شناسهٔ خبر: 55469531 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل رزمایش چین در نزدیکی تایوان را با نگرانی دنبال می‌کند

نیویورک ایرنا- سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل رزمایش چین در نزدیکی تایوان را با نگرانی دنبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل درباره رزمایش چین در نزدیکی تایوان گفت: دبیرکل تحولات را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از روزها جنجال آفرینی درباره سفرش، سرانجام شامگاه سه شنبه ۱۱ مرداد ماه وارد تایوان شد و در تاریکی شب مورد استقبال مقام‌های این جزیره قرار گرفت.

پلوسی به محض وارد شدن به تایوان با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست.

وی افزود: سفر ما یکی از چندین هیات کنگره به تایوان است - و به هیچ وجه با سیاست دیرینه ایالات متحده که بر اساس قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، بیانیه‌های مشترک ایالات متحده و چین و تضمین‌های ۶ گانه هدایت می‌شود، در تضاد نیست.

وزارت خارجه چین سه‌شنبه شب در اعتراض به سفر پلوسی به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد، گفت که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.

یک روز پس از سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، چین روز پنجشنبه بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در تنگه تایوان برگزار و در نزدیکی این جزیره چند موشک شلیک کرد.

به گزارش ایرنا از "رویترز" ارتش چین شلیک چندین موشک متعارف در آب‌های نزدیک تایوان را به عنوان بخشی از برنامه این رزمایش که تا ظهر روز یکشنبه ادامه دارد، تایید کرد. 

شبکه تلوزیونی "سی سی تی وی" چین اعلام کرد که در این رزمایش از بیش از ۱۰۰ فروند متشکل از جنگنده و بمب افکن و بیش از ۱۰ کشتی جنگی ارتش چین استفاده می‌شود. 

مقامات دفاعی تایوان اعلام کرده‌اند که روز پنجشنبه جنگنده‌های نیروی هوایی این جزیره برای اخطار به ۲۲ فروند جنگنده چین که وارد حریم هوایی تایوان شده بودند به پرواز درآمدند. 

این مقامات افزودند که موشک‌های شلیک شده از سوی چین برای این جزیره تهدیدی ایجاد نکرده‌اند. با این حال، ژاپن به این آزمایش‌ها اعتراض کرده و اعلام کرده است موشک‌های چین در حوزه اقتصادی این کشور فرود آمده‌اند. 

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه تاکید کرد که رزمایش نظامی این کشور تهدیدی علیه تایوان نیست. 

نظر شما