شناسهٔ خبر: 55478201 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داد:

تخصیص کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان برای جبران بخشی از خسارات سیل

مریم بیگی

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: دستگاه‌های استانی در حال جمع‌بندی خسارات سیل در استان‌های سیل‌زده هستند و این آمار به سازمان مدیریت بحران کشور گزارش می‌شود و برای جبران بخشی از خسارات کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سید صولت مرتضوی ۱۴ مردادماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سیل خسارات زیادی را به هموطنان عزیزمان در یک گسترده وسیع در استان‌های مختلف وارد کرده است، اظهار کرد: از این مسئله متاثر هستیم، رئیس‌جمهور از لحظات اولیه خود به مسئله مدیریت سیل ورود پیدا کردند و از نزدیک موضوع را با همراهی وزرا و سایر مسئولان مرتبط رصد و پیگیری می‌کردند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: مسئولان و وزرا در خدمت مردم بودند، در برخی مناطق سیل‌زده مدیران ارشد، مناطق پرخطر از نظر وقوع سیلاب را رفع خطر می‌کردند، مجاهدت‌های مسئولان چهارمحال و بختیاری در بحث پیشگیری، مدیریت بحران، امداد و نجات و اسکان قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه در بازدید میدانی از برخی مناطق سیل‌زده چهارمحال و بختیاری شاهد بودیم که حجم خسارات سیل در این استان قابل توجه است، گفت: دولت سیزدهم با تمام توان در خدمت مردم سیل‌زده است، دولت در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مصوباتی برای تامین منابع اولیه مورد نیاز برای حل مشکلات سیل‌زدگان و تامین نیازهای اولیه استان‌ها داشت.

مرتضوی بیان کرد: دستگاه‌های استانی در حال جمع‌بندی خسارات سیل در استان‌های سیل‌زده هستند و این آمار به سازمان مدیریت بحران کشور گزارش می‌شود و برای جبران بخشی از خسارات کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته خواهد شد و هم تسهیلات برای نوسازی و بهسازی منازل آسیب‌دیده از سیل پیش‌بینی می‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، ستاد اجرایی فرمان امام برای تامین دام مورد نیاز دامدارانی که دام آن‌ها در سیلاب تلف شده، اعلام آمادگی کرده است، یادآور شد: برای جبران خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های آسیب‌دیده در سیل نیز به مرور تامین اعتبار می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید یک آسیب‌شناسی جدی برای مدیریت بحران در سیل اخیر صورت بگیرد، تصریح کرد: مدیران آستین همت را بالا بزنند و با اقدامات پیشگیرانه از بخش از اعظمی از خسارات در حوادث جلوگیری کنند، دستگاه‌های اجرایی وقتی ابنیه‌ای را احداث می‌کنند، محاسبه دقیق داشته باشند، باید گلوگاه‌ها در سیلاب مدیریت شود تا شاهد کاهش خسارات سیل باشیم.

مرتضوی تاکید کرد: باید از نعمت الهی باران به نحو احسن استفاده کنیم، می‌توانستیم با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری روان‌آب‌ها را کنترل کنیم و ذخیره آب را در سد زاینده‌رود بالا ببریم، منکر اقدامات صورت گرفته نیستیم، اما می‎‌توانستیم بهره کافی را از این بارش‌ها ببریم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه تصمیمات خوبی برای استان‌های سیل‌زده و محروم در هیات دولت گرفته شده است، خاطرنشان کرد: وظیفه دولت بسترسازی و زمینه‌سازی در استان‌ها در سفر ریاست‌جمهوری است، پیگیری، اجرا و عملیات مصوبات سفر بر عهده استان‌ها بوده و باید اقدامات لازم را انجام بدهند، باید از سفر نهایت استفاده شود، چند تخصیص بسیار خوب برای استان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از مدیران و پیمانکاران تقاضا داریم با جدیت مصوبات سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری را پیگیری کنند، منابع نقدی، تهاتر نفت، ماده ۵۶ و اوراق منابعی به استان اختصاص پیدا کرده است، بنیاد مسکن همانطور که برای بازسازی منازل آسیب دیده در سیل و زلزله ماموریت دارد، باید به بحث مقاوم‌سازی نیز ورود پیدا کند، بانک‌ها به تعهدات خود در وقت مناسب عمل کنند، پیمانکاران به وعده دولت اطمینان داشته باشند.

مرتضوی تصریح کرد: منابع خوبی در حوزه تسهیلات ازدواج برای چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است، معاونت اقتصادی استاندار و فرمانداران نقش موثری در جذب این تسهیلات دارند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با تقدیر از فعالیت گروه‌های جهادی در سیل، بیان کرد: مردم نیز قدردان این کار هستند، این گروه‌ها باید مورد تشویق قرار بگیرند، از ظرفیت بسیج و گروه‌های جهادی استفاده در بخش‌های مختلف استفاده کنید.

وی در خصوص کمبود تجهیزات امدادی در استان‌ها، توضیح داد: در سابق سوله‌های بحران در دهستان‌ها مجهز به لجن‌کش، کف‌کش، ژنراتور برق و ... بودند، باید این سوله‌ها به‌روز شوند، شهرداران در امر پیشگیری مانند سیل‌بند و بازگشایی مسیل‌ها ورود پیدا کنند.

انتهای پیام

نظر شما