شناسهٔ خبر: 55497114 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آئین دسته روی تاسوعای حسینی در بیرجند آغاز شد

همزمان با شب تاسوعای حسینی آئین دسته روی هیئات مذهبی شهرستان بیرجند طبق یک سنت دیرینه به منظور پرداختن به عزاداری و زنجیرزنی برای شهدای دشت کربلا آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، همزمان با نهم محرم روز تاسوعای حسینی هیئات مذهبی شهرستان بیرجند حرکت دسته روی و زنجیرزنی خود را در سطح محلات و مساجد این شهرستان آغاز کردند.

 

دسته عزاداری آیینی است که در آن جمعی از عزاداران به صورت گروهی در کوچه‌ها و خیابان‌ها به سوگواری برای پیامبر و خاندانش به‌خصوص امام حسین(ع) می‌پردازند و این آئین مذهبی با قدمتی دیرینه در ماه محرم به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود می رسد.

 

حرکت دسته روی هیئات مذهبی تنها مختصر به بیرجند نیست بلکه در تمامی شهرهای ایران این آئین دیده می شود و دسته های عزاداری همراه با علم گردانی، زنجیرزنی، نوحه خوانی و سینه زنی است.

 

معمولا دسته های عزاداری را مردان تشکیل می دهند و با حرکت در کوچه ها و خیابان ها صدای عزای حسین(ع) را به گوش همگان می رسانند تا لباس مشکی بر تن کنند و به میدان عزاداری بیایند و برای سیدالشهدا(ع) به عزاداری بپردازند.

 

گفتنی است؛ در شهرستان بیرجند هر سال در شب تاسوعا همه هیئات مذهبی با نوحه و زنجیرزنی خود را به مسجد امام حسین (ع) می رسانند و طبق یک آیین دیرینه در صبح تاسوعا، هیئات عزاداری در حسینیه امام رضا علیه السلام بیرجند حضور می یابند و به عزاداری می پردازند.

 

 

پایان پیام/573

نظر شما