شناسهٔ خبر: 55545472 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره خیام/ واکنش ایران به ادعای جاسوسی بودن ماهواره خیام

صاحب‌خبر -
واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره خیام/ واکنش ایران به ادعای جاسوسی بودن ماهواره خیام
خبرگزاری آریا- یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به پرتاب ماهواره ایرانی خیام که با موشک سایوز روسیه از پایگاه بایکونور قزاقستان صورت گرفت، واکنش نشان داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایالات متحده از اقدام روسیه در پرتاب «یک ماهواره با قابلیت چشمگیر جاسوسی از جانب ایران آگاه است»
وی گفته که تعمیق اتحاد روسیه با ایران چیزی است که کل جهان باید آن را ببینند و آن را بعنوان یک تهدید عمیق در نظر بگیرند.
پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر روسی سایوز از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان در ساعت 10 و 22 دقیقه به وقت تهران طی روز سه شنبه (18 مرداد ماه 1401) با موفقیت انجام شد و هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار 500 کیلومتر است.
لحظاتی پس از پرتاب، اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران (پایگاه فضایی ماهدشت) دریافت شد.

واکنش ایران به ادعای جاسوسی بودن ماهواره خیام
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ادعاهایی در خصوص ماهواره خیام از جمله اینکه کاربرد جاسوسی دارد کاملاً کودکانه محسوب می‌شود.
حسن سالاریه در اولین نشست خبری ماهواره خیام که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در پایگاه فضایی ماهدشت برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره برخی بازتاب های خارجی در خصوص ماهواره خیام افزود : اینکه گفته شده است این ماهواره کاربردی جاسوسی دارد امری بسیار کودکانه است و ماهواره خیام با این هیبت و قد و قواره مگر می شود کاربرد جاسوسی داشته باشد ؟
وی گفت : ماهواره خیام کاملاً بر اساس رفع نیازهای داخلی کشور سفارش داده شده است و در حوزه های مختلف مدیریت بحران و مسائل شهری و معادن و کشاورزی کاربرد دارد.
وی گفت: ما داده های این ماهواره را بر اساس تعرفه رقابتی و استاندارد به شرکت های دانش بنیان می دهیم .
وی افزود : ادعاهای دیگری مطرح شده بود که ماهواره خیام در جنگ اوکراین و روسیه کاربرد دارد در حالی که این حرف ها ، مسخره است.
سالاریه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همچنان با روسیه و یا کشورهای دیگری برای ساخت ماهواره مذاکره خواهید کرد؟ گفت : برنامه فضایی کشور 10 سال است و ما از همکاری همه شرکت های معتبر بین‌المللی و همچنین روسی استفاده می‌کنیم و اگر بخواهیم با کشورهای صاحب صنعت فضایی از جمله روسیه مذاکراتی داشته باشیم تمرکز ما در بحث زیرساخت است و یا در حوزه هایی که بخش خصوصی ما در بحث بومی‌سازی عقب است.­

از داده‌های خیام چه استفاده خواهد شد؟
سخنگوی دولت، نوشت: با پرتاب ماهواره خیام، فضا در تسخیر دانش ایرانی است.
علی بهادری جهرمی در صفحه شخصی خود با عنوان «فضا در تسخیر دانش ایرانی» نوشت: «ماهواره خیام با دقت تصویربرداری یک متر با همکاری روسیه به فضا پرتاب شد.
از داده‌های خیام در ارتقاء بهره‌وری کشاورزی، رصد منابع آبی، مدیریت مخاطرات طبیعی، مقابله با جنگل‌خواری، پایش معادن و اکتشافات معدنی و حراست از مرزهای کشور استفاده خواهد شد.»

چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟
ماهواره ایرانی خیام ساعت 10 و 22 دقیقه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. یکی از سوالاتی که درباره این ماهواره مطرح است این است که چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟
ماهواره سنجشی ایرانی خیام ساعت 10 و 22 دقیقه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این ماهواره با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد.
یکی از سوالاتی که درباره این ماهواره مطرح است این است که چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟
ایران در سال گذشته با پرتاب ماهواره کاملا ایرانی «نور 2» با ماهواره‌بر بومی قاصد، در تزریق ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین موفق عمل کرد و سپس در گام بعدی تزریق ماهواره‌های تا 100 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین تا انتهای سال جاری هدف گذاری شد تا در ادامه کار، به امکان تزریق ماهواره‌های چندصد کیلوگرمی به مدار 500 کیلومتری زمین تا پایان دولت سیزدهم برسیم.
بنابراین تجربه موفق ایران، در زمینه ماهواره های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین بوده است و اکنون ماهواره خیام بیش از 500 کیلوگرم وزن دارد.
همچنین بنابر اعلام سازمان فضایی ایرانی به دلیل درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به کشور روسیه واگذار شده است. لازم به ذکر است با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند.

پرتاب ماهواره «خیام» آغاز تعامل ایران و روسیه در حوزه فضایی
مدیرکل سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکوسموس) با هیئت ایرانی حاضر در ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به ریاست عیسی زارع پور دیدار و گفتگو کرد.
دیدار یوری بوریسوف، مدیرکل سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکوسموس) با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در چارچوب بازدید نمایندگان ایران از ایستگاه فضایی بایکونور برای رصد پرتاب فضاپیمای سنجش از راه دور خیام انجام شد.
پرتاب موشک سایوز -2.1b با یک فضاپیما در ساعت 08:52 به وقت مسکو انجام شد، ماهواره با استفاده از مرحله فوقانی فرگات با موفقیت به مدار محاسبه شده پرتاب شد. این دستگاه برای نظارت و بررسی سطح زمین و برای اهداف غیرنظامی طراحی شده است.
طرفین در این دیدار خاطرنشان کردند که پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره به مدار، نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دوجانبه است و زمینه را برای گسترش و تقویت همکاری‌های دو کشور در بخش فضایی فراهم می‌کند.
یوری بوریسوف از خدمه رزمی و متخصصان صنعت موشک و فضا که در این پرتاب شرکت داشتند، تشکر کرد. او گفت: من صمیمانه از همه شما برای تلاش سختی که برای راه اندازی و پرتاب موفقیت آمیز امروز انجام دادید، تشکر می‌کنم. از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران و به نمایندگی از مردم ایران، از همه به خاطر تبدیل امروز به یک روز تاریخی در روابط دو کشور متشکرم.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز نقطه عطفی برای آغاز تعاملی جدید در حوزه فضایی بین دو کشور بود.

نظر شما