شناسهٔ خبر: 55529181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مراسم شام غریبان اسرای دشت کربلا در استان مرکزی + فیلم

مردم استان مرکزی به یاد اسرای دشت کربلا مراسم سوگواری برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

همزمان با پایان قیام عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش و آغاز اسارت زنان و بچه‌های شهدای کربلا مردم استان مرکزی با برگزاری مراسم شام غریبان به یاد اسرای دشت کربلا سوگواری برگزار کردند.

بعد از ظهرعاشورا که سید و سالار شهیدان به عنوان آخرین مبارز قیام دشت کربلا مظلومانه در زمین کربلا به شهادت رسید دشمنان به خیمه‌های امام حمله کرده و زنان و کودکان را به اسارت گرفته و راه شام مرکز حکومت یزید را درپیش گرفتند.

بازماندگان واقعه کربلا همچون امام سجاد (ع)، امام چهارم شیعیان و حضرت زینب (س) که به اسارت لشکر عمر بن سعد درآمدند.

اسرا به دستور عمر بن سعد، شب یازدهم محرم در کربلا نگه داشته شدند و بعد از ظهر روز یازدهم، به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد برده شدند.

ابن زیاد، اسیران را بر روی محمل‌هایی بدون پرده و پوشش و با همراهی گروهی از جمله شمر و طارق بن مُحَفِّز به دربار یزید بن معاویه در شام فرستاد و او دست و پای برخی همچون امام سجاد (ع) را غل و زنجیر کرد.

امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) با سخنان خود در هنگام اسارت، سبب تحول روحی و پشیمانی برخی از مردم شدند.

علمایی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی و محدث نوری بر این عقیده‌اند که اسیران کربلا بعد از آزادی، به مدینه بازگشته‌اند، نه کربلا؛ اما بنابر نقل سید بن طاووس در لهوف، کاروان اسیران به کربلا بازگشتند.

<div id="video-display-embed-code_16452310"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8208575/16452310?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما