شناسهٔ خبر: 55539634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

زاویه

فارین افرز: بحران اوکراین وقوع جنگ جهانی سوم را محتمل کرده است

صاحب‌خبر -
نشریه آمریکایی «فارین افرز» در گزارشی با اشاره به درگیری کنونی میان روسیه و اوکراین و وارد شدن برخی کشورهای غربی به این جنگ، از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم خبر داد.

فارین افرز در این مقاله نوشت: از زمان آغاز جنگ اوکراین، روسیه و غرب قوانین نانوشته‌ای را برای خود تعریف کرده‌اند و اگر چه این قوانین از سوی دو طرف به صورت رسمی اعلام نشده اما خطوط قرمز واقعی به شمار می‌آید.در این قوانین نانوشته، روسیه با ارسال تسلیات سنگین و حمایت اطلاعاتی کشورهای غربی به اوکراین موافقت کرده اما با مشارکت مستقیم نیروهای غربی در میدان‌های جنگ مخالفت کرده است. اما قوانین نانوشته‌ای که غرب برای این جنگ تعیین کرده این است که کشورهای غرب با اکراه جنگ متعارف روسیه در داخل اوکراین را می‌پذیرند در حالی که به شدت به دنبال شکست مسکو در این جنگ هستند. پذیرش کشورهای غربی با استفاده روسیه از تسلیحات متعارف تا زمانی خواهد بود که این درگیری منجر به استفاده مسکو از تسلیحات کشتار جمعی نشود.تا کنون دو طرف درگیری به این قوانین نانوشته احترام گذشته‌اند که نشان از آن دارد که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خواستار گسترش دایره جنگ نیستند.

فارین افرز افزود: با وجود تمامی موارد ذکر شده، اما بروز درگیری گسترده و جنگ جهانی همچنان امکان پذیر است چون هیچگونه ساز و کار بین‌المللی برای کنترل این درگیری وجود ندارد و نقش سازمان ملل به نقشی حاشیه‌ای تبدیل شده و اتحادیه اروپا نیز به حمایت از یکی از طرف‌های درگیر پرداخته است. آمریکا نیز در جایگاهی قرار ندارد که بتواند جنگ را بر اساس شرط‌هایش متوقف کند و همین موضوع نیز درباره روسیه و اوکراین صدق می‌کند.

در این مقاله آمده است: مذاکرات میان کی‌یف و مسکو نیز در آستانه فروپاشی است و با وجود تلاش‌های مستمر برای توقف جنگ، هیچ تلاش دیپلماتیکی میان آمریکا و روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین وجود نداشته واگر تمامی رویدادهای قبلی را مورد توجه قرار بدهیم و حجم درگیری‌ها و پیچیدگی‌ها و تعداد کشورهای درگیر در این جنگ را در نظر بگیریم و فناوری‌های جدیدی که در این جنگ به کار گرفته شده، ترکیب این رویدادها خطرناک و نگران کننده به نظر می‌رسد.

فارین افرز اضافه کرد: تمایل مشترک پوتین و بایدن برای جلوگیری از گسترش جنگ اوکراین، هیچ تضمینی برای از کنترل خارج شدن این جنگ ایجاد نمی‌کند چون هر جنگی امکان خارج شدن از کنترل را دارد حتی اگر هیچ یک از طرف‌ها به عمد اقدام به تشدید اوضاع نکند یا از تسلیحات هسته‌ای استفاده نکند. در ادامه این مقاله آمده است: بعید به نظر می‌رسد که جنگ هسته‌ای در طول بحران اوکراین روی دهد اگر چه وقوع چنین جنگی با توجه به توانایی‌های روسیه و همچنین ابهام در اصول مسکو درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای امکان پذیر است.

منبع: فارس

نظر شما