شناسهٔ خبر: 55484055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آتش سوزی در 153 هکتار از منابع طبیعی کردستان/کاهش 80 درصدی وقوع آتش سوزی منابع طبیعی در استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: 153 هکتار از منابع طبیعی استان طی چهار ماهه امسال طعمه حریق شده است.

صاحب‌خبر -

 بهزاد شریفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج از وقوع 23 فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان طی چهار ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: 153 هکتار از منابع طبیعی کردستان در این مدت درگیر حریق شده است.

به گفته وی، در مدت مشابه سال گذشته 115 فقره حریق دریک هزار و 619 هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در ادامه عنوان کرد: امسال هیچ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های در دست کاشت استان رخ نداده است.

وی افزود: نمونه عینی و دستاورد ملموس اقدامات آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در بخش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان، کاهش 80 درصدی در تعداد فقرات و 91 درصدی در سطح آتش‌سوزی است.

وی به همکاری مطلوب انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی برای اطفای حریق اشاره کرد و گفت: جلب همکاری دهیاران، فرهنگ‌سازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در این راستا است.

شریفی‌پور در ادامه سخنانش افزود: بازتاب برگزاری موفق نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه در کشور موجب تداوم برگزاری آن در استان و در گام دیگر منطقه‌ای و نیز ملی شده که در این راستا سنندج به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره‌های منابع طبیعی و رسانه پیشنهاد شده است.

به گفته وی، فراخوان دومین دوره برگزاری جشنواره منابع طبیعی و رسانه استان نیز در ابتدای تیرماه انتشار یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در دو سال گذشته این اداره کل با عملکرد خوب، رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

شریفی‌پور اعلام کرد: این عملکرد در مجموع اقدامات عملکردی نظیر تثبیت مالکیت و حدنگری اراضی ملی، ارتقای پوشش حفاظتی، اقدامات آموزشی، اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی و اجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات در زمینه توسعه جنگل‌کاری اجرای طرح زراعت چوب است که از سال ۱۳۹۹ یک میلیون اصله نهال صنوبر در بین بهره‌برداران توزیع شده و به ثمر نشستن این طرح سه سال طول می‌کشد و مجریان این طرح بعد از این مدت می‌توانند شاهد سودآوری باشند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح‌های منابع طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست‌محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما