شناسهٔ خبر: 55499216 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مردم خراسان شمالی در سوگ علمدار کربلا عزاداری کردند

همزمان با نهمین روز از ماه محرم، آیین‌ عزاداری سرور و سالار شهیدان در تاسوعای حسینی در شهرها و روستاهای خراسان شمالی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ در روز تاسوعای حسینی که منتسب به حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام علمدار کربلاست، هیات های مذهبی در شهر و روستا به دسته روی و سینه زنی پرداختند. 

 


مردم ولایتمدار و عزادار خراسان شمالی امروز با حضور در مساجد و حسینیه ها در جای جای استان به سوگواری پرداخته و اشک ماتم ریختند. 

 


آیین تاسوعای حسینی در محرم امسال باشکوه تر از سال های پیش و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی کرونا برگزار شد.

 


مردم خراسان شمالی در روزی که به نام سقای کربلا و وفاداری او گره خورده به سوگ و ماتم نشستند و به یاد حضرت ابوالفضل و وفاداری و مظلومیت او بر سر و سینه زدند و در شهادت جان سوز امام سوم شیعیان و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند.  

 


عزاداران حسینی در شهرها و روستاها، در حسینیه ها و تکیه ها و حتی در منازل خود مجالس عزاداری برپا کرده و به نوحه سرایی و روضه خوانی پرداختند.

 

 

بر اساس اعلام سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، حرکت و تجمع  هیئت های مذهبی در روز تاسوعا در بجنورد به سمت مسجد جامع، در شیروان به سمت مصلای نماز جمعه در اسفراین به سمت میدان امام خمینی(ره) در آشخانه به سمت میدان امام خمینی(ره)،  در فاروج گلزار شهدا، در جاجرم حسینیه بزرگ جاجرم و در راز و جرگلان هم گلزار شهدای قاسم اعلام شده است.

 


كاروان اباعبدالله الحسين عليه السلام در روز دوم محرم به سرزمين مقدس كربلا فرود آمد و تا روز عاشورا در آن سرزمين بودند به لحاظ آن كه حوادث مهم كربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد اين دو روز را برجسته تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا يعنى روز نهم و دهم محرم الحرام ناميدند.

 

 

عصر روز تاسوعا، لشكريان عمربن سعد با محاصره سپاه امام حسين عليه السلام قصد آغاز حمله را داشتند كه بنا به درخواست امام حسين عليه السلام كه توسط حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام با طرف مقابل در ميان گذاشته شد، جنگ را به فردا يعنى روز عاشورا موكول نمود و علت درخواست اين مهلت، براى راز و نياز بيشتر با خدا بود. از طرف ديگر روز عاشورا كه اوج مصيبت هاى خاندان اهل بيت پيامبر بود و متعلق به خود امام حسين عليه السلام و روز قبل از آن به نزديك ترين افراد آن سپاه يعنى پرچمدار رشيد كربلا ابوالفضل العباس عليه السلام كه مظهر غيرت و وفا و خشم عليه ظالمين است، مى باشد.

 

 

 

پایان پیام/71

نظر شما