شناسهٔ خبر: 55523739 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جاولین‌های آمریکا، پشت دروازه‌های برزیل مانده‌اند

ایراندخت آذر شکیب

چندین منبع آمریکایی گفتند که درخواست ارتش برزیل برای خرید موشک‌های ضد تانک جاولین به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به دلیل نگرانی قانونگذاران آمریکایی در مورد بولسونارو، از جمله حملات وی به سیستم انتخاباتی برزیل، ماه‌هاست که در واشنگتن متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، درخواست برزیل برای خرید ۲۲۰ موشک جاولین زمانی مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا بود. وزارت امور خارجه آمریکا اواخر ۲۰۲۱ و با وجود مخالفت‌های برخی از مقام‌های آمریکایی به این درخواست برزیل روی خوش نشان داده بود.

اما این معامله محرمانه که پیشتر خبری از آن گزارش نشده بود، در میانه نگرانی‌هایی از سوی برخی از قانونگذران دموکرات بابت رویکرد ژائیر بولسونارو به سیستم انتخاباتی برزیل پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوم اکتبر ۲۰۲۲ در مسیر بلاتکلیفی قرار گرفته است.

درخواست برزیل برای دریافت این موشک‌ها به واسطه تلاش‌های دموکرات‌ها در ارسال پیامی به بولسونارو و ارتش برزیل با تاخیر روبرو شده است.

یک منبع آگاه از این معامله پیشنهادی گفت: مسیر تایید فروش این موشک‌ها در کنگره با کندی روبرو شده و به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسد و علتش هم تردیدها درباره بولسونارو است.

دولت جو بایدن،‌ رئیس جمهوری کنونی آمریکا که بابت یورش حامیان ترامپ به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ نگران است، از رویکردها و اظهارات مستبدانه بولسونارو نیز مشوش است و هیات‌هایی را به برزیل اعزام کرده تا جوانب احتیاط را در نظر بگیرند. با وجود یک سری تنش‌ها بین دولت‌های برزیل و واشنگتن، ایالات متحده همچنان آماده فروش تسلیحات به برزیل است.

انتهای پیام

نظر شما