شناسهٔ خبر: 55508376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استان اردبیل در عاشورا ‌، عاشورایی شد

اردبیل - ایرنا- جای جای استان اردبیل همزمان با روز عاشورا غرق در ماتم و عزا شده و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با اجتماع و عزاداری شور حسینی آفریدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، مراسم عزاداری مردم ولایی اردبیل از نخستین ساعات بامداد دوشنبه آغاز شده و مردم در دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی عزاداری می‌کنند.

در این آئین‌ها شاعران حسینی و مداحان اهل بیت (ع) به نوحه‌سرایی پرداخته و عزاداران و عاشقان امام حسین (ع) در عزای مولای خود اشک ماتم می‌ریزند.

در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، اصلاندوز، گرمی، مشگین‌شهر، نمین، نیر، سرعین، کوثر و خلخال نیز  عاشقان اهل بیت (ع) با تجمع و سینه‌زنی و زنجیرزنی در سالروز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری‌های روز عاشورا  را آغاز کردند.

مراسم شاخسی واخسی (شاه حسین و وای حسین) و شبیه‌خوانی در اکثر میادین شهر و در محوطه مساجد برگزار می‌شود و مردم به دور میدان شبیه‌خوانی حلقه می‌زنند و با دیدن صحنه‌های نمادین شهادت امام حسین (ع) و اسارت اهل بیتش اشک ماتم می‌ریزند.

روز عاشورا اوج برپایی مراسم شبیه‌خوانی در مناطق مختلف استان اردبیل است و در روستاها و میادین مختلف شهرها این مراسم برپا می‌شود.

تعزیه جناب مسلم ، تعزیه خروج امام از مدینه ، توبه حربن یزید ریاحی ، مجلس امان نامه ، وداع امام حسین ، تعزیه حربن یزید ریاحی ، تعزیه تنور خونین ، تعزیه ساربان ، تعزیه تشییع پیکر شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسعد ، تعزیه شهادت علی اکبر و تعزیه اسارت اهل بیت امام از جمله شبیه خوانی‌هایی است که در گذشته بترتیب در ایام محرم به اجرا در می‌آمد اما امروزه تنها در ایام تاسوعا ، عاشورا ، دوازدهم محرم و اربعین مراسم شبیه‌خوانی برپا می‌شود.

استان اردبیل در عاشورا ‌، عاشورایی شد

ظهر عاشورا مردم اردبیل پس از اتمام مراسم عزاداری، نماز ظهر را به یاد آخرین نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع) و یاران باوفایش در مصلا ،میدان سرچشمه و محوطه شهیدگاه اردبیل به جماعت اقامه خواهند کرد.

مراسم شام غریبان شهادت امام حسین (ع) و ۷۲ یار با وفایش‎‎ نیز همزمان با غروب‎ خورشید دهم‎‎‎ محرم با حضور عاشقان آن حضرت در مساجد شهرها و روستاهای استان اردبیل برگزار می‌شود.

استان اردبیل در عاشورا ‌، عاشورایی شد

روشن کردن شمع ، نوحه‌سرایی و عزاداری از جمله برنامه‌های این مراسم است.

نظر شما