروری استان به گیاهان شورپسند وابسته است، اظهار داشت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد که نژاد این منطقه خالص است و باید برای این ژن اقدامی صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: اقدامات خوبی در حوزه دامی استان انجام شده اما در زمینه گیاهان هالوفیت باید توجه ویژه شود.

وی بیان کرد: درخصوص‌ محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک، عناب و زعفران باید کلکسیونی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ایجاد و از ارقام مختلف برای ترویج استفاده شود.

جعفری عنوان کرد: آزمایشگاه کشت بافت استان دارای یکسری تجهیزات و امکانات است، اما هنوز نیاز به برخی تجهیزات و حمایت در این زمینه داریم که با تجمیع نیروهای متخصص باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی یادآور شد: با دانشگاه بیرجند در این خصوص وارد مذاکره شده‌ایم تا با کنار هم قرار دادن امکانات و تجهیزات از آزمایشگاه کشت بافت برخوردار شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به جمعیت ۳۷ هزار نفری شتر در استان گفت: هاب شتر و آزمایشگاه تخصصی در استان ایجاد شده و تا دهه فجر امسال این آزمایشگاه تجهیز می‌شود.

وی خواستار راه‌اندازی هنرستان شبانه‌روزی کشاورزی شد و تاکید کرد: همچنین استقرار دبیرخانه دائمی زرشک، زعفران و عناب در مجموعه استان و جهاد کشاورزی استان از دیگر انتظارات استان است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش محمدیه شهرستان خوسف نیز در این نشست به مدت دو سال دیگر ابقا شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز برای بازدید از چند طرح علمی، تحقیقاتی و شرکت در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به خراسان جنوبی سفر کرد.

نظر شما