شناسهٔ خبر: 55481741 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش جان کری به تصمیم چین در قطع همکاری های زیست محیطی با آمریکا

تهران- ایرنا- جان کری در واکنش به لغو موقت همکاری‌ چین با آمریکا در زمینه تغییرات اقلیمی در پاسخ به سفر تحریک‌آمیز نانسی پلوسی به تایوان، تنش‌های ناشی از آن را اختلاف های دوجانبه خواند و مدعی شد که این تصمیم پکن به جای آمریکا، دیگر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رویترز، نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در امور تغییرات اقلیمی در واکنش به اقدام چین مبنی بر قطع برخی همکاری‌ها با آمریکا پس از سفر رییس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان به رغم تمام هشدارهای پکن، گفت: تصمیم چین مبنی بر تعلیق گفت‌وگوهای دوجانبه با ایالات متحده تنبیهی برای واشنگتن نیست بلکه چین با این اقدام کشورهای دنیا را مجازات می‌کند.

جان کری با ادعای اینکه اقدام چین بر کشورهای در حال توسعه بیش از سایر کشورهای جهان اثر می‌گذارد، افزود: هیچ کشوری نباید از پیشرفت در زمینه حل مسائل فرا ملیتی و حیاتی برای بشریت، به دلیل «اختلاف های دوجانبه» جلوگیری کند.

وزارت خارجه چین روز گذشته در بیانیه‌ای اقدام نانسی پلوسی در بازدید از تایوان را نقض اصل «چین واحد» اعلام و تاکید کرد: این اقدام دخالت در امور داخلی چین و تمامیت ارضی این کشور است و صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد.

در این بیانیه همچنین آمده است که پکن دیدارهای آتی بین وزیران دفاع چین و آمریکا را لغو کرده و به همکاری در حوزه ایمنی دریایی با واشنگتن پایان می‌دهد.

وزارت خارجه چین در این بیانیه از لغو موقت همکاری با آمریکا در حوزه‌های بازگرداندن مهاجران غیرقانونی، همکاری قضایی، جنایات فراملی و تغییرات آب‌وهوایی خبر داده است.

به گزارش ایرنا، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز، شامگاه سه شنبه ۱۱ مرداد ماه وارد تایوان شد. پلوسی به محض ورود با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست.

به اعتقاد پکن، سفر پلوسی نقض سیاست «چین واحد» تلقی می‌شود که به موجب آن آمریکا از سال ۱۹۷۹میلادی تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته است.

نظر شما