شناسهٔ خبر: 55534221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تأمین نیاز خانواده‌های کم‌برخوردار برنامه گروه‌های جهادی

روزنامه جوان

وقتی نام گروه‌های جهادی به گوش می‌رسد، جمعی از جوانان بسیجی و تحصیلکردگان بی‌ادعایی متصور می‌شود که با رویکرد و هدف خدمت به مردم و اجرای برنامه‌های تربیتی، فرهنگی و عمرانی به میدان آمده‌اند

صاحب‌خبر -

وقتی نام گروه‌های جهادی به گوش می‌رسد، جمعی از جوانان بسیجی و تحصیلکردگان بی‌ادعایی متصور می‌شود که با رویکرد و هدف خدمت به مردم و اجرای برنامه‌های تربیتی، فرهنگی و عمرانی به میدان آمده‌اند. حالا این گروه‌ها با برگزاری کاروان‌های زیارتی و برنامه‌های متنوع آموزشی برای دانش‌آموزان، سعی دارند تابستان خانواده‌ها را پربارتر کنند. بر همین اساس، مساجد و پایگاه‌ها به یاد همان روز‌هایی که اقشار مختلف مردمی در روز‌های آغاز جنگ تحمیلی، گرد هم جمع می‌شدند تا کمک‌های خود را به رزمندگان تقدیم کنند، شاهد صحنه‌هایی از همان همدلی و ایثار هستند. شاید اوج این همراهی‌ها همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا و بروز مشکلات معیشتی بود که گروه‌های جهادی دوباره وارد میدان شدند و اقدامات تحصین‌برانگیزی در حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده از این بیماری و نیازمندان را آغاز کردند و همچنان ادامه دارد؛ کمک‌هایی از جنس تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، تأمین هزینه‌های درمانی و اجاره‌بها، پخت و توزیع غذای گرم، آماده‌سازی و اهدای جهیزیه نوعروسان و برگزاری کاروان‌های زیارتی و صد‌ها کار دیگری که می‌تواند مرهمی بر دل دردمندان باشد. تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های محروم و تأمین نیاز‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله اقدامات مهمی است که گروه‌های جهادی در مناطق مختلف کشور در برنامه خود دارند. بر همین اساس ۶۰۰ گروه جهادی تحت حمایت دو گروه جهادی دوکوهه و شهدای بی‌نشان هستند.

گروه‌های جهادی در مناطق مختلف کشور با ارائه خدمات گوناگون در حال محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات و نیاز هموطنان کم‌برخوردار هستند. مسئول گروه جهادی دوکوهه با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در کنار خدمات‌رسانی‌های اجتماعی اعم از تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، پخت غذای گرم، تهیه نوشت‌افزار، لوازم خانگی و جهیزیه نوعروسان، اقدامات و برنامه‌های دیگری را نیز دنبال می‌کنند، می‌گوید: «رویکرد این گروه جهادی برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی است که هر هفته حدود ۱۰ جلسه کلاس توسط اعضای گروه در زمینه‌های گوناگون برگزار می‌شود.»
سیدمحسن رجبیان ادامه می‌دهد: «همه ساله برنامه‌های متنوعی به طور مستمر در فصل تابستان، اعم از کلاس‌های معرفتی، مهارتی، برنامه‌های ورزشی و اردو‌های زیارتی نیز برگزار می‌شود، البته این اقدامات در کنار کار‌هایی مثل تأمین هزینه‌های درمانی نیازمندان و تأمین لوازم خانگی است.»
به گفته این جهادگر در دوران شیوع ویروس کرونا نیز اقدامات مهمی در زمینه ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی، مباحث فرهنگی، توزیع بسته‌های معیشتی و تولید ماسک و دستکش انجام گرفته است. شاید یکی از اقدامات چشمگیر گروه جهادی دوکوهه در زمانی که کرونا بی‌محابا در کل کشور می‌تاخت، علاوه بر کمک به کادر درمان و رفع نیاز‌های مردم، همراه کردن دیگر گروه‌های جهادی در این راه باشد.
در همین رابطه رجبیان می‌گوید: «در چند سال اخیر نوع نگرش در گروه‌های جهادی تغییر کرده است، از این رو از جمله اهداف دنبال‌شده در این گروه جهادی، مبارزه با معضلات و نابهنجاری‌های اجتماعی و همچنین تربیت و پرورش نسل با گروه‌های جهادی، انقلابی و دینی است تا با آشنایی با مدیریت، مهارت‌های لازم را کسب کنند.»
وی با تأکید بر رویکرد مباحث تربیتی تصریح می‌کند: «در این گروه جهادی به برخی از خانواده‌های تحت پوشش، خدمات آموزشی و فرهنگی ارائه می‌شود، از این رو حدود ۳۵۰خانوار تحت پوشش گروه جهادی شهید حجتی هستند، البته این‌ها به جز ۲۰۰خانواده‌ای هستند که هر ماه به وضعیت آن‌ها رسیدگی و لوازم و مواد غذایی مورد نیازشان را تأمین می‌کنیم.»
۱۵۰ خانواده تحت پوشش گروه جهادی
بعد از شیوع کرونا که از اواخر سال ۱۳۹۸ شروع شد، تعداد گروه‌های جهادی به طرز چشمگیری افزایش یافت. این اتفاق سندی بر احساس تکلیف جوانان و بسیجیان این مرز و بوم است که هرگز مردم و به خصوص نیازمندان را در شرایط سخت تنها نمی‌گذارند.
در استان کردستان گروه‌هایی سربرآوردند که باید به آن‌ها لوح زرین داد؛ گروه‌هایی متشکل از جهادگرانی که سخت‌ترین کار‌ها را بر عهده گرفتند و در روزگاری که کسی جرئت نمی‌کرد به بیماران کرونایی نزدیک شود، آن‌ها مسئولیت مراقبت از آن‌ها را بر عهده داشتند.
مسئول گروه جهادی شهدای بی‌نشان با بیان اینکه این گروه جهادی با وجود انجام اقدامات چندین ساله، فعالیت رسمی خود را مبتنی بر کارگروه جهادی همزمان با شیوع ویروس کرونا آغاز کرد، می‌گوید: «در آن زمان با انجام ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی به مبارزه با ویروس منحوس کرونا همت گماشتیم، اما در ادامه تیم خود را تکمیل کردیم و از مراکز درمانی تا غسالخانه‌ها و حتی قبرستان‌ها در کنار خانواده متوفیان کرونایی بودیم.»
بهنام اصولی ادامه می‌دهد: «متأسفانه با شیوع ویروس کرونا بسیاری از سرپرستان خانواده، شغل خود را از دست داده بودند که در این راستا توزیع بسته‌های معیشتی آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.»
به گفته این جهادگر ۱۵۰ خانواده تحت پوشش گروه جهادی شهدای بی‌نشان قرار گرفته‌اند که اقداماتی نظیر پرداخت مبالغ نقدی، تأمین اجاره‌بها و لوازم‌التحریر دانش‌آموزان نیازمند، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، انجام کاروان‌های زیارتی، برگزاری اردو‌های تفریحی و ورزشی برای آن‌ها در دستور کار است.
اصولی با اشاره به توزیع بیش از ۲ هزار بسته معیشتی بیان می‌کند: «قبل از شیوع ویروس کرونا توزیع گوشت و پخت غذای گرم به نیازمندان انجام می‌گرفت، اما بعد از شیوع ویروس کرونا به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی نیز اقدام می‌کنیم.»
به گفته این جهادگر، از جمله اقدامات انجام‌گرفته در اعیاد شعبانیه، ماه مبارک رمضان و همچنین ماه محرم که در آن قرار داریم، می‌توان به توزیع بسته‌های معیشتی اشاره کرد که برخی اقدامات از جمله پخت غذای گرم و بسته‌های ویژه عید نوروز، قربان و غدیر نیز انجام شده است.
وی اهداف این گروه جهادی را لبیک به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و خدمت به مردم و سفارشات دینی عنوان می‌کند که باید همیشه خدمتگزار مردم باشند.
مسئول گروه جهادی شهدای بی‌نشان می‌گوید: «بازخورد اقدامات انجام‌گرفته در گروه‌های جهادی اعم از تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان منجر به دلگرمی مردم می‌شود و احساس می‌کنند همواره طیفی از امدادگران وجود دارند که در مواقع بحرانی همچون شیوع ویروس کرونا و سایر مشکلات در کنار نیازمندان هستند.»
وی با اشاره به برگزاری میز خدمت در محلات مختلف تأکید می‌کند: «مردم با دیدن چنین اقداماتی می‌توانند مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند. اصلی‌ترین هدف، امیدوار کردن مردم نسبت به آینده و حمایت همه‌جانبه از نیازمندان است.»

نظر شما