شناسهٔ خبر: 55490146 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همکاری قزاقستان با کشورهای عربی خلیج فارس گسترش می‌یابد

وزیر امور خارجه قزاقستان در دیدار دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس به عزم کشورش برای توسعه بیشتر همکاری با کشورهای عضو این شورا اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان با «نایف فلاح مبارک الحجراف» دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس که در چارچوب سفر رسمی وارد «نورسلطان» شده است، گفت‌وگو کرد.

دو طرف چشم‌انداز همکاری‌های بین منطقه‌ای آسیای مرکزی با شورای همکاری خلیج فارس و تعامل قزاقستان با کشورهای عربی را بررسی و در مورد مسائل مهم دستور کار بین المللی تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه قزاقستان شورای همکاری خلیج فارس را یک سازمان بین المللی در حال توسعه پویا و مورد توجه کشورش خواند و گفت: نورسلطان با تمام کشورهای عربی خلیج فارس روابط پایدار و دوستانه دارد و خواهان آن است که همکاری‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی و بشردوستانه را با این منطقه توسعه دهد.

بنابر سخنان وی، قزاقستان برای شهروندان تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، لزوم صدور روادید را حذف و پروازهای مستقیم با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و کویت را افتتاح می‌کند.

وزیر امور خارجه قزاقستان در ادامه کشورهای عربی خلیج فارس را بزرگترین سرمایه گذار در اقتصاد این کشور عنوان کرد.

دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس به نوبه خود گفت که کشورهای عضو این شورا علاقه‌مند به ایجاد قالب چندجانبه همکاری با منطقه آسیای مرکزی و آماده برگزاری اولین نشست وزیران پلت‌فرم گفت و گوی «آسیای مرکزی – شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس» در آینده نزدیک هستند.

در جریان این مذاکرات به اهمیت تفاهم نامه امضا شده در 12 اکتبر سال 2021 میلادی بین وزارتخانه امور خارجه قزاقستان و دبیرخانه شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس اشاره و اظهار شد که سند مذکور به «نورسلطان» امکان همکاری با دبیرخانه شورای کشورهای عربی خلیج فارس هم در قالب دوجانبه و هم چندجانبه فراهم می‌کند.

در پایان این دیدار در مورد تداوم تلاش‌های مشترک متمرکز به توسعه و تقویت روابط دوستانه بین قزاقستان و کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس توافق کردند.

دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس در چارچوب این سفر همچنین با «علیخان اسماعیل اف» نخست وزیر قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

نظر شما