شناسهٔ خبر: 55531802 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تشکیل دولت جدید در عراق؛ پیش‌شرط برخی گروه‌های سیاسی برای برگزاری انتخابات زودهنگام/گزارشی از العربی الجدید

صاحب‌خبر -

شفقنا-علیرغم اعلام موافقت مشروط چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی با برگزاری انتخابات جدید در عراق اما برخی گروه‎‌‌های موجود در چهارچوب هماهنگی بر تشکیل دولت جدید برای برگزاری انتخابات زودهنگام اصرار دارند؛ موضوعی که «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر با آن مخالف است و این موضوع می‌تواند به چالشی جدید میان دو طرف منجر شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، اختلاف‌نظر آشکار میان رهبران چهارچوب هماهنگی در قبال درخواست صدر درخصوص انحلال پارلمان کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام نشانگر بروز چنددستگی در چهارچوب هماهنگی است.

چهارچوب هماهنگی پیشتر در موضع‌گیری رسمی نسبت به مطالبات صدر بر حمایت خود از برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید کرد اما در عین حال تصریح کرد که برگزاری انتخابات مستلزم اجماع ملی، تامین امنیت لازم و پیش از همه اینها، احترام به نهادهای قانونی و تعطیل نکردن فعالیت آنهاست.

با این وجود، «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون اخیرا اعلام کرده تنها در صورتی موافق انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است که پارلمان بتواند به تشکیل جلسات طبیعی خود بازگردد.

المالکی در توئیتی نوشت: : عراق کشوری با مذاهب، طیف‌ها و قومیت‌های مختلف است لذا تحمیل اراده گروهی خاص بر کشور امکانپذیر نیست و تنها در صورتی که اراده همه مردم در پارلمان منتخب باشد، آن کار صورت خواهد گرفت.

وی گفت: لذا انحلال پارلمان، تغییر نظام سیاسی و انتخابات زودهنگام تنها در صورت تشکیل جلسات طبیعی پارلمان و بررسی و تصمیم‌گیری درباره این مطالب امکانپذیر است.

در همین رابطه، یک عضو ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: اختلافات میان چهارچوب هماهنگی درباره نحوه تعامل با مرحله کنونی جدی است و این نگرانی وجود دارد که اختلافات کنونی به صف آرایی خیابانی و درگیری میان طرفداران چهارچوب هماهنگی و جریان صدر منتهی شود.

وی تاکید کرد: حیدر العبادی و عمار الحکیم و هادی العامری مخالفتی با درخواست‌های صدر ندارند و تلاش می‌کنند به راهکار میانه‌ای دست یابند اما در مقابل، قیس الخزعلی و نوری المالکی به دنبال تشدید تنش علیه جریان صدر هستند و اعتقاد دارند هرگونه عقب‌نشینی به معنای نتیجه‌بخش بودن صف آرایی خیابانی صدر خواهد بود که احتمال تکرار آن در آینده نیز افزایش خواهد یافت.

منبع یاد شده تصریح کرد:در صورتی که المالکی و الخزعلی دست به برگزاری جلسات پارلمان در ساختمان دیگری بزنند، روزهای آتی شاهد تشدید چنددستگی‌ها خواهیم بود چرا که طرفداران جریان صدر اکنون وارد دومین هفته تحصن خود در اطراف ساختمان پارلمان شده اند.

«محمد البلداوی»، نماینده فراکسیون صادقون وابسته به عصائب اهل حق تاکید کرد: چهارچوب هماهنگی به رهبری هادی العامری پس از عاشورای حسینی مذاکرات درباره تشکیل دولت جدید را ادامه خواهد داد. امری که نشانگر شرط تشکیل دولت جدید برای برگزاری انتخابات زودهنگام است.

اما «عدنان السراج»، عضو ائتلاف دولت قانون در توئیتی نوشت: برخلاف شایعات، چهارچوب هماهنگی بر مواضع خود استوار است و موافق انتخابات زودهنگام است اما با انحلال پارلمان و لغو قانون اساسی و تداوم دولت کنونی مخالف است. ما به دنبال تشکیل جلسات پارلمان برای تشکیل دولت جدید هستیم.

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر با خروج از پارلمان عراق و به راه انداختن تظاهرات خیابانی و تحصن در منطقه الخضراء و به تعطیلی کشاندن جلسات پارلمان خواستار انحلال پارلمان کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر نظام سیاسی این کشور شده است.

این گزارش را العربی الجدید ببینید.

نظر شما