شناسهٔ خبر: 55500784 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خلق جلوه‌های عاشقی اهالی حرم سوم در تاسوعا و عاشورا

همزمان با روز تاسوعای حسینی، شیراز؛ سومین حرم اهل بیت(ع) و سراسر استان فارس، شاهد برپایی مراسم‌های عزاداری، سوگواری و نوحه سرایی در رثای حضرت ابوالفضل العباس(ع)، سردار وفادار سپاه اسلام در دشت کربلا و خلق جلوه‌های ماندگای از دلدادگی و عاشقی بود.

صاحب‌خبر -

از صبح روز نهم محرم، هیئت‌های مذهبی در قالب دسته‌های عزاداری، با همراهی طبل و سنج و دمام، در همه کوی و برزن‌ها و معابر سومین حرم اهل بیت(ع)، به یاد سقای کربلا، سردار وفادار سپاه سید و سالار شهیدان، حضرت حسین ابن علی(ع)، به سوگواری پرداختند.

به گزارش ایسنا، حضور نوجوانان و جوانان، در مراسم عزاداری روز نهم محرم در نقاط مختلف شیراز، بیش از گذشته و در دسته‌های سینه و زنجیرزنی و خدمت به عزاداران و سوگواران حسینی نمود و بروز داشت و جلوه‌های ماندگاری از دلدادگی و عاشقی را به زیبایی ترسیم کرد.

شماری از هیئت‌های عزاداری، عصر این روز، از نقاط مختلف شهر شیراز راهی حرم حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) می‌شوند تا ضمن عرض تسلیت این ایام به پیشگاه آن حضرت، در جوار مرقد مطهر آن امام زاده جلیل القدر؛ در رسای عزای سید الشهدا و یاران وفادارش، به سوگوای و نوحه سرایی بپردازند.

شیراز و سراسر استان فارس، امسال شاهد جلوه‌های شکوهمندی از عشق و دلدادگی به حضرت حسین ابن علی(ع) و شهیدان دشت کربلا بود؛ در کنار مزین شدن میادین و خیابان‌های شیراز به پرچم و بیرق‌هایی که نشان از حرمت این ایام و حزن و اندوه شیعیان و عاشقان اباعبدالله داشت، برپایی پاتوق‌ها و ایستگاه‌هایی برای تجمع عزاداران و برپایی مراسم سوگواری و تهیه و توزیع اقلام نذری، بیش از گذشته نمود و بروز یافت.

امسال و بعد از ۲ سال که شیوع کرونا، موجب محدودیت‌های شدیدی در برگزاری آئین‌های سنتی مرثیه خوانی، سخنرانی، عزاداری و نوحه سرایی در دهه اول محرم شده بود، از ابتدای این ایام، مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و صحن حرم امامزادگان و بقاع متبرکه و ... پذیرای عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش بود.

عزاداران حسینی در شهر شیراز که در این ایام، میزبان پیکر سید شهدای مدافع حرم، سردار شهید بی سر، حاج عبدالله اسکندری، نیز بودند، جلوه‌های ماندگاری از وفاداری به شهدا و آرمان‌های شهدا خلق کردند و در استقبال و وداع با این شهید که پس از هشت سال، به وطن بازگشته است، خلق و ثبت کردند.

به گزارش ایسنا، از صبح جمعه تاکنون، شهر شیراز شاهد برگزاری مراسم و آئین‌های عزاداری و سوگواری با حضور پیکر مطهر سردار اسکندری بود.

پیکر مطهر آن شهید مدافع حرم، قرار است صبح روز عاشورا، همزمان با برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان کربلا، در شیراز تشییع و در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، به خاک سپرده شود.

آئین‌های عزاداری و مرثیه سرایی ایام تاسوعای حسینی امشب نیز در نقاط مختلف شیراز به ویژه اطراف و در صحن حرم مطهر احمدی و محمدی(ع) و دیگر امامزادگان جلیل القدر مدفون در سومین حرم اهل بیت(ع)، با حضور گسترده شیعیان عاشق و دلداده ولایت و امامت، ادامه خواهد داشت.

مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی، امسال نیز همانند دیگر سال‌ها در شیراز با حضور مشتاقان و دلدادگان اهل بیت(ع)، صبح روز دوشنبه ۱۷ مرداد برگزار خواهد شد و طی آن دسته‌های سینه و زنجیرزنی از اقصی نقاط این کلانشهر به سمت حرم مطهر احمدبن موسی الکاظم، شاهچراغ(ع) حرکت کرده و نماز ظهر عاشورا نیز با حضور گسترده عزاداران اقامه می‌شود.

برای برپایی هرچه باشکوهتر مراسم عزاداری عاشورای حسینی، زمینه جابه جایی مشتاقان عاشق اباعبدالله(ع)، با به کارگیری ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی و قطار شهری، به شکل رایگان فراهم شده است.

انتهای پیام

نظر شما