شناسهٔ خبر: 55476408 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ابتلا به امیکرون ۶ برابر دلتا

به گفته عضو کمیته علمی کشوری کرونا اومیکرون مرگ و میر بالایی نسبت به سویه دلتا ندارد اما ابتلاء به اومیکرون بسیار بیشتر و حتی ۵ تا ۶ برابر دلتا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری کرونا، با بیان اینکه در مطالعات مختلف با مطالعات بسیار پیچیده ریاضی نشان داده شده که اگر واکسن کرونا نبود، مرگ و میر بیماران کرونا بسیار زیاد بود، افزود: در یک مطالعه اخیراً مشخص شد که اگر جمعیت دنیا بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در زمان غلبه واریانت دلتا، ۴۰ درصد واکسینه شده بودند، می‌توانست از مرگ و میر ۲۰ میلیون نفر جلوگیری کند.

وی ادامه داد: اومیکرون مرگ و میر بالایی نسبت به سویه دلتا ندارد اما ابتلاء به اومیکرون بسیار بیشتر و حتی ۵ تا ۶ برابر دلتا است که این قدرت سرایت اومیکرون و هجوم بیماران در سراسر دنیا به مراکز درمانی، فشار زیادی را به سیستم درمانی کشورها وارد می‌کند. در حال حاضر مرگ و میرها نیز نه به خاطر رفتار ویروس بلکه بخاطر سایر بیماری‌ها و ابتلاء به کووید ۱۹ در افرادی که مستعد هستند و در بیمارستانها بستری می‌شوند و در این مراکز به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، مقداری افزایش یافته است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: مطالعات اولیه در شروع پاندمی کرونا نشان داد که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شستشوی دست‌ها، تهویه مناسب در اماکن مسقف و پرهیز از ترددهای غیرضروری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلاء، بستری و مرگ و میر داشته باشد.

مختاری یادآور شد: متأسفانه گویا دنیا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را فراموش کرده در حالی که برگشتن به رعایت این شیوه نامه، می‌تواند در کنترل کرونا در هر موجی از بیماری، مؤثر باشد./مهر

نظر شما