شناسهٔ خبر: 55504860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین « پرسه زنی » در استان یزد برگزار شد

یزد- ایرنا- در نهمین روز از ماه محرم حسینی روز یکشنبه آیین سنتی پرسه زنی با حضور گسترده مردم و هیات‌های عزاداری در استان یزد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم معنوی بر اساس یک سنت دیرینه دستجات سینه‌زن و زنجیرزن با حرکت در سطح خیابان‌ها و سپس حضور در گلزارهای شهدا و منزل افراد متوفی یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.

این آیین جزو قدیمی‌ترین رسوم مهم سوگواری و عزاداری مردم استان یزد است که همه ساله در نهم محرم و تاسوعای حسینی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان و هیات‌های عزاداری برگزار می‌شود.

مردم مومن و ولایتمدار یزد در طول مسیر حضور دستجات و هیات‌های مذهبی نسبت به پذیرایی از آنها اقدام کرده و آنها را تا رسیدن به مقصد مراسم‌ها به خصوص گلزارهای شهیدان انقلاب اسلامی در مناطق همراهی می‌کنند.

آیین « پرسه زنی » در استان یزد برگزار شد

در استان یزد علاوه بر آیین پرسه زنی، نخل‌برداری، علم‌برداری، شبیه‌گردانی، تعزیه‌خوانی، جوش‌دوره، سینه‌زنی، زنجیرزنی، اطعام عزاداران و آیین جوانان عاشورایی و مراسم شیرخوارگان حسینی به نحو مناسب برگزار می‌شود.

یکی از مهمترین مراسم‌ عزاداری محرم نخل‌گردانی یا نخل‌برداری است که هر سال با شکوه تر از سال قبل با حضور گسترده مردم در شهرستان‌های تفت، ابرکوه، یزد، اشکذر، میبد، اردکان، مهریز، بافق، بهاباد و خاتم برگزار می‌شود.

واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) به دلیل ماهیت اسلام‌خواهی، اصلاح‌طلبی و ظلم‌ستیزی‌اش همواره در طول تاریخ الهام‌بخش انقلابیون و حرکت‌های اصلاحی بوده و به همین دلیل هم در دوره‌های مختلف با برگزاری مراسم عزاداری برای این قیام، یاد سرور و سالار شهیدان زنده نگه داشته شده است.

حضرت امام حسین (ع) سومین پیشوای شیعیان در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمد و در دهم  ماه محرم  سال ۶۱ هجری در کربلا به شهادت رسید.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت افزون بر یک‌هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی دارد و مردم این استان چهار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند که در ۳۲۷ گلزار مدفون هستند.

نظر شما