شناسهٔ خبر: 55535936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار کاشان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان از تشکیل کارگروه میراث فرهنگی در فرمانداری و آغاز مرمت و احیاء بخشی از بازار کاشان خبر داد.

صاحب‌خبر -

احمد دانائی‌نیا در نخستین کارگروه میراث فرهنگی کاشان در فرمانداری با اشاره به آغاز مرمت بخشی از بازار کاشان با همکاری دستگاه‌های مرتبط 

گفت: زنگ خطر فرسودگی بازار بی نظیر کاشان سال‌ها است که به صدا درآمده و صیانت از آن باید جزو رئوس اصلی کار دستگاه‌های اجرایی و دغدغه‌مندان قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه مجموعه بازار کاشان، نماد و یادگاری از عظمت معماری و هنر اصیل مردمان این دیار است که نشانه‌های چشم نواز و روح فزای آن در حال فراموشی است افزود: بازار بزرگی که دارای صد‌ها مغازه، ده‌ها تیمچه، کاروانسرا، سرا و آب انبار بود، اکنون کم توان شده و ادامه حیات آن عزمی جدی می‌طلبد.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی شهرستان کاشان اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از تیمچه‌ها، سرا‌ها و حجره‌ها، جای خود را به چایخانه و سفره خانه داده‌اند؛ مگر یک بازار برای رفع نیاز‌های مردم و کسبه به چند چایخانه نیازمند است؟

دانائی‌نیا تصریح کرد: در چنین شرایطی، حیاط مجاور تیمچه امین الدوله که نگین با ارزشی برای معماری ایران و جهان محسوب می‌شود به محلی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده که مشاهده چنین صحنه‌هایی، ناراحت کننده است.

او با اشاره به اینکه مطالبه‌گری بیشتر مدیران عضو کارگروه میراث فرهنگی شهرستان کاشان در خصوص اجرای مصوبات کارگروه ضروری است گفت: بازار مسگر‌های کاشان که روزگاری نه چندان دور قطب تولید و صادرات محصولات مسی بوده هم اکنون فقط ۲ یا سه استاد مسگر دارد و چند صباحی دیگر صدای چکش این استادان به نام، خاموش خواهدشد.

نامناسب‌بودن تأسیسات الکتریکی بازار

عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه کاشان نامناسب‌بودن تأسیسات الکتریکی بازار را نگران کننده دانست و افزود: با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در بازار رفت‌وآمد می‌کنند و مردمی که مدیران شهری را نگاهبانان میراث شهرشان می‌دانند، توجه به ارتقاء ایمنی بازار از این حیث و به منظور رویارویی با بحران ضروری است.

دانائی‌نیا یادآور شد: استحکام‌بخشی و بازسازی مجموعه بازار تاریخی کاشان نیازمند مشارکت و هم افزایی تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها است.

او افزود: متاسفانه نبود توجه کافی به بازار موجب ایجاد آسیب‌های جدی به آن شده که در صورت تداوم کم‌توجهی‌ها، بروز خسارت‌های غیرقابل جبران، دور از انتظار نخواهد بود.  

زنگ خطر فرسودگی بازار کاشان جدی است

مدیر میراث فرهنگی شهرستان کاشان معتقد است: زنگ خطر فرسودگی بازار کاشان سال‌ها است که به صدا درآمده و هرچند اقدامات درخور توجهی برای صیانت از آن انجام شده،   اما مجموعه اقدامات در برابر حجم بازار بسیار ناچیز است.  

دانائی نیا در پایان گفت: اگر چه اقدامات ارزشمندی توسط شهرداری کاشان صورت گرفته، اما قبل از انجام هر اقدام و یا صدور مجوزی، میراث فرهنگی باید از جزئیات طرح‌ها اطلاع کامل داشته باشد و اقدامات با نقشه و جزئیات از پیش تعریف شده و از قبل تأیید شده، صورت گیرد.

انتخاب مشاور ذیصلاح میراث فرهنگی با انتخاب مشاوری ذیصلاح نسبت به تهیه طرح جامع مرمتی برای بخشی از بازار کاشان از سوی میراث فرهنگی با تأمین اعتبار نهاد‌های اجرایی برای اجرای آن، ضرورت توجه به میراث روستایی منطقه کاشان و نیز ضرورت تعامل بنیاد مسکن با میراث فرهنگی در خصوص روستا‌های واجد بافت با ارزش تاریخی و موضوع رسیدگی جدی به صخره‌های نیاسر از مباحث نخستین کارگروه میراث فرهنگی شهرستان کاشان بود که مورد بررسی قرار گرفت.  

کارگروه میراث فرهنگی به دستور و ریاست فرماندار کاشان و دبیری رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان تشکیل و نخستین نشست آن با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط در فرمانداری ویژه کاشان برگزار شد.

نظر شما