شناسهٔ خبر: 55462345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با محوریت روز جهانی شیر مادر برگزار شد؛

کارگاه آموزشی «تغذیه با شیر مادر» در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس

کارگاه آموزشی «تغذیه با شیر مادر» با محوریت روز جهانی شیر مادر به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، کارگاه آموزشی «تغذیه با شیر مادر» با محوریت روز جهانی شیر مادر به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس و با حضور فاطمه جاوی مقدم، کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شماره یک مشهد برگزار شد.

در ابتدا فاطمه جاوی مقدم، کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شماره یک مشهد ضمن تاکید بر توجه مادران به شیردهی نوزادان ازبدو تولد گفت: شیردهی مادران علاوه بر تأثیر فراوان آن در رشد هوش و بالارفتن ضریب هوشی نوزادان در آینده، باعث پیشگیری و جلوگیری از ابتلای مادران به بیمارهای همچون سرطان پستان، رحم و تخمدان خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین شیردهی ابتلای مادران به افسردگی پس از زایمان را در حد چشم گیری کاهش می دهد. مادران شیرده از شادابی و نشاط بیشتری نسبت به مادرانی که از شیر خشک برای تغذیه نوزادن استفاده می کنند، برخوردار هستند.

جاوی مقدم در خصوص مغذی بودن شیر مادر اظهار داشت: مواد مغذی شیر مادر به حدی است که امروزه در جهان از ترکیبات شیرمادر برای ساخت داروهای پیشگیری و درمان سرطان استفاده می شود. در واقع ترکیبات شیرمادر بخصوص شیرآغوز یا همان نخستین تراوشات شیری مادر یکی از عوامل اصلی جلوگیری از سرطان خون است.

وی با اشاره به اینکه کودکانی که از شیرمادر تغذیه می کنند از سلامت جسم و ذهن بالاتری برخوردار هستند، افزود: نوزادانی که از طریق شیرمادر تغذیه می کنند مقادیر بالایی از آنتی بادی های مادر را دریافت می کنند که این امر باعث کاهش ابتلای نوزادان به بسیاری از بیماریها می شود.

کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت گفت: شیر مادر در صبح انرژی و هوشیاری بیشتری به نوزادان منتقل می کند و در شب نیز آرامش و خواب آوری بهتر آنان را در پی دارد. از همه مهمتر این است که نوزادان به واسطه تغذیه با شیر مادر و ایجاد انس و الفت از آرامش، سلامت فکری، رابطه عاطفی و حرف شنوی بیشتری برخوردار خواهند شد.

وی در پایان به ارائه توضحیاتی در خصوص نحوه شیردهی، زمان شیردهی، سن مناسب استفاده از مکملهای غذایی و ... پرداخت.

کارگاه آموزشی «تغذیه با شیر مادر» در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس

کارگاه آموزشی «تغذیه با شیر مادر» در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس

نظر شما