به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از ابتکارات بانک مرکزی در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده، پرداخت وام فرزندآوری به خانوادهها است. وام فرزندآوری به خانوادههایی تعلق میگیرد که تاریخ تولد فرزند آنها از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ است. خانوادهها تا دو سال بعد از تولد فرزند میتوانند برای دریافت این وام اقدام کنند.
شرط دوم این است که نرخ باروری شهر محل تولد کودک و پدر، کمتر از۲٫۵ باشد. این دو گروه میتوانند وام فرزندآوری دریافت کنند. مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان و به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است.
دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات نیز به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است و با توجه به تنفس ۶ ماهه تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، سررسید اولین قسط ۶ ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد است.
۲ دستور بانک مرکزی برای وام فرزندآوری
بر اساس دستور اول بانکها مکلفند تا ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک و مشخص شدن ضامن، وام فرزندآوری را پرداخت کنند.
دستور دوم درباره ضامن وام است. بر اساس بخشنامه جدید، بانکها باید ابتدا متقاضی وام را اعتبارسنجی کنند و اگر متقاضی اعتبار لازم برای دریافت وام را داشت، با دریافت یک سفته یا یک ضامن یا طبق بخشنامه ضمانت وام های خرد، وام فرزندآوری و ازدواج را پرداخت کنند.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی این دستورالعمل روی سایت بانک مرکزی در دسترس است و اگر بانکی به آن عمل نکند، متخلف است و با آن برخورد میشود.
مخاطبان خبرگزاری فارس، در سامانه فارس من با ثبت پویشهایی از امتناع برخی بانک ها در پرداخت این وام به متقاضیان خبر دادهاند. در پویشی با عنوان «مقاومت بانکها در برابر قانون وام صد میلیونی فرزندآوری»، آمده است: «با توجه به صحبتهای سخنگوی دولت مبنی بر اینکه با دستور رئیسجمهور نوع وثیقهگذاری وامهای زیر 100 میلیون تومان تغییر خواهد کرد تا مردم بتوانند تسهیلات خُرد را آسان دریافت کنند و اینکه این وامها بدون ضامن خواهد بود اما با مراجعه به بانکها برای دریافت وام فرزند سوم نه تنها بدون ضامن تسهیلات را پرداخت نمی کنند بلکه ضامن هم بردهایم و قبول نکردهاند».
در پویش دیگری با عنوان «علت خطای سامانه وام فرزندآوری چیست؟»، ثبت کننده پویش خواستار رسیدگی به ایرادات فنی این سامانه شده است. در متن این پویش آمده است: «مدت زمان معرفی شعبه از طرف بانک مرکزی یا بانک عامل بیش از حد معمول زمانبر است و در شرایط فعلی نتیجهای جز نارضایتی برای قشر آسیبپذیر ندارد. سامانه اینترنتی معرفی شده مدام خطای سامانه میدهد، یعنی بانک مرکزی قدرت ایجاد صفحهای با پشتیبانی مناسب ندارد؟!».
بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژههای فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار میدهد و از مسوولان خواستار توضیح در اینباره خواهد شد.
کاربران دیگر هم در صورت تمایل میتوانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ خبرگزاری فارس با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیریهای مختلفی در اینباره خواهد داشت.
انتهای پیام/
نظر شما