شناسهٔ خبر: 5553583 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

حفظ سقف توليد اوپک نتيجه محتمل نشست فردا

تسنیم

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در حالي که قيمت نفت طي ۶ ماه گذشته ۲۰ دلار افزايش يافته است به نظر مي رسد اعضاي اوپک در نشست فردا، جمعه همچنان براي حفظ سقف توليد اين سازمان به اجماع مي رسند

اوپک که از شوک درماني سال گذشته خود که موجب تقويت تقاضا و به حاشيه رانده شدن توليد کنندگان رقيب شده خشنود است، احتمالا، توليد خود را بدون کاهش، همچنان در سطح فعلي ادامه خواهد داد.

صد و شصت و هفتمين نشست وزراي نفت اوپک فردا جمعه در وين اتريش برگزار خواهد شد. با تثبيت قيمت نفت در حدود 65 دلار، يعني 20 دلار بالاتر از پايين ترين رقم هايي که در ماه ژانويه به ثبت رسيد، اشتهاي کمي در درون اوپک نسبت به تغيير سقف توليد يا توجه به درخواست ايران مبني بر دادن فضاي بيشتر براي بازگشت نفت اين کشور به بازار همزمان با کاهش تحريم ها وجود دارد.

يکي از اعضاي هيئت هاي شرکت کننده در نشست اوپک روز سه شنبه پس از نشست غيررسمي 4 کشور عرب که از اعضاي محوري اوپک هستند گفت: «اين اجماع در ميان کشورهاي عرب حوزه خليج فارس عضو اوپک و ديگر اعضا وجود دارد که سقف توليد را بدون تغيير حفظ کنند.»

عادل عبدالمهدي، وزير نفت عراق گفت، يک «خوش بيني و پذيرش کلي در مورد وضعيت موجود» وجود دارد. اوپک روز جمعه پس از يک سمينار 2 روزه با حضور مديران ارشد شرکت هاي بزرگ انرژي شامل بي پي، اکسون موبيل، تشکيل جلسه خواهد داد. در اين ميان، ايران تلاش دارد تا پس از تحريم هاي غرب که صادرات نفتش را به کمتر از نصف رسانده، فضا را براي بازگشت تدريجي اش به بازار باز کند.

وزير نفت ايران گفت: «اگر اعضاي اوپک مي خواهند قيمت ها در سطح فعلي باقي بماند، ما از آنها انتظار داريم که براي نفت ايران جا باز کنند.» اما وي در سمينار اوپک در وين گفت که اطمينان دارد ديگر توليد کنندگان بازگشت ايران را «هم آهنگ خواهند کرد و مورد توجه قرار خواهند داد» تا «تاثير منفي اي بر بازار نگذارد.»

هرچند زنگنه گفته که ايران در طي يک ماه بعد از لغو تحريم ها 500 هزار و در طي 6 يا 7 ماهه بعد از لغو تحريم ها تا يک ميليون بشکه در روز نفت بيشتر توليد خواهد کرد، اما بيشتر تحليلگران معتقدند ماه ها و يا حتي يک سال طول خواهد کشيد تا افزايش قابل توجهي در توليد نفت ايران اتفاق بيافتد.

تحليلگران موسسه بارکليز نوشتند: «به دليل افزايش ابهام در مورد توافق هسته اي ايران، ما فکر مي کنيم احتمالا اوپک رويکرد انتشار و رصد اوضاع را در مورد افزايش صادرات نفت ايران اتخاذ خواهد کرد.»
منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما