شناسهٔ خبر: 55474947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نقش هجمه های تبلیغاتی، تولید ترس و شایعات دروغ در به شهادت رساندن پیغمبر زاده ها و امامزاده ها یکی از عبرت های عاشورا است

امام جمعه کرمان تصریح کرد: توانایی توده های مردم و در رأس آن خواص در مقاومت در مقابل هجمه های تبلیغاتی و شایعات دروغ توان قابل توجهی نبود و جامعه اسلامی با کمال تأسف تسلیم شد و وقتی تسلیم شد امام علیه السلام راهی جز شهادت نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، در خطبه های نمازجمعه(14 مرداد) پرهیز از شرور و ورود به خیرات را خط مستقیم تقوا و رضایت خداوند عنوان کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در ادامه سلسله مباحث هفته گذشته با این مقدمه که حکومت و دولت و ابزار سیاسی اگر در اختیار مردان الهی قرار بگیرد که همت خود را صرف رسیدگی به توده های مردم می کنند آن حکومت الهی است؛ افزود: در جریان کربلا دو تفکر مقابل هم قرار گرفته بودند که قبل از تحلیل آن باید به ویژگی دوره های مختلف تا زمان حادثه عاشورا از جمله دوران قبل و بعد از بعثت پرداخت.

 

وی با اشاره به توضیحاتی راجع به دوران قبل و پس از بعثت نبی مکرم اسلام و اشاره به اینکه پیامبر فوق العاده در تربیت انسان ها موفق بود و جامعه جاهلی تحت تربیت پیامبر اکرم قرار گرفت؛ اظهار کرد: جامعه اسلامی نسبت به کفار و معاندین با شدت برخورد می کردند اما انسان دوستی و مهربانی در این جامعه حاکم شد.

 

امام جمعه کرمان تصریح کرد: جامعه برای هدایت به سه مؤلفه « قوانین و مقررات ارزشمند، رهبر آگاه و ازخودگذشته و شجاع و دل داده به رضایت خداوند، جامعه مهیا» نیاز دارد.

 

وی در جوامع بشری هنگام مواجهه با حوادث با سه خط مواجه هستیم؛ خط افراطی، گناه آلود، معصیت زا، هوی پرست که در جامعه بعد از بعثت سردمداران این خطب را باید در ابوسفیان ها و در معاویه ها تعقیب کنید که از مشکلات اساسی و جدی در برابر پیامبر و ائمه است.

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی افزود: خط دوم «بی تفاوت و تماشاچی» است که خود را وارد صحنه نمی کند و حاضر نیست خود را به آب و آتش بزند و تلاشی برای تغییر و تحول کند اما گاهی متناسب اوضاع و احوال، خود را به خطوط دیگر نزدیک می کند اما در طول تاریخ خط افراطی از خط بی تفاوت استفاده کرده و در تاریخ این دو به هم نزدیک شدند.

 

وی گفت: خط سوم «مردان الهی و حق طلب» است که انبیای الهی سردمدار  آن است و بعد از خط نبوت و رسالت، خط امامت و ولایت این خط را رهبری کرده است و در زمان غیبت امام معصوم، جانشینان ایشان رهبران این خط و جریان هستند.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان یادآور شد: در کربلا هم با این سه خط مواجه هستیم که مصادیق فراوانی را می بینیم و مخصوص کربلا نیست و پس از آن هم اتفاق می افتد.

 

وی در خطبه دوم سالروز شهادت شهید سرلشکر خلبان عباس بابایی را تبریک و تسلیت گفت و سپس با گرامیداشت سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار گفت: این روز برای خبرنگاران فداکار، وظیفه شناس که همه سعی و تلاش شان این است واقعیات را به بهترین وجه ممکن منعکس و از دستاوردهای نظام اسلامی دفاع کنند روزی گرامی و خبرنگاری کسوتی ارزشمند است.

 

 

امام جمعه کرمان به روز تجلیل از آزادگان و مفقودین و روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم اشاره و تصریح کرد: محرم اوج دفاع از حرم است.

 

وی سپس سالروز شهادت امام سجادعلیه السلام را هم تسلیت گفت و در ادامه با قدردانی از کمک رسانی همگان در سیل اخیر بر جبران هر چه سریع تر خسارات این سیل و نیز پیشگیری از وقاع آن تأکید کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان سپس با تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی با بیان این نکته که هر روز از دهه محرم به تجلیل از شهدای شاخص کربلا اختصاص دارد؛ به تناسب اختصاص روز تاسوعا به حضرت ابالفضل العباس علیه السلام؛ صفاتی چون اوج فداکاری، ایثار، فداکاری برای دفاع از حریم امام زمان و رساندن آب به تشنگان کربلا و ... را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: ایشان در یک کلمه کانون قوت قلب اردوگاه امام حسین علیه السلام بود.

 

 

وی با بیان اینکه اردوگاه عبیدالله بن زیاد بر افکار عمومی مسلط و ذهن مردم را در اختیار خود قرار داد و وقتی ذهن مردم را در اختیار خود قرار داد؛ مردم دچار انحراف و تردید و شک شدند؛ افزود: تولید ترس و شایعات دروغ آنقدر پخش شد که قصر ابن زیاد از محاصره خارج شد با اینکه سپاه اسلام در یک قدمی پیروزی بود.

 

 

امام جمعه کرمان با افزودن این مطلب که سپاه اسلام در تاریخ بارها در یک قدیمی پیروزی قرار گرفت اما متأسفانه نصیب مسلمین نشد؛ افزود: از طرفی خواص مردود کمک کردند تا افکار عمومی به سمت اردوگاه مقابل امام حسین علیه السلام حرکت کند و یکی از خواص مردود شریح قاضی است که اگر آن خبر دروغ را به ایل و تبار هانی نداده بود؛ قوم شجاع هانی بن عروه کار را تمام می کردند اما با کمال تأسف آنها هم فریب خوردند.

 

 

وی اظهار کرد: در کربلا دو عبرت تاریخی اتفاق افتاد که برای همیشه سیاهی را در تاریخ اسلام گذاشت؛ یکی اینکه مردم در امام و امامت شناسی دچار تردید شدند؛ نه امامت را و نه مصداق آن امام را خوب نشناختند و وقتی مردم در شناخت خود دچار مشکل شدند هر اتفاقی ممکن است رقم بخورد.

 

امام جمعه کرمان تصریح کرد: دوم اینکه توانایی توده های مردم و در رأس آن خواص در مقاومت در مقابل هجمه های تبلیغاتی و شایعات دروغ توان قابل توجهی نبود و جامعه اسلامی با کمال تأسف تسلیم شد و وقتی تسلیم شد پیغمبرزاده ها و امامزاده ها و امام در محاصره مطلق قرار گرفتند و راهی جز شهادت وجود نداشت زیرا شایعات دروغ کار خود را کرد.

 

 

وی ادامه داد: دروغ هایی به جامعه القا کرد که جامعه آن روز را تحت تأثیر خود قرار داد و یا هوادار ابن زیاد شد و یا حداقل تماشاچی و بی تفاوت و مردد شدند.

 

وی در پایان با اشاره به جمله ماندگار شهید سلیمانی که " ما ملت امام حسینیم" گفت: پیام امام حسین به غرب و استکبار این است ما تسلیم نخواهیم شد و در مقابل زیاده خواهی های غرب و امریکا خواهیم ایستاد و با قدرت و قاطعیت و مدیریت مناسب، بازدارندگی را در این کشور به فضل خدا به جایی خواهیم رساند که سایه ترس و وحشت استکبار را از صحنه بیرون کند و اگر روزی در اشتباه محاسباتی هم دچار خطا شد و دست از پا خطا کرد با قاطعیت هر چه تمام به او پاسخ خواهیم داد.

 

 

 

پایان پیام/80

نظر شما