شناسهٔ خبر: 55492476 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

5 رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
عربستان حصار کعبه را برداشت
عربستان پس از دو سال محدودیت کرونایی با آغاز عمره، حصارهای اطراف کعبه را برداشت. به این ترتیب زائران بار دیگر می‌توانند کعبه را لمس کنند. «عبدالرحمن السدیس»‌، رئیس کل امور حرمین شریفین (مسجدالحرام و مسجد النبی) ضمن اعلام این خبر، از تمهیداتی برای کنترل جمعیت و آماده‌سازی «مسجدالحرام» برای پذیرش زائران عمره خبر داد. این حصارها برای اطمینان حاصل کردن از رعایت فاصله اجتماعی بین زائران در اطراف کعبه قرار داده شده بودند. اینک با برداشت حصارها زائران نه تنها کعبه، بلکه بار دیگر به حجرالاسود دسترسی پیدا کرده‌اند. عربستان پس از دو سال برگزاری محدود عمره متأتر از همه‌گیری کرونا، امسال این مراسم مذهبی را با اجتماع گسترده زائران و با کمترین محدودیت‌ها برگزار می‌کند.

چالش تأییدیه‌ DNA رهبر القاعده
درحالی که شک و تردیدهایی درباره کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان مطرح شده است، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده هیچ تأییدیه‌ای از تجزیه و تحلیل DNA درباره کشته شدن ایمن الظواهری در کابل ندارد، اما هویت وی از طریق منابع دیگر تأیید شده است. «جان کربی» با اشاره به  برخی مباحث آنالیز DNA فرد کشته شده در حمله شنبه شب امریکا به منطقه شیرپور در کابل افغانستان، گفت: ما نیازی به این مدرک نداریم،چون از طرق مختلف آن را تأیید کردیم. ما تأییدیه مشاهده و تأییدیه‌های دیگر داریم. اظهارات کربی در حالی ایراد شده که «عبدالنافی تکور» سخنگوی وزارت کشور طالبان در این‌باره گفت: «در این حمله خانه‌ای در محله شیرپور هدف یک راکت قرار گرفت،اما از آنجا که این خانه خالی بود، کسی کشته نشد.» امریکا دو روز پیش اعلام کرد ایمن الظواهری در بالکن خانه سه طبقه‌اش در محله مرفه شیرپور در مرکز پایتخت افغانستان کشته شد.

تعویق انتخاب نخست‌وزیر انگلیس
به‌دنبال هشدار سازمان‌های اطلاعاتی دولت انگلیس نسبت به حملات سایبری، رأی‌گیری برای نخست‌وزیر بعدی این کشور به تعویق افتاد. رهبر بعدی حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس پس از استعفای بوریس جانسون، از طریق رأی‌گیری از ۱۶۰۰۰۰ عضو محافظه‌کاری که جانشین بوریس جانسون را انتخاب می کنند، مشخص می‌شود. قرار بود برگه‌های رأی از روز دوشنبه ارسال شود.

غارت خونین اموال سازمان ملل
چهار سرباز سازمان ملل و ۳۲ معترض طی یک هفته تظاهرات علیه هیأت سازمان ملل در شرق کنگو کشته شدند. به گفته «پاتریک مویایا» سخنگوی دولت کنگو، ۱۷۰ نفرنیز زخمی شدند.  از ۲۵ ژوئیه (3 مرداد) معترضانی که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را به عدم انجام مأموریت خود برای دور کردن گروه‌های مسلح خارجی و محلی متهم می‌کنند، به غارت تأسیسات هیأت سازمان ملل در کنگو پرداخته‌اند.

تحریم شریک زندگی پوتین
وزارت خزانه‌داری امریکا روز سه‌شنبه دور جدید تحریم‌های این کشور علیه روسیه را اعلام کرد. نام «آلینا کابائوا» که گفته می‌شود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور ارتباط نزدیکی دارد، در فهرست این تحریم‌هاست. در شماری از رسانه‌ها از آلینا کابائوا، قهرمان پیشین المپیک در رشته ژیمناستیک به‌عنوان شریک زندگی ولادیمیر پوتین یاد شده است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرده که اعتبار ویزای آلینا کابائوا را به حالت تعلیق درآورده است. دولت امریکا همچنین محدودیت‌هایی برای این تبعه ۳۹ ساله روسیه در زمینه مالکیت در نظر گرفته است. وزارت خزانه‌داری امریکا مدعی است:«آلینا کابائوا در رأس یک شرکت رسانه‌ای روس فعالیت می‌کند که در حال تبلیغ در دفاع از تهاجم نظامی به اوکراین است». آلینا کابائوا سابقه عضویت در دومای روسیه را نیز دارد. بریتانیا و اتحادیه اروپا پیش از این تحریم‌هایی را علیه او وضع کرده بودند. در فهرست تحریم‌شدگان وزارت خزانه‌داری امریکا نام «آندری گوریف» الیگارش سرشناس روس نیز دیده می‌شود. این مرد ثروتمند روس صاحب دومین خانه بزرگ لندن پس از کاخ باکینگهام است. ویلای او در لندن ۲۵ اتاق خواب دارد. امریکا پیش از این «کاترینا تیخونوا» و «ماریا ورونتسوا» دو دختر ولادیمیر پوتین را در فهرست تحریم‌شدگان قرار داده بود.

نظر شما